Råd /tips?
hej hopp alla kanindiggare :)
Jag börjar bli lite tokig på en av mina kaniner och behöver tips? råd eller en förklaring av hans beteende.
Lattjo är en 3årig (snart 4) kastrerad hermelin fuchs.Mitt problem är att han är agressiv. I buren är han otroligt jobbig burar bits surar. Han är ingen kanin som blir rädd för något precis han är en tuffing. Han har varit såhär anda sen jag köpte honom i djuraffären för snart 4 år sedan. Han är sur både i vanliga buren inomhus och i utehägnaden. Han vaktar nog sitt revir men såhär mkt?När man håller på med honom är han världens goaste. Man kan bära honom hur man vill och han stressar aldrig upp sig eller sprattlar.Finns det något som kan få honom att sluta med dem här dumheterna. Jag har sagt åt honom när han gör fel eller puttat till honom men inget hjälper. Snälla han börjar bli lite jobbig hjälp mig.Förövrigt världens gulligaste <3

Ja, hermelinerna kan ju ofta vara väldigt revirvaktande och sura, jag vet inte om det går att göra nåt åt det, jag tror inte det. Jag har haft en hermelinhona som var precis likadan, hon morrade och anföll när hon var i buren men när man hade henne i famnen var hon hur lugn som helst. Tyvärr var det inget som nånsin gick över, så du får kanske stå ut med det. Man lär sig ju lite hur man ska ta dom, för att inte bli biten eller så är det hanskar på när man ska ta upp dom. Men inte är det kul med såna små surisar.

sur är han men handskar har jag aldrig behövt använda som tur är:)Men han är väll lite udda attackerar alla kaniner han ser och som vågar närma sig Lattjo elller hans bur. Men katter dem är han bästisar med våra 3 katter ser han som sin flock men andra kaninen Lajban är en dödsfiende borde vara tvärtom.

Ja dom är lite som dom är en del kaniner, nu brukar väl hanar ofta vara sura på varann, men är han sur på honor också. Fast han var väl kastrerad, det blev inte bättre av det? Jag fick då ha hanskar till min kanin ibland eller riskera att bli biten. Våran granne hade också en hermelinhona som var riktigt ilsken och aggresiv, man vågade knappt sätta ner matskålen och hon anföll barnen i familjen. Men likadant med henne utanför buren var hon hur snäll som helst. Men hon avlivades till slut, det går ju inte att ha en sur kanin som barnen är rädda för. Har även varit med om dvärgvädurar som har varit argsinta även om det hör till ovanligheterna oftast är dom ju väldigt snälla och tillgivna.

Lattjo är sur på alla kaniner men så sur som din grannes kanin var är inte han. Men inget blev bättre efter kastreringen. Han är väll lite egen. Men en del dagar är han jätte snäll i buren också. Men jag gillar kaniner med lite temprament.