Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1856 ggr
Miran
0

Diarré och avmagring.

I vintras fick jag hem en Dv pojke som kastrerades kor därefter. Jag trodde mig göra foderövergången så mild som möjligt men efter ett tag när han var helt över på mina pellets, Kraft groov, började diarrén.

Ordentliga pölar, och inte prickade han i lådan heller, utan helst i höet.

Han fick bara äta hö ett tag men då satte ju såklart fällningen in regält och han magrade av.

Försökt att så smått fasa in KG igen med det blir bara diarré av det hela.

Han äter bra med hö, och får lite Critical care då och då.

Vad kan jag ge för pellets som är skonsamt mot magen?

Hört att Cuni Complete ska vara bra?

[Niike]
0

Oj, det låter inte kul. Har du pratat med veterinären?

Det ska hjälpa om de får gå på en vatten + hö diet, utan pellets eller något grönt. Men det verkar du ju ha testat, och det är ju inte bra om han magrar av heller.

Miran
0

Den vetrinär jag pratat med var tveksam, men rådde mig att ge Critical Care tills jag fick tag i nån som kunde mer om kaniner. Ska ringa en vetrinär idag och se vad hon säger…

Han är ju pigg för övrigt och har bra aptit, nu har fällningen slutat med ryggen och höfterna är vääldigt markerade :( han får mycket Motion så han borde ju bygga upp muskler men det verkar inte som att han får det ändå…

hnlkjljlj
0

Hej

Critical Care har ett högt fiberinehåll och det är säkert därför din kanin inte är dålig i övrigt.

Kraft grov verkar det som att din kanin inte kan tillgodogöra sig. Jag tror att det är så kraft grov har för lågt fiberinehåll för kanin magen. fiberinehåller får inte ligga under 18 %.

Jag tycker att du susseccivt ska sluta med kraft grov och ge större delen hö. Det är okej att under tiden ge grenar men undvik grönsakerna.

Critical Care är av märket Obow och eftersom du fått tag på det så borde du även få tag på Pellets från Oxbows sortiment. Där ska du använda pelletsen för unga och aktiva kaniner, den är även till för sjuka och avmagrade kaniner och hjälper dem att gå upp i vikt. Pelletsen har ett högt fiber innehåll och är baserad på en hö sort som heter Alfalfa hö.  Påsen (en röd påse med en brun kanin på , det ska stå  ett A på höger eller vänster sida längst upp.) Det är det absolut bästa fodret som finns på marknaden just nu. Jag rekomenderar det verkligen.

Tänk på att sluta successivt med Kraft grov och introducerra den nya Oxbow successivt. Så att din kanin inte får andra problem med magen. Var överdrivet försiktig och långsam i din ökning och minskning av det nya fodret.

Kaninen ska inte ha fri tillgång på pellets även om din kanin är smal. Då äter han mindre hö och får då i sig för lite fibrer. Detta gäller även när du bytit till en bra pellets.

Hö ska din kanin äta mest av. 90% av  det totala födointaget per dag ska bestå av hö.

Alfalfa hö också från Oxbow. Kan du ge istället för alfalfapellets. Ge isåfall vanligt hö som vanligt och alfalfa hö i en liten skål (istället för pellets). Alfalfa hö är bra då man vill att kaninen ska lägga på sig lite mera , det har även ett högt fiber innehåll.

Det kan du även ge som att alternativ till att byta pellest nu när hans tarmflora redan är ur balans. Ge vanligt hö och alfalfa hö. Oxbow har ett sådant i sitt sortiment. Det kan vara så att det skulle vara lite snällare mot din kanins mage än att börja byta pellest nu även om du tänkt göra det försiktigt och långsamt. Ge isåfall, vanligt hö + alfalfa hö + grenar. Ha ett litet uppbehåll med grönsakerna tills han är bättre i magen. När han är bra i magen så vänta ytterligare 1 månad innan du ger honom små mängder grönsker igen.

Viktigt är att han inte får inte äta sig mätt på pelletsen eller alfalfa höet. Det är det vanliga höet som ska utgöra grunden.

Vänliga hälsningar /Linda

hnlkjljlj
0

Pelletsen är bra och kommer göra att han går upp i vikt. Men se det som ett mål med att först och främst diaréen ska upphöra. Låt sedan det ta lite tid för kaninen att lägga på sig lite hull med den nya alfalfa pelletsen eller  alfalfa höet.

Om det är riktig diareé han har så måste du tillföra vatten via munnen om han inte dricker det själv. Då får du använda en plast spruta från apoteket. Känn i nackskinnet om han är uttorkad. Åker huden ner långsamt när du lyfter upp nackskinnet så är han uttorkad.

/Linda