Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3577 ggr
Noa-Nisse
0

Måste ha svar snabbt!

Hej!

måste fatta mig kort eftersom det är brott..

Skalmans ena ben är konstigt och vill inte följa med honom. han asar nästan hela nederkroppen i marken när han ska skutta.

jag ringde direkt veterinären och hon sa att det kanske hade något att göra med ryggen eller kaninförlamning! hon hänvisade mig till en specialtist och jag ringde dit men ingen svarade. jag slog upp nr på eniro och såg att de hade ett akut nr. så jag ringde. men inget svar där heller. nu har jag ringt utterligare 4 veterinärer och inga svarar! :S VAD SKA JAG GÖRA!? hur ser framtiden ut med kaninförlaming? och vad kan man göra åt det`?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zvintos
0

Det kan vara att han fått inflammation i innerörat.
Men det kan även vara så att han fått en stroke och att det är det som orsakar förlamningen i bakkroppen.

Kaninförlamning brukar i princip enbart drabba högdräktiga eller digivande honor samt ungar under 4 månader.

Har själv haft en hane på 12 veckor som drabbades utav det.
Han var betydligt sämre och kunde enbart följa mig med blicken.

Baralisah
0

Här kan ingen hjälpa dig, vi kan inte ringa en veterninär åt dig.
Fortsätt ringa eller åk bara in och säg att det är AKUT så får veterinären släppa de dom har och ta hand om din kanin!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Strumpa
0

fortsätt ringa hela tiden! det är det enda rådet jag kan ge tyvärr, kanske någon annan kan svara. förlamning är allvarligt. lycka till!

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Baralisah
0

glömde skriva, Lycka till!

Det är inge roligt att ha ett sjukt djur, man blir så himla stressad!

Strumpa
0

haha ojdå det var några som hann svara medan jag skrev Oskyldig

/Sanna

Kristall
0

Ring vidare, som sagt. Eller bara åk in till närmsta djursjukhus/veterinärmottagning. Det är ju akut!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sashhi
0

Det här är dock förbjudet på KIF numera - att skriva om när ens kanin är sjuk.

Not your mom, not your milk.

Strumpa
0

#7 om du läser i tråden "ny regel.." så står det att den ligger lite på is då medarbetarna inte är eniga om den nya regeln.

/Sanna

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej, jag fick tag i en jätteduktig och lugn veterinär i sjöbo. Hon frågade massa frågor. och det känndes redan bättre. men iallafall. hon frågade om hans tass var kall? (alltså den som inte rör sig så bra) och nej det känndes precis som det andra benet. sen fågade hon om det gjorde ont när jag rörde på benet. Men nej han reagerade som vanligt när man rör hans ben. d.v.s. inte alls. Han äter bra och dricker bra är pigg och inga rinniga ögon. Inte ont i ryggen och är rörlig. + att han bajsade precis. så det är ju positivt.

Hon tyckte att jag skulle avvakta iallafall till imorgon. Och eftersom han inte lider känns det bra för mig. Om det blev sämre så skulle jag åka in till djursjukhuset i malmö. om det blev bättre så skulle jag ringa henne och åka in till henne på måndag.

Hon sa att hon trodde det var en propp som satt sig i ryggraden och tryckte på centrala nervsystemet och därför så hängde benet efter. Det kunde vara så att proppen sköljdes undan själv och allt blev bra igen. om inte, ja då får man se vad man kan göra på plats.. Jag hoppas innerst inne på att det inte kommer bli avlivning! och jag ska göra allt jag kan för honom! tur att jag precis fått lön så jag har mycket pengar på kontot! och mamma lägger till så mycket som det behövs! men ändå så känner jag att det är hopplöst! jag känner på mig att det är avlivning nästa :/

usch jag vill inte! han låg precis här i min famn och vilade. så kröp han upp till halsen och slickade mig som han alltid gör! jag kan inte fatta att det kankse är sista gången han gör det :'( min lille skalis :/

Noa-Nisse
0

Va? är det? varför inte skicka ut det på mail isf? varför får man inte skriva om det! det är ju sjukt! man får ju fråga om råd om ALLT annat ju?! :(

Strumpa
0

#10 läs tråden som är pinnad och läs det sista inlägget av matilds så ser du att det inte gäller. so don´t worry :)

/Sanna

Noa-Nisse
0

#11. puuh tur! jag läste precis tråden men inte inläggen. visst jag förstår om ni menar att man frågar här istället för veterinären, och det är ju inte så bra.  men det gjorde ju inte jag!

Strumpa
0

#12 nej precis. förstår att du blir orolig och vill ha råd, det blir ju vem som helst som har sjuka djur. det skulle ju ha varit skillnad om du inte ringt veterinären utan frågat här först, precis som du säger Glad

/Sanna

Veero
0

Hoppas det går bra!! Hände samma ska med min kanin men veterinären sa att det inte gick å göra något så det blev avlivning :'( <3

Men ge INTE upp! Kommer nog gå bra.

Noa-Nisse
0

#13! tack för det :) känns bra Glad 

tack också alla andra som också skrivit här i tråden. om det nu blir sämre imorgon så ska jag fråga om det kan vara som #1 skriver. jag hoppas ju nästan på att det är det faktiskt. för det verkar mycket lindrigare, om det nu inte gått så långt.

usch, att vänta är hemskt..

Pehpsii
0

#9 Tänk nu positivt! Och pyssla mkt med honom! DU ska se att det löser sig. Positivt tänkande kanske inte kan läka honom men om du är lugn o glad så känner han också va det och blir lugn och glad!

*kram*

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Noa-Nisse
0

Tack alla :'(  usch vad jag gråter..

Baralisah
0

Det ordnar sig ska du se.. Veterinären sa ju att det inte var så akut & att du skulle avvakta.. men förstår vad du menar, man blir så hiimla orolig!

Han var jätte vacker på bilden!

elinab
0

Jag förstår att du är ledsen och orolig.

Men. Även om förlamingen inte släpper så finns det alternativ till avlivning. Jag har själv haft hand om en delvis förlamad kanin så jag vet att kaniner kan ha ett bra liv även med nedsatt rörlighet.

Skickar styrka och kramar till Skalman och hoppas att det bara är en tillfällig propp.

Noa-Nisse
0

Ja det hoppas jag också verkligen elina och lisa! tack för stödet!

jag vill inte gå ut till honom, jag är rädd för att se honom bli sämre. men jag måste snart igen för att massera benet, magen och längs ryggen… 

men tycker bara det är förtidigt för honom att dö! han är knappt 3 år! :/ nej nu måste jag tänka positivt.

jag återkommer imorgon och berättar om hur han blivit!

Noa-Nisse
0

hej igen.

jag vet inte om det är jag som inbillar mig men det ser ut som att han kan skutta bättre… jag väntar med att ringa till vet till på måndag och jag hoppas jag får beskedet om att det kommer gå över!!!

jag tog ut honom på gräsmattan idag, och han kisade och riktigt njöt i solen! :)

hoppas detta ger med sig, jag är så orolig…

Baralisah
0

Man ska alltid hoppas på det bästa, om han kan skutta bättre så är det ju bara posetivt! Det är ju jätte bra det!
Fortsätt som du gör och avvakta, och om han blir sämre skulle jag ringt veterinären igen. :')

[Niike]
0

Hoppas verkligen det går bra! Håller tummarna stenhårt för vackra Skalman!!

Rero
0

Jättesöt kanin och får värkligen ge dig all Lycka i världen så han blir frisk snart Glad

Noa-Nisse
0

JAAAAAAAAAAAAA! :D:D han är faktiskt bättre idag! och nu inbillar jag mig inte, t.om. pappa såg det idag! guud va lättad jag är. jag som skulle beställa avlivningstid till honom på måndag!

TACK alla som ändå gjort att jag hållt hoppet uppe !!

men han är ändå inte okej än, benet är lite efter, men nu kan han iallafall skutta! Skrattande

jag är sååå glaaaad!

spiritedaway
0

Det låter ju bra :) Hoppas han får bli helt bra igen :)

Noa-Nisse
0

#26!! ja det hoppas jag med! jag har hållit på med "sjukgymnastik" 3 ggr om dagen och låtit honom belasta benet lite då och då! och det tycks ha hjälpt! eller så har det "läkt" av sig själv, jag vet inte men jag bryr mig inte heller, bara han blir frisk igen! :D

Kristall
0

#25: Åh, vad bra! :')

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

ciss
0

Åh vad bra! Hoppas att han blir helt återställd! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

annaforsgren
0

Vilken tur att det blev bättre Skrattande

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Noa-Nisse
0

får tyvärr meddela att….. :'(

Jag ska ringa veterinären imorgon och då ska jag beställa avlivningstid :'/ det gör så ont i mig att min lilla Skalman inte kommer finnas mer snart! så nu tar jag vara på varje litet ögonblick, han och jag låg på gräsmattan idag och mös i solen! och fy vad jag grät :( jag kan inte fatta detta! jag som skulle ha med mig honom när jag flyttar hemifrån och allt :'(

Att han är så snäll mot mig trots att inte kan leva normalt med benen. han slickar på mig som in i. precis som om att säga något till mig.. usch jag gråter som in i hela tiden…. :(

min lilla finkille! <3<3<3

Maiae
0

Nä ush vad jobbigt, stor bamse-tröst kram till dej!

Blev han aldrig bättre? Du skrev väll att det nästan var läkt eller blev det sämre?

Mvh Maia

Zvintos
0

#31: Vad jobbigt. =(

Du får som du själv säger, ta tillvara på varje ögonblick nu.

Han kanske försöker säga till dig att det är ok att släppa taget. Att det helt enkelt är dags för honom, och tackar för allt du gjort för honom.

Noa-Nisse
0

jo det blev bättr ett tag innan, och jag blev så himmla glad. men det tjänade inget till att få upp hoppet alls.. man blir ändå bara besviken i slutändan :(

ja jag får verkligen ta vara på tiden. han ligger här i knät och myser, min lilla skalman :) han är verkligen en livsnjutare. Men jag känner mig bara taskig om jag "har kvar" honom i livet för min egen del :( man måste släppa taget och nu känns det rätt för mig :(

spiritedaway
0

Nej va tråkigt :(

Toaden
0

Så tragiskt<3 Tröstkramar! Va tragiskt att han inte blev bra igen<3

Noa-Nisse
0

#33 :) ja så är det kanske! jag hoppas bara inte jag gör fel val! det är det jag är rädd för, men samtidigt så ser jag ju att han kan inte leva normalt så som han gör nu :/

men tack för stödet alla!

Baralisah
0

Du gör inte fel val om han inte mår bra.
Det är jätte tufft att ta bort sitt egna djur, så en jätte stor kram till dig! Och hoppas det går bra.
Tänk inte negativt utan alla roliga minnen ni haft tsm! Glad