Blir de dåliga?
Hejsan
Jag fick veta ifrån när jag köpte min kanin i djur affären att det var bra att undvika att ge grönsaker för de kan bli dåliga magen.
Medans jag har läst på ett ställe att kaninen BARA ska äta grönsaker blandat med hö & vatten.
Och jag vet inte om man ska ha något mellan ting för jag har hört att det är bra att ge kaninen gurka på sommaren om den inte dricker tillräckligt!
Så…
Ska man ge grönsaker till kaninen?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Ja det är jätte bra o ge kaniner grönsaker, mina får 1-2 morötter varge morgon :)! Dock ska man ju inte överdriga och man ska ge i lagopm mängd.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Okej :) Tack!
Vad är bäst att börja med för grönsak?
MVH.
Louise T
Sa dom det på djuraffären eller? Det är klart att man kan ge grönsaker, börjar lite försiktigt så kaninens mage får vänja sig :)
Sen kan du kolla upp vilka grönsaker som är bra och dåliga. Finns vissa saker man ska vara extra försiktig med.

Jag germ ina kaniner grönsaker varje morgon. Kanske ett äppelskrott och en morot var.
Det bestämmer du själv men helst inte för mycket sallad/kål i början, men t ex morötter eller gurka kan du ju börja med.

#4 Ja det sa de. Hon som vi köpte Ester av (min kanin) sa att undvik grönsaker så gott det går för att de blir de lösa i magen av och de kan bli sjuka och i värsta fall för man avliva :S Så jag har endast gett henne 1 gurkstav hos min kompis när hon hade kanin träff!
#6 Okej :) Kanske kan börja med lite gurka och lite morötter då :D
MVH.
Louise T
mina kan bli dåliga i magen om man ger de för mycket, men det är absolut inget man ska undvika, mina har blivit lösa i magen några gånger, men inte sjuka eller så. men om de inte har ätit det så ofta så ska man inte ge för mycket i början och läta magen vänja sig. en morotsbit ibland är inget som skadar, tänk på lille skutt
Varför skulle det vara dåligt? De är vegeterianer (och de äter ju då bara grönsaker, människor kan äta andra saker ju). Dock ska de ju inte äta ett salladshuvud varje dag utan 1-2 blad
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

I små mängder är det bara bra för kaniner! Tänk på att alltid ta reda på om grönsaken du tänker ge är bra. Man bör undvika gasbildande grönsaker helt.
Exempel på gasbildande grönsaker är sallad och kolhuvud och tomat.
Tänk på att 90% av födointaget per dag ska bestå av hö och resten kan man dela upp med BRA grönsaker och grenar och om man vill en bra pellets.
Många zooafärer har tyvärr inte kunskapen. Detta gäller tyvärr även veterinärer när det kommer till sjukdomar! som orsakats av fel utfodring.
Vänliga hälsningar /Linda

#10 Okej :D
Jag gav henne en fjärdedel av en morot och det älskade hon ;D
Men jag ska inte ge henne mer grönsaker de närmaste två veckorna, sen efter två veckor ger jag henne en fjärde dels morot igen! :) Och så gör jag så är det lagom tror du?
Kram Louise
MVH.
Louise T
#11 - Det är bättre om du ger lite varje dag, för då hinner magen "glömma bort" att den fått grönsaker. Ge väldigt lite varje dag och öka sakta med säkert.
Not your mom, not your milk.

#12 Okej :) Ska hon ha en halv fjärdedels morot varje dag x'D? (det lär lite kul bara x'D)
MVH.
Louise T

En 1/4 morot om dagen, ELLER max ett halvt vitkålsblad…
Sallad och gurka ska man undvika, för det är bara vatten i det, OM man ska ge sallad så ska den vara så grön som möjligt, alltså inde den vita delen…
Sen har jag läst i div olika böcker/ställen att man INTE ska ge kaniner "rödklöver", men det är tydligt att mina kaniner inte har läst samma bok, för de kastar sig över rödklöver som om de aldrig har fått mat förr…

#14 Haha okej :D Det fixar jag :)
Nej det har jag också läst i bok jag har här hemma faktiskt. Fast min kanin går inte till dem utan till Maskros bladen :)
MVH.
Louise T