Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 7602 ggr
Metinia
9

Hur mycket vatten?

Jag är inte säker på att min kanin dricker tillräckligt med vatten och jag skulle behöva ha hjälp med hur mycket vatten en kanin bör dricka per dag. Hon är ganska liten och väger ca 1,4 kg. Finns det någon bra minimum att följa som jag kan se till att hon dricker?

pandabjorn
1

En kanin får ju i säg vätska av frukt och grönt också. tex gurka är det väldigt mycket vatten i.

Clariiz
2

Det olika från kanin till kanin och även vad hon äter. Äter hon mycket växter, frukt och grönt dricker hon mindre :)
Är hon pigg osv. tror jag inte det är någon fara, är du orolig kan du ge henne gurka :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Metinia
0

Hon har varit inne hos veterinären över natten till idag för att hon slutade äta och dricka igår. Jag har fått hem henne idag och hon får 6 ggr om dagen en speciell näringsblandning som blandas med vatten, så där får hon i sig en hel del vatten. Men hon får inte så mycket grönsaker med mycket vätska i och hon har inte druckit alls ur sin flaska. Jag har tidigare försökt ge henne gurka, men hon vänder bara bort huvudet/lämnar kvar den i matskålen, hon gillar den inte alls.

Men jag funderar på om jag ska ta en lite spruta och spruta in lite vatten i mungipan på henne så att hon sväljer det.

paulinadenfiina
0

Hoppas det går bra

barabys
0

Mina dricker nog runt 1 - 1,5 dl / dag skulle jag tro.

Metinia
0

#5: Hur stora är dina kaniner?

Metinia
0
Noa-Nisse
0

#5, jag vet inte alls hur mycket kaniner dricker, men det låter lite mycket.

Medarbetare på Hundar.ifokus

annaforsgren
0

de borde nog dricka ungefär 1-2dl om dagen

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Emma-lundqv
0

# 8, Mina kaniner dricker generellt mellan 1-2 dl per dag och de är små kaniner från 0,8 till ca 2 kg så det är inte mycket.

Memsan
0

Väldigt individuellt.

Mina dräktiga och digivande honor dricker ofta 1 liter/dygn under sommaren när det är varmt.

För tillfället dricker dem mellan 1-3 dl/dygn.

Noa-Nisse
0

#10. aha okej, tycker bara det låter mycket om man gämför med dess storlek. 

om skalman skulle dricka två dl om dagen och han väger ca 2 kg (lite mindre) tänk om människor skulle göra samma; om man räknar med att en vanlig människa väger 60 kg då skulle den människan dricka 6 liter per dag? vet att människor och djur inte är samma sak, men tycker ändå det låter oromligt på något sätt.. hm..

Medarbetare på Hundar.ifokus

barabys
0

mina är dvärgvädurar.

Kawaiih
0

putt

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Emmla]
0

om kaninen inte rör på sig och sitter i ett hörn så mår den inte bra, men att den inte dricker kan ju beror på många saker, kolla att det inte är stopp i vatten flaskan. Du kan också Prova att hålla en vattenskål nära kaninens huvud, om den inte dricker då så kan det vara att den har en blåsa i munnen eller så. men på sommaren bukar mina kaniner inte dricka mycket alls då de får friskt gräs eller grönsaker och frukt.