Mat till kaniner
Pellets och havre är bra till kaniner som grundfoder.Man ska inte ska ge kaniner blandfoder för att det är inge bra för deras mage. Men egentligen kan kaniner bara leva på hö för att pellet och havre är bara som ett foder som ger dem energi. Men det kan ju ändå vara bra att ge dom pellets eller havre morgon och kväll om man tycket det. En kaninunge ska alltid ha mat i sin skål när den är liten, och hö ska alltid finas i buren och det gäller både stora och så kaniner. En vuxen kanin ska ha 2 matskedar morgon och kväll men det här är inget måste. Och en gravid hona ska ha mat i sin skål. Och hö ska alltid finas i buren :). Och vatten ska ochså alltid va till gänglit man kan ha vattnet i en aotumatisk vatten flaksa.
Mmmm..

"En vuxen kanin ska ha 2 matskedar morgon och kväll men det här är inget måste."
Så du påstår att en vuxen BJ ska klara sig på 4 msk xD ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Stämmer inte och jag ger dessutom inte alls morgon och kväll ger endast på morgonen och lite grönsaker på kvällen sen håller jag med #2 också
HAhahahha. Man ska inte ge för mkt havre. Det fettet som inte går åt till muskler sätter sig på alla inre organ. Sen så skulle alla kaniner bli överviktiga efter en tid om de fick havre och pellets morgon och kväll.
Haha, jag svälter mina kaniner! Alla får gärna anmäla mig!
Till alla som läser det här. Tro inte på allt. Läs hellre kifs artiklar. Dom innehåller mkt mkt bättre fakta!

#4 haha , jag med wtf xD . Mina får typ (A) … ½-1 dl om dan xD
20 årig djurgalen moder*
Haha isåfall kan mina kaniner inte gå snart havreblandning och minst en morot om dan.
Nej då! Skoja bara fast mina föräldrar köper ALLTID havreblandning. Och ger en helmatskål med mat och massa gottigott. Inte konstigt att Vilma gick upp ett kilo.
Havre ska man igentligen aldrig ge. Bättre att plantera och göra kattgräs av…
Sen kaninmamma tycker jag du inte ska skriva massa fakta utan att ha tagit reda på rätt fakta…
Pellets och havre är INTE ett bra grundfoder, för det är bara tillskottsfoder. Hö är grundfodret.
Not your mom, not your milk.
Till en del som skrivit: man kan rätta folk på ett vänligt sätt…
#0: tycker det låter lite råddigt i texten. Du skriver att pellets och havre är bra som grundfoder, och längre ner skriver du att hö ska alltid finnas i buren… Men det är iaf som #9 säger. ^^
Annars tycker jag det låter bra? :) Förutom då att man ska anpassa mängden pellets (eller vad man nu använder) efter kaninens hull m.m.
"en gravid hona ska ha mat i sin skål" <- Hur menar du då? Att hon alltid ska ha mat i skålen? För man bör egentligen öka mängden pellets efter att ungarna fötts. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag tycker ni kan ta bort denhär tråden samt den "Kaninhoppning" som hon startat då den ger felaktig fakta, vilket kan göra så att nybörjare/okunniga kaninägare som letar fakta här kanske följer detta inlägget och då sköter sin kanin fel.
Värd på Choklad iFokus
#11 Tycker jag också. Skrev ju det i Kaninhoppning.
#11 Håller med.
Jag ger bara pellets på kvällen :P Sen kan man inte säga att man ska ge 2msk morgon och kväll till vuxna för det beror helt på ras och hur lätt kaninen håller hullet.
2 matskedar ska man ge kaniner med pellet morgon och kväll anars blir dom för fetta!!
#14 Men stora raser som t.ex franska vädurer och belgiska jättar måste ju ha mer än till exempel en hermelin eller dvv.
Värd på Choklad iFokus
#14, Nej så är det inte.

#14 Men, hallå? Om det är en kanin som motioneras mycket och tävlar t.ex så behöver ju den mer mat? Och så finns det ju kaniner som inte ens behöver så mkt som 2 matskedar? Det finns ju ingen regel för exakt hur mkt mat alla kaniner ska ha, alla är ju olika! Det är samma sak som med människor, alla människo äter inte exakt lika mkt mat, vissa behöver mer, vissa mindre!
ne hee men och? JAG FÅR VÄL FÖR FAN SKRIVA VAD JAG VILL :@
#14 Alla kaniner är ju individer. Det finns ju inga regler på hur mycket mat alla kaniner ska ha. Man måste ju anpassa näringsbehov och mängd efter varje enskild individ.
Kastanjegårdens Kaniner
#18 *Jag dör av allt skratt* HAHAHAHAHA
Nej, man får inte skriva missvisande texter. Om detta hade handlat om en mer allvarlig sak så kan man faktiskt bli stämd. Så man ska alltid tänka på att det man skriver stämmer. Nej, jag skämtar inte..
#18 Men tänk dom som precis har skaffat sin första kanin, läser dethär och ger sin BJ fyra msk pellets om dagen? Då sätts kaninens hälsa i fara!
Värd på Choklad iFokus
JÄVLA IDIOT DU TROR JU ATT DU ÄR SÅ JÄVLA BRA PÅ ALLT MEN FAAAN HELLER ATT DU ÄR :@
#22 Tänk på hur du skriver!
Såklart jag är bättre än dig? Annars skuller jag inte ens skriva i denna tråd.
#22 Tack detsamma :)
Jag är inte bra på allt, men jag vet att en stor kanin inte klarar sig på fyra msk pelets om dagen.
Värd på Choklad iFokus

