Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 897 ggr
[Stampelina]
0

OT - En helt underbar upplevelse!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igag åkte vi till vår bonde för att köpa hö och halm och då sa han att vi fick smyga in i ladugården för att se nåt fint. Så vi smög in och där låg en ko som var mitt uppe i en förlossning!

Kalvens klövar tittade ut lite grann och så gick boden fram och hjälpte till att dra ut kalven. Barnen blev helt lyriska, tyckte det var jättehäftigt att se, inte ett dugg läskigt, det hela var väldigt odramatiskt, kon varken lät eller rörde sig speciellt mycket. Sen drog bonden fram kalven till kon och hon började tvätta den. Jag var snabb fram med mobilen och tog 2 bilder, de är inte jättebra men ändå. Detta var nog en av de finaste upplevelserna vår familj varit med om! Alla var jätterörda att bonden bjudit in oss för att se detta.

När vi sen skulle åka hemåt busade vi till det lite och åkte på flaket bara för att det är så mysigt! (Patrik körde jättesakta och bara en bit på grusvägen sen hoppade vi in i bilen) Barnen älskade denna dag och somnade med ett leende på läpparna! Det tror jag att jag också kommer göra ikväll=)

[Stampelina]
0

En till.

[Stampelina]
0

Och så en när vi sitter på flaket.

[Stampelina]
0

Sista bilden.

[Niike]
0

Oj så spännande! Att vara med vid djurfödslar är faktiskt något alldeles speciellt :)

Tarja
0

Så mysigt :D<3

spiritedaway
0

Vilken häftig upplevelse :)

[nataschaj]
0

oooh de e så hilma roligt å se när kor föder.. ja minns de när ja gick i skolan de va så mysigt å se när kon låg i sin box med massor av halm å sen 2h så kom kavlen/kalvarna.. de e en härlig syn på de hela.. :)

ciss
0

Vad mysigt! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

kaningodis
0

Åh, vad roligt att vara med när ett nytt liv tar sin början!

Kastanjegårdens Kaniner

Baralisah
0

Jätte häftigt!Glad
Jag har varit med om att dra ut en kalv själv, väldigt häftigt. Sån härlig känsla och man känner sig jätte glad efteråt för man hjälpt till.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Salladshataren
0

Är det bara jag som inte ser charmen eftersom jag är så van vid förlossningar? ;) Vi har mjölkkor.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Stampelina]
0

#11 - LYCKOS ER! Tänk att få uppleva detta ofta! Blir jätteavis!

Salladshataren
0

Just nu har vi 21 kalvar, det är väääääldigt jobbigt, samt några är dåliga i magen. Och det kommer bli fler :( Min grabb har varit produktiv ;)

[Stampelina]
0

Å vad jag skulle vilja leva så som du gör!

Älskar allt med bondgårdar, alla dofter, ljud och framför allt lugnet som finns där.

Jättetjusig ko på bilden!Glad

Salladshataren
0

Han är ingen ko Flört Lugn, ska inte skvallra för Ferdinand ;)

Mjo, jag tycker det är rätt tråkigt bo på bondgård, i och för sig så har jag gjort det nästan i 20 år Tyst Vill flytta ner till Malmö istället Flört

[Stampelina]
0

Ha ha, förlåt, ha ha! F-n vad korkat av mig, nej snälla skvallra inte. Ha ha!

[Stampelina]
0

Om jag var du skulle jag hålla hårt i gården och inte byta mot nåt i hela världen!

TereseE
0

Jag har varit med om många kalvfödslar och det är alltid något alldeles speciellt!

Salladshataren
0

Du anar inte hur mycket arbete som krävs för att allt ska rulla runt Tungan ute Synd att bönderna är utrotningshotade Obestämd

[Stampelina]
0

Ja om jag inte var gift och dökär i en "ickebonde" så hade jag nog haffat mig en snygg bonde och avlat fram en massa små blivande bönder, ha ha!

Min man var faktiskt halvbonde när vi träffades, han hade en hästgård, men det räknas ju inte riktigt som en bonde.

Förstår att det är mycket jobb.

Jag berömde faktiskt vår bonde idag för att han har det så städat och fint på sin gård, finns många bönder som helt enkelt inte hinner med att hålla det så pga det är så himla mycket arbete.

tantnett
0

Vad härligt för dig Therese efter tråkigheterna du haft.

Visst är det fantastiskt att få se ett nytt liv komma till världen.

Och vet ni vad? Jag har haft lyckan att få hålla en nyfödd Higland Cattle kalv i famnen.

Ville inte släppa han från mig!  Kyss

Marsvin 4-ever Tungan ute.

TereseE
0

#20 Sitter du och drömmer om ett bondeliv? Kyss

Jag är uppvuxen på gård från jag var 6-15år och sedan har jag jobbat på stor hästgård med kor, får, getter mm. Det är speciellt men samtidigt slitsamt att aldrig vara riktigt ledig. Kan sitta och drömma om bondelivet ibland, men trivs nog bättre i stan nu för tiden. Men ett liv helt utan djur vore otänkbart!

Salladshataren
0

Fast det är inte speciellt undebar upplevelse när man får plocka ut kalven i delar Tyst Usch, jag bara äcklar mig själv när jag tänker på det Skrikandes

[Stampelina]
0

#23 - Uuuuu! Vad 17 hade hänt då? Hur kommer det sig att man får göra det?

imsuchadiva
0

Kalvar är ju så himla söta och mysiga :)

Salladshataren
0

#24 Kossan hade varit sjuk under längre tid och hon var dräktig också då. Egentligen skulle hon ha dött, med tanke på att hon hade två kalvar i magen som var döda.

Pappa var orolig att hon skulle få likförgiftning, så han ville plocka ut kalven (visste inte att det var tvillingar). Fast han fick bara ut den i delar, det var ingen vacker syn och det luktade inte precis hallon Obestämd

Några dagar efter han hade plockat ut den så kom det en till, fast den var hel och mumifierad. Myyyyyyyysigt Tyst

[Stampelina]
0

OJ, så otäckt, men vilken tur att din pappa kunde ta hand om det.

Det måste ha varit fruktansvärt för er alla…Gråter

Salladshataren
0

#27 Det var inte så farligt, förluster får man räkna med! Men det hade varit tråkigt om kossan hade också dött :(

[Wera]
0

#26 Hände samma sak hos mig fast hos en kanin, inte ko, hehe.
Kaninen var inte sjuk, men fick ut en hel unge först. Sen började det hänga ut en till unge, och den luktade så fruktansvärt äckligt! Försökte dra ut den men fick bara ut delar, så vi for in till veterinären och där fick hon ut den. Honan klarade sig och fick anibiotika ifall hon blev likförgiftad.