Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 872 ggr
Linnet
0

Blå ögon på ungar??

Jag har ett gäng wienertecknade kaninungar, syns ingenting på teckningen, men pappan är vit blåögd. Det jag undrar nu är om det syns direkt när dom öppnar ögonen att dom har blå ögon eller om det dröjer ett tag innan man kan se det.  Dom är 2 veckor nu och jag kan inte se att någon av dom har blå ögon och jag tycker att nån enda av 7 ungar borde väl bli blåögd.

Cagi
0

Mina kaninungar har man inte kunnat säga med 100% när de har öppnat ögonen att de var blå men med tiden så blev de blå precis som jag hade förväntat mig då föräldrarna var blåögda med mycket blåögt i stammen. En så länge har mina kaninungar haft den färg på ögonen som jag har förväntat förrutom en med röda ögon då…

Zvintos
0

Fick ju iofs ingen blåögd, men en med melerade ögon i senaste kullen.
På henne syntes inte det blåa ordentligt förrän hon var ca 4 veckor.
Innan var resten av ögat blå-lila-aktigt, innan det mörknade på sig och blev brunt.

Linnet
0

Jag tycker då att ögonen ser bruna ut på alla eller i alla fall väldigt mörka, så då är det kanske ingen blåögd då. Men är det väldigt ovanligt att man får blåögda ungar med en vit blåögd förälder.

Zvintos
0

#3: Det är mycket slumpen som avgör.
Ibland kan man få en blåögd, ibland alla, och ibland ingen.
Det är så olika.

För min del blev det 3 brunögda och 1 med melerade ögon, emellan en viltgrå och en vit blåögd.