Bebisarna har rymt
Jag har två honor som är lika gamla som fått ungar ganska nära varandra. Den ena honans ungar är nog en vecka äldre än den andres? De är födda mellan den 8/3 och den 15 ungefär eftersom det var efter det som vi kunde ana att något fanns i deras lådor. Vi har inte tittat eller på annat sätt stört dem förrän för en vecka sedan då vi hittade en liten en som satt i matskålen hos den ena honan och den satte vi tillvbaka in i lådan. Honorna är separerade när de blev dräktiga.
Nu undrar jag några saker….
Ungarna är ju ungefär en 3 veckor ca men varierar väldigt i storlek men alla är pigga och skuttar runt och ser tjocka och fina ut. Är det väldigt stor skillnad på ett par ungar som är födda i början av en vecka och i slutet?
Vidare så har de här små gynnarna lyckats hitta en springa i mellanväggen så de springer obehindrat mellan burdelarna medan mammorna sitter på varsen sida. Vi har ju inte en aning om vems ungar som är vems. Är det så att de kan ligga tillsammans i sin hög och så skuttar de sedan och diar sin egen mamma? eller det spelar ingen roll? Alltså inget jag behöver göra något åt? ungarna vill alltså sova tillsammans alla 10 små… får de tillräckligt med mat? har sett att de har börjat äta lite hö så de är nog friska kan jag tänka.
Vi tog bort mellanväggen en stund eftersom vi fick för oss att kanske mammorna ändå hoppar in och diar ungarna på egna tider och ungarna ändå ligger i den ena bolådan så kanske de vill bo tillsammans igen. Jag satt kvar och iakttog vad som hände och när de hade "glömt" att jag satt där så kunde jag se att den ena honan inte fick gå nära varken sin egen matskål eller vattenflaska och än mindre sin egen bolåda så jag satte upp mellanväggen igen. Och ungarna springer alltså fritt mellan burarna.
När jag ska separera ungarna från mamman kan jag då ha alla 10 i samma bur innan de flyttar?
Är det något annat ni kunniga kan se att jag missar?
När det gäller storlek kan det skilja en del beroende på när dem är födda, men även på kullar som är lika gamla.
Så det är olika.
Vad gäller springan och ungarna så vet jag faktiskt inte hur du ska göra.
Du kan iaf se på ungarna att dem får mat genom att magarna är runda och goa, samt att när man nyper lite lätt i skinnet så dras det tillbaka på en gång.
Om inte är det tecken på vätskebrist och ungarna får då alltså inte i sig mat(/vatten) ordentligt.
Brukar separera ungarna ifrån mamman när dem är ca 7-7½ vecka gamla och ha dem tillsammans i en egen bur fram tills de säljs.
Dvs om alla blir sålda innan de blir könsmogna.
Annars gäller ju att alla hanar har varsin bur.
Honorna kan gå ihop tills dem blir sålda.
Nu när det blir ringmärkning för min del, kommer jag sära vid samma ålder och ha dem ihop tills 9 veckor och sen får varje unge varsin bur fram tills de säljs vid 12 veckor. Dock kommer vissa säljas tidigare om de blir omärkta eller öronmärkta (upp till köparen att välja).
alla bebisarna är pigga runda och skuttar rundor och när man tar upp dem så tittar de nyfiket på oss och verkar inte ett dugg medtagna…
när jag satt och studerade dem lite i skymningen i går så tyckte jag mig se att de större ungarna skuttade in till den sidan där mamman är som vi tror är mamma till de större eftersom hon började intressera sig för sin bolåda någon dag tidigare än den andra… jag ska ta ett par bilder och lägga upp så man kan se hur de ser ut!
Tack för hjälpen!