hur mycket mat???
Jag har två kaniner en ganska stor (blandad med rex) och en dvärgvädur hur mycket pellets ska jag ge dem???
Alltså. Det är svårt. Men ungefär 2 dl per kanin och dag kanske??
Det bästa är väl att alltid se till att fylla på när dom har ätit upp, så dom alltid har tillgång till pellets. Det tycker i alla fall jag att dom ska ha.
Vissa anser att kaniner inte ska riktigt fri tillgång till pellets så dom ger en viss mängd varje morgon och kväll tex.
Man ska göra det man tycker är bäst för kaninen. Men jag tycker i alla fall att kaniner ska få ha frå tillgång på pellets. :S
Oj vad rörigt det där vart känner jag. men men

Hehe jag förstog Lotta :P Min kanin har också tillgång till pellets, har aldrig lixom tänkt att ta bort det. Men alla väljer :)

Jag ger en halv dl pellets till mina kaniner varje dag.
På morgonen så får de hö och pellets(1 dl eftersom jag har två kaniner halv dl+halv dl=hel dl). På kvällen så får dom en morot och ibland lite knäckebröd.
Mina kaniner heter Nina och Bruno. Nina är på bilden.
#3: Vad söt Nina var! Hur gammal är hon?
Detta har jag kopierat från Djurkliniken Roslagstulls hemsida. http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm
"Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer snabbt. Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd
Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen"
Sedan fri tillgång på hö och några grönsaker då och då :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6: Känns lite lite? Men det kanske det inte är. hmm..
Kanske är för att våra niner äter som hästar :D
#7: Ja det gör dom, speciellt Leah, men säg inte till henne att hon börjar bli lite tjock. Hon kanske blir ledsen 
Vi men hon är ju inte riktigt 8 månader än och fram till dess står det ju att de ska ha fri tillgång. Jag tycker att de kan ha det nu under vintern och när det börjar bli lite varmare i februari kan vi minska på maten.. :)
haha fettooo. nee. hon e bara "big boned".
men allvarligt. kanske är dags att banta ner henne.
Det är väl inte bra när dom är fööör feta?
"Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen"
Hm, mina kaniner som väger mellan 1-2kg får 1dl var. Och de är i perfekt hull. Skulle jag ge som det står skulle de vara benrangel.. och att ge min BJ enbart 3/4dl om dagen vore vansinne! Ger henne 3-4dl, jättar har svårt att gå upp i vikt och hålla rätt vikt.
Så jag brukar strunta i det. Jag brukar kolla ungefär vad normalvikt/hälsosam vikt för rasen är och sedan ge så mkt foder som behövs för att de ska få och hålla den vikten. 

1/8 dl till Dennis.. det är ju ingenting!!!!! Näe, så lite skulle jag aldrig kunna tänka mig att ge honom! Och som Ninni säger, om hennes BJ skulle få så lite mat.. Nej, det kan inte stämma! Menar dom att man ska svälta sina ninisar? 

#11 Nej, jag tycker inte att man ska svälta kaninerna 
Alla ger så mycke man tycker att kaninen ska ha :) Så tycker jag :D

#12, Självklart! Men det är ju hemskt när en djurklinik ger ut såna råd.. Tycker jag! För det ÄR ju för lite! Tänk om nån ger sin kanin efter deras mått..? Då får ju den stackarst kaninen svälta ju…
Dela 1 dl 8 gånger, och sen ta EN av dom delarna.. Det är ju typ ingenting…
#13: Jag tror att de tänker att det inte är det enda kaniner får äta, annars skulle dom ju aldrig skriva så :)
De menar antagligen att de ska ha massa hö och gräs också, kanske för att kaninens foder ska utgöras av nästan bara hö. Sedan grönsaker på det. Men visst är det jättelite, och jag ger mycket mer :P Men jag vet ju också att kaniner kan leva på enbart hö och gräs och inga pellets alls

Det är säkert så dom menar, Tina_A.. Men ändå.. Det verkar lite..
jag ger liksom så mycket att det alltid finns pellets i skålen nu på vinter, men på sommaren får han typ 1 dl - 1,5 dl men då får han massvis med "grönt" och även om jag då ger ca 1 dl så äter han inte upp det för han blir mätt på det andra!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Okej, tack för allas svar

Min förra kanin jocke var helt mattokig! Han stod och hängde på gallret när man kom med mat och sen åt han upp allt direkt. Om han hade haft fri tillgång skulle han vara jättetjock! Det är som med vår katt Svea, hon äter och äter hela tiden så nu har vi börjat ge henne mat morgon och kväll istället för fri tillgång. Mamman till Svea är däremot jättesmal! Även fast hon får fri tillgång, skillnaden är väl att Svea tigger och vill ha mer mat igen och igen och igen medans Signe nöjer sig med en potion :P

Min kanin får nästan obegränsat, hon vet hur mycket hon klarar och är inte nå tjock, hon lämnar ofta lite mat och äter då och då som hon själv vill, det är ganska smart.. När kaninerna vet hur mycket dem ska äta;)
Jag ger flisan en dl med pellets och lite havre varje morgon och hon brukar nästan aldrig äta upp allt, utan det är lite kvar. Så jag ger nog lagom till henne .:)