förkyld kanin?

Jag är ingen expert på kaninsjukdomar, men om du är orolig så kan du ringa veterinären.
Det är egentligen min systers kanin, men hon bor i varberg nu då hon går i skola där. Så jag har hand om honom nu.
Ja, jag är lite orolig då jag inte vet hur en förkylning kan påverka en kanin. Om de tillfrisknar av sig självt eller om man kan göra nånting åt det. Eller om det kan vara så att det är ett symptom på nån annan sjukdom?

Det kan vara en vanlig förkylning, men kan även vara kaninsnuva som är smittsamt, då nyser kaniner jättemycket kan nysa 50-60 ggr efter varann och snorar.
#3 tack för svaret. Han nyser inte jättemycket, har bara hört några ggr idag.
En vanlig förkylning är alltså inte farligt?
Då kaniner enbart kan andas genom nosen och ej genom munnen kan en "vanlig" förkylning ta död på en kanin. Den kan helt enkelt kvävas till döds. Därför ska man alltid vara uppmärksam på kaniner som snorar eller nyser.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#5 tack så mycket för svaret. Jag ska helt klart hålla koll på honom. Han verkar må bra annars, äter och verkar vara som vanligt. Blir han inte bättre eller om han blir sämre ringer jag självklart veterinär.
#6 Precis :) Du verkar införstådd med allt, jag rekomenderar annars att du vänder dig till roslagstull för frågor. De är mkt kunniga! Även om man bort långt bort kan man alltif rådgöra med dem :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Molly har jag hört några gånger nysa.
Men aldrig på typ 30 på raken.
Tror ni hon e förkyld??
#8: De kan nysa av andra orsaker än förkylning, ex att de helt enkelt fått upp någonting i nosen.
Samma orsak som att vi människor också kan nysa utan att vara sjuka.
Mina nyser när dem varit ute och grävt och ex fått jord i nosen.

#9 okej, tack så mycket (:
mina kan nysa om man är islutet av hö påsen och det bara är smulor kvar så att det blir väldigt dammigt i buren (lite konstigt exempel men ni förstår nog)
Damm och som emmia skriver hödamm kan de nysa av. Även cigarettrök och annat som vi människor också kan känna av är saker som kan orsaka snuva hos kaniner.
Så det kan vara bra att kolla upp om det kan vara något sådant som den reagerar över. Jag antar att även kaniner kan reagera på pollen så det kan vara en kombination av flera faktorer om det inte är en förkylning.