Kaninhoppning
Kaninhoppning är en sport som man tävlar i med kaniner. Alla kaniner kan delta, dom måste inte va renrasiga, som dom måste vara i kaninutställning och man måste inte heller ha stamtavla på sina kaniner. För att en kanin ska kunda delta i en tävlig så är den minsta åldern 4 månader men då tycker jag att man inte ska börja tävla med den. Min kanin som är äldst är 7 månader nu och jag ska börja tävla med henne sen. Dom tre populäraste grenarna inom Kaninhoppning är Längdhopp, Krokig bana, Rak bana och Höjdhopp. Jag ska börja tävla i rakbana och krokig bana med min kanin. Och när man tävlar så finns det klasser man börjar i den högst klassen är elit och den lägsta lättny. Så när man börjar tävla så börjar man alltid i lättny det spelar ingen roll gur duktig kaninen är. Men efter man har tävlat så har man en tävlingsbok som domaren skriver ner om man har fått en pine när man har tävlat, det menas med att om man får en pinne så hoppar man upp en högre klass. Här nedan för ser du klasserna i ordning.
lättny
lätt
veteran
medelsvår ny
medelsvår
svår
svårny
elit
Man har 2 minuter på sig att ta sig igenom banan. Och Om man river ett hinder får man 1 fel. Når man tävlar i lätt ny så hoppar man hinder som är max 25 cm höga men 3 hinder får va 30 cm. Avstånden mellan varge hinder är 220 cm. Och i elit så är maxhöjden på hinderna 50 cm endast ett hinder är 50 cm. Avstånden mellan varge hinder är 280 cm.
Det finns många typer av selar och koppel till kaniner men om du ska hoppa Kaninhoppning måste ditt koppel va 2 meter långt.
Bra skrivet ! 8'D
tack
det tog ett tag att skriva:D

Hindrerna i lätt ny får vara lika höga och långa som i lättklass. Alltså 30 cm höga och 45 cm långa. Och avstånden mellan hindrerna varierar, minsta måttet är 2,50 m men har man plats brukar de flesta ha 3 m. Medelsvår och svår ny finns inte.
Varför har du snott en bild från Gömmargårdens sida? Det är ju kex! Dom kan anmäla dig. Har mejlat Carolina angående detta!
#3 Medelsvår ny och Svår ny finns visst. Vi har det på STKH.
#0 Sen är lägsta klassen miniklass ;)
Man Måste man ha 3 pinnar för att få flytta upp. 5 pinnar på svåren. Sen gäller det cert på eliten.
Har Kexet hamnat på bild? Väldigt liten men visst är det väl han?
#6 Ja, det är han. Fattar inte varför man snor andras bilder. Vem är du? Hur vet du vem Kex är?
Kompisen rider på G och Kexet vet alla vem det är har ju varit där när det varit tävling och den där bilden har jag sett tusen gånger varför vet jag inte.
#8 Han heter Kex inte Kexet. Jaha ok
#8 - Varför lägger du ut sådan information här? Det tillhör väl itne detta?
Not your mom, not your milk.
#9 Jag vet att han heter Kex men jag säger alltid Kexet och många stör sig på det hehe. Vi kanske ses nån gång…
Kan någon Medarbetare ta bort bilden?. Nu ringde dom mig och sa att jag skulle säga till att bilden skulle tas bort.
Är det regel på att kopplet måste vara 2 m långt?
#13 Nej, men det är bättre med 2m+ koppel ^^
Haha bra vet inte när kopplet kommer och jag ska ju tävla snart.

Bra information då!:)
Mvh Maia
#16 Bra? Hälften av texten innehåller fel. Hela denna topic borde tas bort. Man borde inte få lägga upp saker som innehåller fel. Undra hur många personer som tror på det här nu.
Tycker tråden ska låsas då den inehåller fel och snoddbild. Någon som håller med?

#16 Förutom det felaktiga menade jag då…
#18 Jo jag håller med
Mvh Maia
Eftersom TS är både ny medlem för dagen och ung så bör hon kanske upplysas hur det fungerar här på forumet. Med lite stöd så kanske hon kan skriva en artikel istället. Det är inte alltid lätt att förstå hur det fungerar när man är ny, hoppas någon Medarbetare tar tag i detta.
#20 Skriva en artikel om saker som är fel? Sen finns det redan artiklar om detta! :P
Sen så skiter jag fullständigt i om hon är ny! Man snor inte andras bilder.
Kan någon Medarbetare ta bort bilden?
#20 Ung? Jag är yngre och jag fattar.
#21 och 22, nej man får inte sno andras bilder ändå men om ni läser så skriver jag att hon med lite stöd kanske kan skriva en artikel om det är något hon vill.
Bara för att du fattar #22 så betyder inte det att alla gör det du har ingen aning om TS bakgrund när det gäller forum. Lite hänsyn kan man visa ändå. Om hon nu tagit bilder hon inte får så hoppas jag någon som vet att det är så kontaktat en Medarbetare.
Om det nu är saker som är fel så förklara för TS vad det är som är fel på ett sakligt sätt.
ojj då jag viste inte att det var från deras sida jag hittade den fina bilden på google förlåt jag ska ta brot den :O

Jag har en fråga, om man är på en tävling, får man lyffta över kaninen över ett hinder (och då givetvis få fel på hindret) om man anser att sin kanin inte klarar/fattar att den ska hoppa?
kissmekate.blogg.se
Kaninmamman: när det gäller bilder på nätet så gäller oftast att man får lägga in bilder man tagit själv eller bilder där man frågat den som tagit bilderna om det är ok. Att googla och sen lägga upp är ibland inte ok, så för att vara på den säkra sidan så fråga alltid om det är ok att låna bilden.
Om du vill ha bilder här så går det bra att fråga om någon har en speciell bild, endel här har bilder som de lånar ut till artiklar och liknande. Så slipper man att folk blir arga, tyvärr är det många här som råkat ut att andra tagit bilder och hävdar att det är deras kaniner, så det är känsligt det här.
Men det var massa OT.
asså jag vet inte det där tuvär :S
Du trocadero nästan högst upp jag har hittat lite information på Örebrohopparnas sida som jag har läst lite om men jag vet inte om den informationen är rätt men det stog så i alla fall som jag har skrivit :D
men hur tar man bort bilderna då :'( för det vet jag inte och jag viste inte att det var nåns bild som nån kände och jag viste inte att man inte fick ta nåns bild :'(
#29 Mejla någon av medarbetrna. Du kan se vilka det är under "Om sajten" som står nästan längst upp :)
Värd på Choklad iFokus
okej :)
Inlägget skrevs för så långt tid sedan så du kan inte ändra själv utan det måste någon av medarbetarna göra, troligen kommer någon ta bort det när denne läser.
Annars kan man ändra i sitt inlägg genom att klicka på "hantera inlägg" men detta går bara i 1 timme efter att man postat.

#29 Men du kan inte bara ta en bild utan att vara helt säker på om du har lov att ta den… Vadå visste inte att det var nåns bild? Någons bild måste det ju vara?
Ja men jag mena inte så :(
#25 Du får lyfta över kaninen om den rivit hindret utan att hoppa!
#18 Håller med!!!
#28 den information du hittat på örebrohopparnas hemsida stämmer, men det är för SKAF och dom flesta här hoppar nog i SKHRF vilket har helt andra regler och ordning.
jag vet att mycket av den informationen du skrivit är felaktig från den sidan så har du enbart kollat på den måste du ha missuppfattat en hel del?,
jag tänker inte lägga mej i ang bildstölden då jag anser att jag inte behövs.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |