Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 16463 ggr
[Niike]
2

Kompostgaller

Här vill jag se bilder och/eller beskrivningar på era kompostgaller, hur och vad ni använder dem till och om det funkar bra/dåligt :)

Zvintos
0

(Klickbar bild)

Använder dem som rasthage.
Brukar ha dem där under uppsikt och ganska ofta sitta med i hagen.

Fördelen är ju att hagen blir lätt att flytta på/plocka undan.
Nackdelen är att den inte blir alltför stabil eller skyddande mot andra djur.

[Niike]
0

#1 Oj så fint hon såg ut att ha det där Järnsaxa :)

Jag använder också bara mina galler som rasthage. Tycker det fungerar väldigt bra. Kaninerna håller sig för det mesta på rätt sida, det är tillräckligt stadigt och tar inte upp mycket plats om man plockar undan dem.

Strumpa
0

#1 vilken dröm för en kanin! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Emma-lundqv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder kompostgaller till hagar (:

Tycker att det är ganska smidigt att flytta runt och göra större hagar men det är ju inte så säkert.

På bilden är en av hagarna, där är det hönsnät på insidan, har alltså bara använt kompostgallret som "ram". (varning för fin mobilbild..)

[Niike]
0

#4 Vad härligt det ser ut med busken där mitt i hagen som kaninerna kan gömma sig under :)

[Wera]
0

Rolig tråd :D
Jag har 20 kompostgaller hemma, dom är väldigt bra.
Fördelar är att man kan formar om och ändrar hagarna som man vill, jag gör det ständigt. Och man byter lätt plats på hagarna.

Nackdelen är väl om det finns kanin sugna hundar, katter kan dom lätt komma in om man inte ser efter kaninerna. Och om det är stora raser kan dom nog lätt sträcka på sig och hoppa, klättra över eller lyfta på gallret. Dom där "skruvarna" som man fäster fast gallrena, sullar ofta ner :/

Men för mig funkar det super. Jag har inget tak, så djur kan komma in men vi har hagarna framför vårt köksfönster, vi kan se då, dessutom bor vi på landet och här går inga djur på våran tomt utom vår snälla katt som inte bryr sig om kaninerna, nu har vi skaffat hund, men hon kommer vara kopplad bort från kaninerna när hon är ute på gården. Jag använder också en bit kompostgaller som "dörr" till stallet när det är öppet till kaninerna så inte hunden kommer in.

Gallrerna har så stora rutor så dom är inte bra för ungar eller små hermeliner :P men jag brukar fästa fast hönsnät på gallret.

Tips: Om man vill ha något skydd, så inga djur hoppar in kan man ju fästa fast bärnät :) har haft det förut när jag bodde i radhus.

[Wera]
0

Kompostgaller tar inte mkt plats heller :) väldigt bra, enkelt att bara vika ihop. Se bild.
Lätt att ta med sig till hopptävlingar, kaninträffar, vänner, resor etc.

Rero
0

Ska skaffa kompost galler och ha som rasthage men med typ kykling nät eller nåt som tak Skrattande för min kanin hoppar över annars… Cool

Kristall
0

Har en kompostgallerhage, ska ev. köpa flera kompostgaller så att jag kan göra den riktigt stor. :)

Enligt mig:
Fördelarna med kompostgaller är att det är mycket enkelt att flytta runt på, ändra storleken på hagen m.m.
Nackdelarna är att det är osäkert, kaninerna rymmer lätt. Och som Wera (#6) skrev, skruvarna som följer med hålls inte på plats (har därför buntband istället).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

kaningodis
0

Jag har endast 4 st och de använder jag till en Hage till min innekanin. Till utomhushagarna så har jag starkare nät då kompostgallret är för lågt och för svagt = lätt för kaninerna att rymma.

Kastanjegårdens Kaniner

Sashhi
0

Tycker det funkar jättebra med två av mina kaniner, dock är de väldigt osäkert med resten av mina kaniner. De lyfter upp gallret och kryper under, jättelätt.

Not your mom, not your milk.

Denna kommentar har tagits bort.
lill-jarven
0

Använder mina (30) kompostgaller till hagar och rumsavdelare. :)

Till Hubert måste man ha gallret på högkant för att han inte ska hoppa ut, men annars tycker jag att det fungerar bra. Har dom dock alltid under uppsikt och skulle inte lämna dom längre stunder då det är såpass ostabilt.
Använder "kattstrypare" (buntband) istället för de där dåliga spiralerna som medföljer, de ger en mycket stabilare Hage!

Till hermelinerna fick vi ha hönsnät eller liknande lägst ner på gallret för att de inte bara skulle springa rätt genom. ^^
Har valt att fästa nätet på varje sektion, var för sig, så att det ska vara lätt att förminska eller förstora hagen. :) Annars blir man så bunden till en storlek.

