Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 475 ggr
Rafflan
0

Hoppa henne elr ej?

Har en "liten" kanin hona på ca 3-4 år här hemma som gillar att hoppa, upp och ner på allt och över och hoppat högt utan problem, har hoppat över ett lågt staket på 80cm förut och försökt hoppa en 90 cm spån skiva som skillde av rummet dom fick va i men då fastna hon på kanten.

Men hon är ju vågad som ger sig på såna höga hopp utan att tveka och även om hon misslyckas vill hon prova igen :D

Dock hoppar hon bara när hon vill och har inte provat med sele ännu, men frågan är bör jag börja hoppa henne eller hur kan jag låta henne "hoppa själv" så hon får bli av med allt bus hopp i benen? :P

Hon hoppar inte om inte hon vill det eller om det finns en "muta" på andra sidan hindret

annaforsgren
0

Ja du kan ju testa hoppa lite med henne:) hon kanske skulle tycka att det vore jättekul. Jag vet några kaniner som börjat hopptävla när de är runt 3 år, så det är inget problem. Det är även bra Motion, men träna bara ca 10-20 minuter om dagen så hon inte blir utmattad.

Du kan börja med att selträna henne, när hon vant sig vid den så kan du börja träna på 5cm höga hinder så hon bara lär sig att hon ska passera mellan hinderstöden och att det finns bommar som hon ska hoppa över. När hon har förstått helt vad det går ut på och hoppar självmant över hindrerna så kan man lägga till fler hinder och höjja någon bom:)
Lycka till!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Rafflan
0

okey, ja får väl prova ;)

Annars så får jag lösa så hon får hoppa själv när hon e lös ;)

PandaFish
0

Jag tycker att du ska hoppa med henne :) Så länge hon tycker det är roligt så :D

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Zessan
0

rekomenderad bok är Kaninhoppning 2! Där står det om hur man kan lära dom hoppa hinder. Försök att inte locka henne med godis eftersom man inte får det på tävlingar…

Lycka till!

Rafflan
0

#3 ja hoppa själv över saker hon kanske inte får hoppa över är kul men vet ej hur det är med hinder ;)

Rero
0

Boken Kaninhoppning 2 som 4# sa den är jättebra och lärorik :)