En kort matfråga.
Jag har en hel del persilja som ligger i kylen till ingen nytta. Kan jag ge detta till i måttliga mängder Delphie eller är det inte bra för henne?
Persilja är super kaninmat. Men som med all annan mat till kaniner - ge liten mängd i början så att kaninmagen hinner vänja sig.

ja, det kan du göra ;)

Mina kaniner älskar persilja nästan mest av alla grönsaker
Persilja är mkt uppskattat :D
Det är bladpersilja jag har men antar att det går super med?
Har precis gätt henne (sitter i stallet med laptop) men hon verkar inte så intresserad av det.
Gav henne knäckebröd idag också. Det fick dem väll äta också?
Knäckebröd brukar vara väldigt uppskattat :D
#6 Då mindes jag rätt. Är så rädd att göra fel så hon far illa men knäckebrödet gick ner i ett naffs när hon såg mig komma med det.
#7 - Tänk bara på att inte ge för mycket av varje. :)
Not your mom, not your milk.

som #1 börja lite långsamt attt vänja kaninen :)
#5 Bladpersilja går jättebra! Jag brukar odla egen persilja och kaninerna är helt galna i det. Knäckebröd går också bra att ge och även det är mycket uppskattat här.

#5 Ibland kan dom vara lite avvaktande om det är något nytt som dom ej är vana vid. Men har dom väl fått smak på det så brukar det slinka ner.
Marsvin 4-ever
.
#11 Jo jag såg det igår. Hon nosa på Persiljan i 1 timme tills hon väl smakade och sen försvann det i ett naffs.

aa :)
6# Knäcke bröd är farligt för kaniner XD
#14 jag har gett min kanin knäcke bröd i små mängder i snart 1 år och han mår hur bra som helst!
#14: På vilket sätt skulle knäckebröd vara farligt?
Visst ska det inte ges varje dag, pga att det oftast är sött.
Men förutom det är det ofarligt.

#14 Flippen har käkat knäckebröd under hela sitt hitills fyraåriga liv.
Hon mår utmärkt.
Marsvin 4-ever
.
Knäckebröd ska kanske betraktas som "godis" och är väl inget som kaniner ska äta sig mätta på. Men farligt? För mycket kolhydrater och för lite fibrer för att vara basföda bara.
Eller vad menar du (#14) att problemet är?

min kanin blir helt galen näe han får persija! han älskar det :)
Kan tänka mig att knäckebröd skall ges i måttliga mängder men att det ska vara farligt är lite långsökt tycker jag. Vad jag vet så tuggar kaniner gärna mycket och vad jag läste ur en bok igår så hjälper knäckebröd kaninen att slipa ner sina tänder båda fram och i kinderna. Eller har jag fel alla kaninkunniga?

#14 Var nog ironi ^^
#14 Det är det inte alls, bara av för stora mängder. Mina kompisar och jag själv har gett/ger knäckebröd och torkad mjukbröd, ger i små bitar ibland, väldigt uppskattat!*
Gav nyss torkad mjukbröd till kaninerna idag ^^ mumsigt för dom.
Jag ger knäckebröd ibland till alla kaniner, och ofta till hona med ungar. Jätteuppskattat, men man ska passa sig för mängden.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Knäcke bröd är farligt för magen, kan orsaka förstoppning
Var har du fått det ifrån? Ingen av mina har fått förstoppning.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#25 Knäckebröd sväller förvisso när det är uppblött. Så förstoppning är nog ingen omöjlighet. Men då har man nog gett stora mängder?
Flippen får cirka en halv skiva per gång.
Man kan ju inte vräka till dom för mycket av något, förutom hö förstås.
Marsvin 4-ever
.
Inte precis stor chans att man går och ger en kanin ca fem skivor knäckebröd på en gång, kanske då skulle förstoppning hända.
Not your mom, not your milk.
min kanin äter knäckebröd och han älskar det
han mår jätte bra så kan knappast va farligt
är isånafall bara det om man ger för stora mängder