Rero
0

#10 vad har du för nått nät till hagarna då ? Glad

kaningodis
0

#14 Jag användar mig av olika nätdelar till olika papegojburar. De är mycket högre och starkare än kompostgaller. :)

Kastanjegårdens Kaniner

[Wera]
0

#13 Vart kan man köpa buntband? Sugen på att köpa sånna, orkar inte att hela tiden skruva upp skruvarna! Så drygt.
Smart att stoppa nät på varje ruta, dum som jag är har jag aldrig tänkt på det, bara fäst fast diekt på allihopa.

Jojsan
0

Jag använder kompostgaller som Hage och skydd om jag inte vill att kaninerna ska gå t.ex. under min säng. På sommaren har jag dem som Hage ute och då kan man göra stora hagar, bara man håller koll på kaninerna hela tiden slipper man ha tak. De gånger jag har velat lämna kaninerna i hagarna har jag haft bärnät som tak och det har funkat bra.

Tycker inte heller om spiralerna som följer med men jag har märkt att det är bara om man flyttar kompostgallren som spiralerna far ner. I t.ex. Channies Hage som hon har i mitt rum nu är kompostgallrena alltid på ett och samma ställe, flyttar dem aldrig. Där far spiralerna inte ner, men när jag haft hagar ute som jag flyttat runt har spiralerna åkt ner.

På bilden är det en Hage (ganska tom Hage, men har lagt dit mer saker senare) med bärnät som tak och presenning som solskydd.

mingopingo
0

#16 Biltema har billiga buntband. Jag köper 100 st svarta för 25 kr eller nått sånt. Dom är väl 10 cm långa. Fungerar superbra.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

mingopingo
1

Jag är flitig användare av kompostgaller. Här är Jinx bur. Gjord av 8 galler. På kortsidorna står dom på högkant för att det ska stämma med taket. Det mesta är ihopsatt med buntband. Taket och framsidan sitter ihop med klämmor för att de ska vara lätt att komma in.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

PrinzeZz
0

jag har väl runt 40-50 st kompostgaller, används till hagar och burar :)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[BonnieL]
0

Jag har kompost galler som hagar, men i sommar ska pappa göra en träram och sätta fast näten på så den blir säkrare.

hyltebarn
0

Mina kaniner har hela altanen för sig själva, men jag har komåostgaller på grindarna.. har för få för att göra en Hage till mina "små" 4 kilos kaniner (:

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

[BonnieL]
0

Här är en bild :)

MajaaR
0

Min Hage, fast det är dock inte "vanliga" kompostgaller utan köptes på Hornbach som "kaninhage" :)

hyltebarn
0

Vad fint alla har det! :D

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

[Niike]
0

#17 Tjusigt!=) Sådär brukar jag också ha, kompostgaller med bärnät + presenning över som ger skugga och tak. Fungerar super!

#24 Fint! Vad kostade hagen? =)

Rero
0

som #26 vad kostar en sån fin Hage igäntligen ? :)
Måste ju ha lite bra tips? till sommaren.

ciss
0

Har inga bilder på mina hagar tyvärr, men jag har ca 45 galler totalt. På sommaren sätter jag ihop det till en eller två stora hagar, och nu på vintern har jag uppe tre mindre hagar. Funkar super! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Caifeen]
0

Har typ 9 .. tror jag. Hade tolv förut, men sen byggde vi om buren, så vi fick lov att ta några st som galler :)

Jojsan
0

#26 Ja, det funkar jättebra :)

jonnna
0

Jag använder mina kompostgaller till nät i botten på sommarburarna (fastskruvade under ifrån) fungerar jätte bra och det är lätt för gräset att växa genom maskorna

Toaden
0

Jag har högt plastnät rejält förstärkt med plastförsett hönsnät, hyfsat billigt men otympligt, dock blir det jättestora sommarhagar åt dom. Man får rulla ihop nätet till en enmetersdiameters toarulle xD Mina hagar är permanenta, surras fast vid grenar i marken med buntband och sätts ner varje vår och tas upp innan snön kommer. Inget att rekommendera, men det är på tok för dyrt för mig att köpa kompostgaller. Tungan ute Det funkar hursomhelst bra, innan en alldeles för smart kanin kom på att om man knuffar tillräckligt länge på grinden skapas en springa och man kommer ut… Stoppade det, men hannen är så ruskigt smart, böjer ner nätet med tassarna och med lite övning kan man komma ut på det sättet. Fasansfulla kanin xD Fick förstärka med massor med tjocka pinnar och grenar innan han stannade kvar i hagen! Tungan ute