avel och ungar
Parning
För att en kanin ska kunna få ungar måste man ju para henne. Släpp in honan till hanen anars kommer honan skyda sitt revir. Om kanin hanen ramlar baklänges eller åt sidan så betyder det att hanen prika rätt och det bästa är att det händer 2 gånger för då vet man att honan är parad. Men i bland räcker det med att det händer en gång som det gjorde på min kanin hona. När du ska ta den första kullen på din kanin är det mellan 7-9 månader för om du tar första kullen efter att den är 1 år så kan kaninen få problem att föda men det kan ju ochså variera från kanin till kanin.
Honans beteende förendras
Under dräktigheten kommer honans beteende förendras. En dräktig hona kan bli retligare till sättet och försöka skydda sitt revir men det gör kanske inte alla honor. Och din hona kanske inte alls blir retligare och agresivare.
Bolåda
När din kanin får ungar kan det vara bra att ha en bolåda i buren till din kanin. Och den ställs in 10 dagar för födseln.
Skendräktig?
Om det inte har kommit några ungar kan det betyda att honan har varit skendräktig?. Om hona börjar bygga bo redan några dagar efter parningen så betyder det att honan inte är parad. När en hona är skendräktig? så svulnar spenorna ändå upp och honan har samma beteende.
När ungarna föds så ska ungarna lämnas ostörda i 2-3 veckor om man holler på att störa honan kan hon äta upp ungarna. En kanin hona matar sina ungar 2 gånger om dan i ungefär 10 minuter varge gång.
Lycka till med dina kaninungar nu ;)

Ang. "bolåda" så ska honan erbjudas en bolåda (enligt gällande regler) eller en redlåda att föda kullen i. Honan ska själv få välja var hon vill bygga sitt bo.
Själv har jag bolådor till alla mina kaniner, även hanarna. De måste få lov att ha ett ställe de kan gömma sig i om de blir skrämda av nåt.
Sen fungerar bolådan också som hylla, vilket det också är lag på att de ska ha!
Bara en komentar ang "bolåda". 
okej men jag känner en som har 25 kaniner och hon har 2 kullar nu men hon har ingen bolåda till dom 
så där nu har jag ändrat det ;)
#2 Man får tänka lite logiskt. Lagen säger att man ska erbjuda en bolåda. En du känner gör inte det. Vad skulle du göra? ^^
Jag skulle ju såklart välja bolåda. Men förstår du? =)
va jag fattar inte riktig hur du menar :/?
#5 Var lite otydlig. Man ska inte alltid ta efter andra. Man gör det som känns bäst helt enkelt :)

Eller lyda lagen 
okej 
_"Om hona börjar bygga bo redan några dagar efter parningen så betyder det att honan inte är parad."
_Inte säkert. Vissa honor börjar bygga lite direkt, så det är väldigt individuellt.
okej så det måste inte betyda att dom inte är parade för det stog så i en av mina kaninböcker att om dom börjar bygga bo direkt efter parningen så är kaninen bara skendräktig? men man ska ju inte tro på allt ;)
Kanske inte så bra att skriva om något man inte är så kunnig om?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#9 så gjorde min hona men hon fick ungar:)
#0 Jag tita till ungarna nästan diräkt när dom kommer, för att se om det finns döda ungar mm, och så tittar jag till dom varge dag, för min hona får jag ta upp och tita på dom oxå, när dom e 2 veckor har dom ju börjat uppna ögonen och då börja jag klappa dom mer,
vrf vändta ill 3 veckor inann man ska störa dom?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
inte vet jag men det är så att man inte ska störa dom för att vissa honor kan bli rättså sjuriga *stavas* där jag hopptränar så har dom 25 kaniner och när en som heter Vickie gick för bi där ungarna var så dödade honan dom men det kan ju ochså vargera från kanin till kanin :/
okej ^^
#14 sööt^^
// Hanna
Tack så jätte mycket det är min kanin största kanin^^
men på den bilden var hon typ 3 eller 4 månader ^^
amen gud va sööööta :O
#18 Jätte sööta^^<3
// Hanna
Det här säger jag inte för att vara elak, utan bara av ren nyfikenhet. Varför skriver du alla dessa trådar? Det finns ju redan mycket bra artiklar här på Kif, som alla kan ta del av.
#22 undrar jag oxå:)
// Hanna
därför jag tycker att det är kul att skriva om massa grejor och så och jag älskar att skriva bärettelse och fakta texter ;) så nu fick ni svar på den frågan :)
#24 Varför frågar du inte sajtvärden om du får skriva en riktig artikel istället då?
Värd på Choklad iFokus

hej vrf ska alla vara så negativa och jag tycker att det va ganska bra fakta. men jag undrar att när börjar en hona normalt sett boa om dom är dräktiga?
#26 Olika från hona till hona. Några dagar efter parningen, någon vecka innan eller strax innan födseln ska ske.

okej tack men äter verkligen honan upp ungarna biter hon inte i jäl dom? eller överjer dom?
#28 Vissa honor kan äta upp dom jo, dom ordnar det lixom själv om ungen t.ex. är sjuk eller skadad.