Träna kaninen
Hur tränar man sin kanin på bästa sätt? Jag släpper bara ut mina kaniner i hagen eller löst, eller tar med dem ut i skogen. Känns inte som det är någon speciell träning, även om de springer mycket.
Ska man gå i backar, som när man "klättrar" med hästar? Om ni vet vad jag menar :) Eller finns det andra sätt (förutom hoppning) ?

Sit ups, armhävningar, backträning…
skojar..
Asså jag vet inte. Det räcker väll att dom får springa i hagen lite :) Tycker du att dina kaniner behöver mer muskler :) ?
/Elvira :D
#1 Haha, får ta och lära dom det imorgon ;)
Nja jag vet inte, det är inte direkt muskler jag är ute efter heller haha. Men så att kaninen tränas på ett bra sätt helt enkelt. Formulerade mig dåligt, ändrar lite i inlägget :)

Naae jag förstod men jag har inga tips? bara ;) så smart är jag inte hihi :) Vill gärna höra vad de andra har att säga!
/Elvira :D

Man kan springa med dom i backar, som man "klättrar" med hästar. Jag gör det med min kanin och brukar ibland ha ett hinder före eller efter eller imitten, jättebra för min lite överviktiga kanin!:)
Mvh Maia
Hopptränar en gång i veckan (per kanin).
Går ut o går i sele med 1-2 av dem dagligen, resten får springa lösa/vara i en Hage. När de är ute i sele går jag vanligtvis ut till en äng med dem eller ut i skogen.
Så fort jag hittar klickern kmr jag att börja träna lite trix med dem också. ;)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
putt, andra förslag?

Simning borde ju kunna vara bra, om kaninen tycker om att bada dvs. Fast då ska man nog vara väldigt väldigt försiktig så de inte överanstränger sig, det är nog ganska tungt för dem..
Nalle brukar dagligen få springa lös i stallet, då springer han väldigt mkt och undersöker.
Annars får de mest vara i gårdarna, och ibland tar jag med dom till skogen lösa och så får de springa och äta lite, ibland har jag sele på om jag har med en hane och min syster en hona ex.
Om vi går iväg en längre bit, har vi sele ibland och då får de skutta upp oh "klättra" för en brant sandig backe som leder upp på en stor kulle, som du säger kan man göra det precis som man gör med hästar för att de ska bygga upp muskler. Vi red även där.
#7 Prövade simning med två kaniner som hade dåliga muskler, de bara låg stilla och flöt omkring, simmade knappt. Men ibland förskte de simma mot kanten och komma upp…
Att gå dom får hoppa över naturliga hinder är nog bra träning kan jag tänka mig. Allstå skogspromenader över stock och sten 
#8 Min kanin gillar att plaska i pölar emn la du dom typ i en bassäng eller?
kan man bada kaniner? jag trodde det var som med typ hamstar att dom blev sjuka..
Myrtorpets Möss och Kaniner

#11 jag badar kaninen, inte så ofta men när det behövs (eller det har fastnat bajs i baken ;D) Det blir de inte sjuka av, däremot så kan de ju tycka att det inte är särskilt mysigt…
Jag skulle aldrig få för mig att bada en kanin.. De kan lätt få in vatten i både nos och öron, och de är inte gjorda för att bada. Tror faktiskt inte det finns spciellt många kaniner som uppskattar det.
Mina kaniner får springa i rasthage flera timmar/dag när jag är hemma. De springer, äter och vilar, de springer så mycket som de vill. Jag kan inte träna de så mycket mer och jag tror inte att de behöver mer träning eftersom de springer av sig oftast varje dag.
Kastanjegårdens Kaniner
Du skulle du se Bella;) Hon tog fartoch hoppade ner i vår pool, simmade några varv och sen var hon totalt slut i bollen. Hon skulle hoppa men tog ett steg och sedan ramlade hon på sidan.
Om man skulle bada mina kaniner jag har nu så skriker de, de hatar vatten om de fick mer än de dricker. Skulle tvätta av Toscas rumpa för hon hade fått diarré när hon hade fått ungarna, hon pep och försökte komma loss..
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#13 Det är väl ganska individuellt, sen så beror det ju på vad kaninen har för öron, alltså häng eller ståöron. Här brukar faktiskt hararna simma på sommaren när det är varmt. Mina kaniner tycker iaf om att bada, eller inte alla, men några av dem :) Dock så brukar jag inte bada dem så ofta, bara om det behövs. Och då fyller jag inte badkaret, jag häller upp ca 5 cm i botten.

Backar funkar alltid bra :) Sen bara att skutta i kuperad terräng (dvs skogen) där de hoppar över stock och sten är ju väldigt nyttigt för dem :)

Ja i backar i skogen och ta naturliga stockar som hinder mm, Sen är det ju bra träning att bara hoppa över vanliga hinder eller träna lite trick då min kanin tycker det är jätte kul när jag pysslar också med han :)
#15, #16 Ser man på! =) Det kunde jag inte tänka mig.

själv ska man köpa sig en klicker idag och sedan börja träna ena skruttan.. vi får se om hon har lust att trixa lite :P
// Ludde
Jag har en klicker liggande någonstans, men orkade aldrig "klicka in" någon kanin, hehe. Lycka till!
Jag vill köpa en, men det är nog lönlöst:P Saffe behöver man inte klicka för han är så tam, Suffi är för snabb så då klickar man fel, Tosca orkar inte göra trick så inte lön, och Tindra vet jag faktist inte, hon är rädd för minsta lilla.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#22 haha! det låter inte lätt ;)

Har en superstor Hage för några av kaninerna som de får turas om att vara i, hälften av kaninerna ungefär får vara ute löst på dagarna. De räcker för dem, många har bantat otroligt mycket sen dem kom in! Tänker på er som badar kaninera, coolt! men skulle aldrig låta mina göra det, för ca 5 år sen hade jag en kanin som rymde, några dagar senare hittades hon i en damm där hon drunknat :/ har lite fobi för det.