Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 560 ggr
[nataschaj]
0

Imon Kommer Hon!!

jag måste bara få skriva av mig igen.. de här e mitt 100inlägg om henne..hhehe men kan inte låta bli utan måste bli av med min känsla (om man kan bli av med den^^) Fick ett mejl från uppfödaren och hon sa att hon kunde komma ner med henne imon och sancka om jag blev glad :).

Så jag tror jag har allting i buren hus (ska bygga mig ett ordenkligt hus) sitthylla mat å matskålar vatten skål (använder inte vatten flaska då den jag köpe inte ens fungerrar!) hö halm spån en sån toalett plus toalettkatt pellets.. hmm undrar om de e nått mer som fattas?? känns som det..

Hur e de me salt sten och mineralsten? måste dem ha de el kan man skippa de??

Men som sakt längtar mig efter henne!! ska bli så roligt :)

TereseE
0

Grattis, förstår att du längtar!

Salt kan du skippa, resten låter bra… Kanske en kattunnel och några grenar att gnaga på också?

[nataschaj]
0

#1 jo grenar hade ja tänkt att plocka men blir imon katttunnel kan ja köpa längre fram ska bara hinna kanin säkra först men självklart hon ska få komma ut och det det.. :) Ockey så ska ja köpa mig en mineralsten med :)

TereseE
0

#2 Kan du skippa betyder köp inte mineralsten.

[nataschaj]
0

#ahaa  hehe ja som inte hänger med trodde du bara mena saltseten^^ sorry :)

KaninHanna
0

Vad kul :)

Mvh Hanna

emwa
0

Härligt! Lycka till och uppdatera med bilder! :D

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[nataschaj]
0

#5 & 6 Tack bilder kommer att komma :) har tagit lite kort men ska ta mer å så på henne :)

[Bolten]
0

1# Det är jätte viktigt med salt sten! Kaninerna behöver saltet, samma med mineral sten! Kaninerna slipar även sina tänder på dom! Om tycker mycket om dem! :D

Lycka till föresten!

[nataschaj]
0

#8.. nu blir jag VÄLDIGT förvirrad… nu vill jag ha en bestämt svar e de bra el ine+??!!..

Jag har alltid vart med om att man ger kaniner saltsten å de.. men här blir ja bara förvirrad… så säg som det är…

Zvintos
0

#9: Det stämmer att kaniner inte behöver saltsten.
Kaninen får i sig tillräckligt med salt genom pelletsen.
För mycket salt kan göra att kaninen får njur-/eller urinsten, vilket är väldigt smärtsamt.
Och majoriteten av kaninerna brukar tendera att slicka på stenen för att det smakar gott/den har  tråkigt, inte för att den behöver saltet.

Sen det där om att dem slipar sina tänder…
Det är ju därför en kanin bör ha grenar.

Saxat från roslagstulls sida:
"Salt eller mineralsten

Är inte heller nödvändigt för en sällskapskanin på lämplig kost. Saltstenar missbrukas ofta av kaniner eftersom de slickar på den för att de tycker det är gott. Överdosering av salter kan bl. a. leda till njursakdor . Mineralstenar kan också vara helt olämpliga, eftersom vissa kaniner bildar stenar i urinblåsan om de har tillgång till extra kalk."

Visst finns det kaniner som mått prima trots saltsten.
Men det finns fall där kaninen inte mått bra alls.
Så varför riskera det, när den ändå får tillräckligt genom pelletsen?

[BonnieL]
0

Man ska inte ge salt elr mineralsten! Dom kan få njursten då.

[BonnieL]
0

#10 ojsan! Jag var visst lite sölig Flört

[nataschaj]
0

#10 Tack för ditt svar!! nu behöver jag inte vara förvirrad längre.. min kanin får både grenar å morötter.. ja jag vänjer henne vid de så hon får de ibland olika grönsaker å frukt.. Annars så får hon alltid vara ute i flera timmar i lägenheten.. el tills ja hittar henne sovandes då får hon komma in.. så ut tråkad e hon nog inte (hoppas jag ^^)¨å komma ut ska hon med snart få göra.. ska bara fixa balkongen sen fixa rör å de så hon kan gömma sig ^^..