Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 398 ggr
Lotta_A
0

Lag?

Jag satt och funderade och jag vet att det är lag på att illrar måste ha en 5 m2 (kvadratmeter) stor bur om dom nu ska bo i en sådan.

Är det någon som vet vad lagen säger om kaninburar. Hur stora måste dom vara som minst? Finns det ens en sån lag? Det gör det va?

Tina-A
0

Allt sånt finns att läsa om på jorbruksverkets hemsida. Själv har jag aldrig orkat läsa mig fram till måtten då det står så otroligt mycket på deras hemsida. Men någon annan kanske gjort det?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

kan du inte länka tll deras sida?

Elina.
0

liten kanin, upp till 3 kg: 0,5m2

3-5kg: 0,7m2

över 5kg: 0,9m2

Lotta_A
0

#3: Tack så mycket Elina! :) Det är bra och veta..
Men det känns lite litet. Kaniner gillar ju att skutta och röra på sig.
Men nu vet jag i alla fall vad lagen säger. Tack

KajsaM
0

Jag har lakt upp måtten på en tråd för ett tag sen, Kmr int ihåg vilken :O

KajsaM
0

Nu hittade jag sida :D http://www.cenoma.se/zoomassan/burar.htm Du måte bläddra en bit neråt :P

http://www.cenoma.se/zoomassan/burar.htm#Burmått%20till%20Kanin%20och%20gnagare Länen är med lagen på hur stora burarna ska vara :)

Quendy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, jag har ute kaniner.

Lotta_A
0

#7: Naae vilken sötnos.

Men det är samma lag för inne och utekaniner??

Zvintos
0

Japp, lagen är samma vare sig det är ute eller innekaniner. Glad

Tina-A
0

Men måtten är ju förjävliga? Är det bara jag som tycker det. Det är ju pyttelite. Kaniner måste ju ha yta att hoppa och röra sig på också!!

För möss är det likadant, varje mus får några centimerer.

Hos iller däremot så säger lagen att en iller ska ha minst 5kvm om man nu ska ha den i bur (gäller ju då främst farmar och sånt då man inte ska ha iller i bur)

Zvintos
0

Jo, klart att måtten är små.. men måtten säger ju inte att burarna ska vara så små, utan det är minsta lagliga måtten. Sen får man bygga HUR STOR bur man vill och har plats med! Glad

Tina-A
0

#11: Jo, absolut. Tror ingen har det minsta tillåtna måttet bara för att man får det, men jag förstår inte varför det är så olika från djur till djur.

Kaniner och möss får springa i en pytteliten cirkel kring sig själva medan illern får minst ha 5kvm. ?

Lotta_A
0

ah det är jättedumt att det ska vara så olika..

tigrar i djurparker måste ha jättestor yta på sin inhängnad. typ 1 km2! och vargar ska ha ännu större. Men det är i och för sig inte husdjur :P men men