#22 Du jag tror att hon kan j*vligt mkt mer om kaniner än vad du verkar kunna!
MEN JAG MENA INTE TIL DIG JAG MENA TILL TARKIE
#21 tror inte det är någon risk, trådarna kommer med all säkerhte att modereras och kanske tas bort. Speciellt när trådskaparen bryter mot diverse regler ang. uppförande. Man må vara ny och okunnig men otrevlig lär knappast accepteras här. Så bäst är nog om alla ignorerar tråden till medarbetarna löser situationen.
Värd på Choklad iFokus
#26 Haha, du är rolig du.
#29 Du har faktiskt rätt, lite komskt är det.
Värd på Choklad iFokus
jag tänker ta bort mig som medlem på den här sidan ALLA ÄR JU SÅ TASKIGA :@
#31 Oj, är vi taskiga? Du själv då?
#31 Vi är inte taskiga, vi vill ju hjälpa till bara. Så att det blir rätt fakta och så.
Värd på Choklad iFokus
En liten påminnelse om skrivreglerna. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#22 oj… Varför blev du sååå sur :S , dom vill ju bara rätta till texten. Tänk om någon som nyss köpt en belgisk jätte och ger den 4 msk ? Det är jätte liite, den skulle bli otroligt smal och ja, den skulle absolut inte klara sig. Vad är bäst ? att dom rättar dina fel eller att någon missköter sin kanin pga det du skrivit ?
Sen borde du tänka på hur du skriver, du kan troligen bli avstängd om du fortsätter så.
20 årig djurgalen moder*
#31 Är alla taskiga mot dig??! Det är ju du som skriver en massa skit till alla andra!
Måste faktiskt hålla med alla andra,tex Tarkie har helt rätt, och hon vet faktiskt mer om kaniner än dig.
Men snälla, nu spårar det ju ut totalt. Kan inte alla bara skita i att skriva mer här tills någon Medarbetare tar bort tråden eller vad de nu tycker är rätt.
Tråden fyller ju ändå ingen funktion nu mer än att det spårar ur ännu mer. Vi har redan kommit fram till att man inte kan säga att kaninern ska ha X-antal matskedar mat.
Lägg ner er energi på att skriva bra inlägg i andra trådar, det är redan tillräckligt mycket tjaffs här.

#31 Öh, så det är inte taskigt att skriva att någon är en idiot? Men du får gärna säga upp ditt medlemskap här, så slipper vi detta tjafs.

#31 Jag tycker inte att du ska avsluta dit medlemskap. Jag vill att ni ska komma fram med en vettig lösning istället….
#39 Hon har bara bytt namn
#39 Om hon gör så dålig stämning på KIF som hon faktiskt gör, tycker jag visst att hon ska avsluta medlemskapet. Det kommer få alla att må bättre om hon inte skriver en massa kränkade saker till andra, och skriver saker som inte stämmer.
Kaninmamman är tillbaka under nytt namn, tänker dock inte säga vilket.
Värd på Choklad iFokus

#41 det är mänskligt att fela, alla kan göra misstag. varför döma efter ett misstag? alla har rätt till en andra chans =)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#41, Ok, Det tycker jag med men visst ger vi henne en chans till?
Det är klart hon ska få en ny chans :)
Värd på Choklad iFokus
Man kan ge henne en ny chans så klart! Men deta är inte det ända inlägg/artikel som hon skrivit som inte stämmer, och folk komenterat felen och hon blir jätte arg på dom!
#42 Vem är "kaninmamma"?

Som #10 skriver i "Mat till kaniner", tycker det görs med en hjälpsam och förklarande ton. Den inställningen tycker jag att man skall ha!
#46 Fd. kaninmamma heter nu Kaninhoppning :)
Värd på Choklad iFokus
#46 Men VEM är hon? Haha menade inte det på ett argt sett 

#49 du får väl fråga henne istället för att skriva om henne personligen? =)
/Sanna
#47 Det var på ett hjälpsamt sett i början… Tills det att hon blev arg och sade en massa saker till dom andra som faktiskt bara försökte hjälpa henne. Spelar inte någon roll längre ändå. Hon har avslutat sitt medlemskap

#51 hon har ju skapat en ny användare, och finns kvar på forumet.
men men, nu kanske detta kan vara slutdiskuterat i denna tråd.
/Sanna