Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 922 ggr
Kaninhoppning
0

Kaninen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaniner

Kaniner hade man som husdjur djur för redan 2000 år sedan. Då var det munkar i spanien och frankrike som börja födda upp kaniner. Man födde upp dom för köttets skull och pällsen kunde man ha till kläder. På 1500 talet kom kaninen till Sverige då avlade man dom för köttets skull. På 1700 talet börjde det dom långhåriga kaninerna dyka upp och av deras päls kunde man gör ull och kläder av. Och på 1800 talet börja man intressera sig på att avla fram olika raser. Den första kanin utställningen var 1874 i Bremen.

Skaffa kanin, raser och färger

Om du nu har bestämt dig för att skaffa en kanin så måste kaninen skötas. De lämpligase åldern är när man är 7 år. En bra kanin ras är dvärgvädur men man kan ju skaffa andra raser som t.e.x Lejonhuvad (löwen) , dvärghare, hermelin, angora (den här kaninen har mycket päls så måste skötas) , fransk vädur, belgisk jätte, tysk jätteschek, engelsk vädur, blå wiener, Lilla havana, hollänsk kanin, lilla silver, zobel, rysk kanin, tan kanin, och jamor men det finns ju mycket mer raser som inte jag har skrivit upp.  Det finns många olika färger du kan välja mellan som t.e.x Vilt grå, tan, madagascar färgad (sköldpadde färgad), blå, blå beveren, havana, salander, järn grå, mörkgrå, vilt svart, vilt gul, vilt brun, perle egern, lux, new zealand red, vilt röd, chinchilla, svart, beige, vit, isabella, silver, men det finns ju mer som inte jag har skrivit upp.

Bur/inomhus

För en ensam dvärgkanin under 3 kg är den minsta buren 0,5x1 m , och då räknar man med att kaninen ska få springa fritt en stund varge dag. En galler bur ska du ha till en kanin som bor inomhus och en son kan du köpa i en djuraffär.  Allt som ska finnas i en bur: vatten flaska hellst inte en skål för då blir vattnet smutsigt och kaninen välter lätt ut skålen, Mat skål som du lägger maten i hellst en keramik skål men inget måste, salt sten kan va bra och den inehåller mineraler som är nytigt för kaniner.

Bra mat

Det finns många slaks mat till en kanin. Men man ska inte ge blandfoder för det är inge bra för deras mage!! Och mängden foder varierar från kanin till kanin. Men en kanin unge som är 1 - 2 månader ska alltid ha mat i skålen om den inte är tjock då ^^. Hö  ska alltid finnas i buren och pellets eller vad du nu ger din kaniner  ska ges morgon och kväll eller om du inte vill ge din kanin precis mårgon och kväll du kanske bara vill ge din kanin pellets eller vad du nu ger din kanin på mårgonen och kanske sallade eller någon annan frukt på kvällen men det avgör du.

du kanske undrar över nått fråga men jag är ingen kaninexpert så fråga inte så svåra frågor ^^

MajaaR
0

Saltsten behövs inte, då kaninen kan börja slicka på den för att det är gott och då få i sig för stora mängder salt.

:)

Ebba-A
0

Bra förutom detta:

-Stavfel.
-Kaniner ska INTE ha mineral/saltsten, det är onödigt om kaninen får rätt kost. För mycket salt kan orsaka njurfel.

Annars var det bra skrivet, jätte användbart om man ska skaffa kanin.

Värd på Choklad iFokus

Kaninhoppning
0

tack!! okej men då vet jag det. men mina kaniner får salt sten men dom slikar inte på det för att det är gott dom slickar i bland :);D

Kristall
0

Och minsta tillåtna måtten är inte precis 100x50 cm (för kanin under 3 kg). Det är 0,5 kvadratmeter med kortaste sidan minst 50 cm och minsta höjd 50 cm. Glad

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Strumpa
0

#0 du är samma person som Kaninmamman va?

annars var det rätt bra skrivet tycker jag, ska texten vara till något speciellt?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Ebba-A
0

#5 Tror det, eftersom hon blev medlem precis efter Kaninmamman avslutat kontot.

Värd på Choklad iFokus

Kaninhoppning
0

ja jag är samma person som kaninmamman men jag ska börja om nu och göra bättre texter. Men tack för att du tycker att den är bra (A) :)

Ebba-A
0

#7 Vad bra! :) Du är så välkommen så!

Värd på Choklad iFokus

Kaninhoppning
0

taaaack<3<3<3

[Bolten]
0

#0 varför skulle det vara lämpligast att skaffa kanin när man är 7 år? Det är väll lämpligare om man är äldre och kan ta mer ansvar!

Kaninhoppning
0

ojj det var det jag men :o men jag har läst att man ska vara minst 7 år för att ha en kanin men skit samma inte vet jag hur det ska vara ;) ;D

Tarkie
0

Jag säger så som jag läste för läänge seedan.

Man är lämpligast åt en sak, när man är redo för det ^^,

Kaninhoppning
0

aa ;)^^