Vaccinera?
Hej!
Jag har haft funderingar över vaccinering. Inegn av mina kaniner har blivit Vaccinerade för att det var nämligen en uppfödare som sa att man bära behövde göra långt ner i Sverige och att det annars är onödigt. Så nu undrar jag tycker ni att mina kaniner ska vaccineras eller ska jag låta det vara. Dom bor ute på sommaren och inne på vintern.
Jag har alla mina vaccinerade. Jag tyckeratt det är lönt och absolut värt det. Hopptävlar och lånar in och ut hanar osv. Även om jag har många kanier och det kostar en del tycket jag att det är värt det ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Bor i småland och har aldrig under mina 15 år som kaninägare vaccinerat någon kanin, och har inga planer just nu på att göra det heller.
#1 Är det större chans att dom blir sjuka om man tävlar Kaninhoppning? Smittar det? Jag har bara tre kaniner men dom bor ute på sommaren och kan harar eller vildakaniner eller rymmningsbenägna kaniner smitta?(Det bor en vild/tam kanin utanför)
Ska man på tävlingar så kan nog risken öka lite grann. Om det finns vildkaniner där du bor så kan det vara värt att vaccinera.
Mina är inte vaccinerade.
Dock kommer dem vaccineras innan de ska ställas ut, för säkerhets skull.
Aldrig låtit någon av mina djur vaccinerats. Bor i mellersta Sverige, av gränsen där det räknas som norr.
Och vissa har ställts ut och åker med var stans för att ställas ut o s v.
Redan för 20 år sedan dog kaninerna i Älmhult i södra Småland som flugor av myxo! Lita inte på avstånd!
Det bor bara en vildkanin som bor tillsamans med hararna typ 100 m bort håller han till.
Det sprids med mygg, flugor, mask etc sedan några år. Även skor, hundar och kadaverätande fåglar sprider det.

Bor i Skåne och har ALLA mina kaniner vaccinerade, även de jag inte ställer ut.
Vaccineringen är för att om man är på en utställning lite uppåt i landet så finns där just utställare med den attityden i tidigare inlägg ovan, som aldrig vaccinerar sina djur.
Och då är det inte så kul att komma hem med nån smitta till de andra djuren.