Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 837 ggr
[Emmla]
0

vilken ras?

jag har en kanin som är 6 år gammal, jag köpte henne på en djuraffär så jag vet inte Vilken ras? hon är! kanske en blandras. 

Hon väger 1 1/2 kilo ungefär, har uppstående öron som en hermelin, fast dom är längre. hon är vit med svarta prickar på några ställen ganska skygg och hatar att bli kelad med. Min gissning är blandning mellan hermelin och dvärghare, någon som tror ngot annat? jag skulle bli tacksam för svar. Jag har tyvär ingen bild på henne nu men jag lägger upp en senare.

hjartelyckanskaniner
0

Bild? Vore lite enklare att se Vilken ras? om du har en bild på din kanin. Men är troligtvis korsning för det brukar djuraffärer ha.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Emmla]
0

här är en bild på henne, Ögonförgen är svart/brun

Zvintos
0

Det vanligaste är ju att det är korsning med dvärgvädur.
Vore det korsning mellan hermelin och dvärghare tycker jag den borde hamnat på runt kilot.
Så det troligaste är ju att det är dvärgvädur i.

PaaatyPalm
0

Om hon väger 1,5 kg är hon nog knappast en blandning mellan Hermelin och dv. hare, eller ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

hjartelyckanskaniner
0

Då borde det vara hermelin+ dvv. dvärghare ska ju väga under kilot samma med hermelin.

#3 Som du säger är det ju vanligare med dvv, men är det inte för att få de så snälla?

Mvh Emma

[Emmla]
0

min dvärgvädur väger typ lika mycket som hon det skiljer bara ett gram, men han är liten till växten

KaninEmma
0

Säger som dem andra :P

// Emma :D

[Emmla]
0

hallå! hon ser ju inte ut som en dvärgvädur precis eller tycker ni?

hjartelyckanskaniner
0

Det finns många renrasiga dvv där man inte får upp vikten som kan ligga på 1,1 kg. De kan ju även ha njursjukdomar som gör att de inte går upp i vikt.

Mvh Emma

[Emmla]
0

jag tycker att det är rätt stor skillnad, isånnafall måste hermelinen ha varit väldigt dominerande

[Emmla]
0

förlåt för att det lät lite argt på det 8 nde inlägget det var inte meningenGlad

Kristall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: jag har två korsningar, vars mamma är dvärgvädur och pappa är lejonhuvad kanin/hermelinkorsning. Den ena ser inte alls ut som en dvärgvädur, korsningar kan alltså se ut lite hur som helst. :p
(hon på bilden)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zvintos
0

#9: Exakt.
Har själv haft en renrasig dvärgvädur, som bara vägde 1.15kg.
Föräldrarna ligger på 1.6kg resp 1.7-1.8kg.

#10: Den behöver inte nödvändigtvis bli jättelik dvärgväduren.
Har själv haft kaniner som varit dvärgvädur/hermelin, och de har sett väldigt olika ut.

Kanin 1, vikt 1.9-2.1kg.

Kanin 2, vikt ca 1-1.1kg.

[Emmla]
0

tack för alla svarGlad

men hennes öron är ju långa som på en dvärghare ungefär? fast formen är som hermelin. NinniH har den första kaninen svävande öron? det är gulligt

Zvintos
0

#14: Japp, hon hade svajöron.
I början när jag fick hem henne stod bägge öronen rätt upp.
Men efter ½-år började dem lägga sig ner.

[Emmla]
0

är det nån som vet om dvärvädurar hör sämmre än tex hermeliner eftersom dem har neråthängande öron och hermeliner uppåtstående?

[Emmla]
0

(NinniH) min kanin hade ett öra upp och ett ner när han var liten

Zvintos
0

#16: Här har det då stämt iaf.
Alla mina hängörade jag haft (dvärgvädur & lilla tysk vädur) har haft lite sämre hörsel än tex hermelinerna eller belgiska jätten.
Men inget som de direkt störs av.

hjartelyckanskaniner
0

Om kaninen har mer hermelin i stammen så är det ju självklart att den blir mer lik en hermeli. Sen så kan det bero på om dvv är liten eller stor, sär får du också storleken..

Mvh Emma

[Emmla]
0

okey tack alla värkar tro att det är en hermelin/dvv, då är det säkert så

tack för alla svarFlört