Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3137 ggr
Kiwanu
0

Kan dem få Neråt öron?

Jo, min fråga lyder:

Om man parar en kanin som är 75% dvärgvädur, med en kanin som är 25% lejonhuvad.

Kan kaninen då få neråt öron ? Är chansen lika stor som att kaninen får uppåtöron ?

snälla svara ;P

Kiwanu
0

putt ! snälllaaa o; ^^

Solkaniner
0

Har båda föräldrarna liggande öron? Jag förstår inte riktigt din beskrivning.

De kan få så kallade svajande öron, alltså att de ligger ner halft/ett liggande o ett ståeende m.m, i mitt tycke inte särskills snyggt.

Baralisah
0

Det beror alldeles på.
Om kullen är på tex 6 ungar så kan 2 få neråt öron och dom andra 4 få uppåt. Så det är helt ifrån individ till individ.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Kiwanu
0

#2 Pappan har stående, mamman har liggande.

okej då vet jag, "snyggt" ?

Solkaniner
0

#4 Okej, som #3 säger kan de då få både liggande och stående men det är vanligt att de får svajande öron.

Ja enligt min mening ser det inte så fint ut.

[BonnieL]
0

#4 Om Pappan har stående öron och Mamman liggande kan nån få uppåtöron, någon neråt öronon och någon svajöron. :)

Linnet
0

Om ena föräldern har stående öron och den andra hängande så är det inte troligt att nån av ungarna får hängöron, utan det kan bli stående eller flax. Beror också på längden på öronen hos den förälder som har stående öron, är det ex en hermelin med små korta öron kommer ungarna troligen att få ståöron.

Cagi
0

Är det nån som har en personlig upplevelse gällande öronen då jag tycker att det är många olika svar men jag ser dock en viss lutning åt svängöron?

Så min fråga var; Är det nån som själv har haft ungar vars föräldrar har haft ner repektive uppöron?

Linnet
0

Dom två första kaninerna vi hade var en dvärgvädurshona och en liten blandrashane från djuraffär som enligt uppgift därifrån var korsning mellan dvärgävdur och hermelin. Han hade uppåtöron. Vi parade dessa kaniner med varann och det blev tre ungar, således 75% dvärgvädur, 25% hermelin. En av dom fick hängöron dom andra två fick uppåtöron.

En av mina dvärgvädurshanar lånades ut till PARNING av en blandrashona, skulle tro det var nån slags bondkanin/dvärgvädurskorsning. Hon hade långa uppåtöron, möjligen att det ena var lite på flax. Ungarna fick flaxöron.

Kiwanu
0

Tack för svar ! <3 :)))

PaaatyPalm
0

har inte läst alla
Tror inga få några bra liggande öron. Dom flesta får uppåt öron eller såkallade V-öron. Men det beror ju på vad det är för tempratur när dom föds och under uppväxten också.. Eller har jag fel :$

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Nickel
0

Om dom får 'svajöron' kan man väl massera ner dom? Uppfödaren där jag köpte min ena kanin sa att man ska massera mellan öronen så mjukas brosket upp där och öronen lägger sig.

Det låter rätt kul, men jag vet inte.. Det funkade på min kanin.. ;)

Sashhi
0

#13 - Beror på hur mycket de svajar. Om de har ordentliga öronknutar och öronen ligger i V-form så kan man låta de vara.

Not your mom, not your milk.

[Zoie]
0

Min kanin är korsning mellan dvärgvädur och lejonhuvad och som sagt hon har neråt öron eller lite mittimellan! :)

[Wera]
0

#9 Parade en dvärgvädurs hona med en hane som hade stående öron, alla 6 ungar fick stå öron, inte ett dugg svajande.

Men det finns en chans att någon får ngt dåliga häng öron, och vissa "flygplans öron" och vissa ståöron.

Maiae
0

Min Dvärgvädur/Holländare har uppstående öron till 100% som hennes syrra också har, hennes brorsor har då hängande öron.

Mvh Maia

Linnet
0

Jo, det där med temperaturen har jag också hört, värme ger långa öron och kyla ger korta öron. Stämmer nog också för jag har en hane som är född sent på året i ett uthus där det nog inte var så varmt och han har välödigt korta öron, dom hänger men är korta.

[Wera]
0

#13 Det kan fungera ibland ja, min kompis köpte en "dvärgvädur" (de sa att hon var 100% dvärgvädur men jag tvivlar på det) hennes öron stod upp, men hon masserade och höll ner dom varje dag, och när hon var runt 6 månader låg dom plötsligt ner :P

Sashhi
0

Min hoppkorsning är född i ett ouppvärmt stall, och har föräldrar med mamma uppåtöron och pappa nedåtöron. Hon har väldigt långa öron, men ändå står de upp. Kommer fälla ner åtminstonde ena örat tror jag när det blir varmare.

Not your mom, not your milk.

Kiwanu
0

Putt. Tack alla ! :'3

Solkaniner
0

Personligen tycker jag att det låter som mycket "onödigt jobb" om man inte har en stark anledning att korsa föräldrar med liggande och stående öron, om man är ute efter att få fram djur med bra liggande öron.

Då kankse man skall tänka igenom sin kull planering lite, alltså tänka efter precis vad man söker hos ungarna. Titta på lite fler potentiella kombinationer.

Ursäkta om det blev lite rörigt men jag är ganska trött :)

Kiwanu
0

#22, Jag har inte sagt att jag ska ta en sådan kull.

Jag håller med dig om att det är ett onödigt jobb, men var bara nyfiken.