Irriterad
Jaa , jag hade ju en tråd som hette typ tror dom e uppfödare, Jag kollade inte den så ofta då jag inte haft tid .. Men har kollat den nu och jag har fått massa påhopp själv på den , Tycker det e grymt dåligt att ni bara säger till mig! Dom andra då ? är dom änglar elr ? MEN det dåligaste var att jag alldrig hann få komma å försvara mig själv! eftersom att ngn låste tråden! , Har nåra ord om denna sajten! Jag tror inte att den här iFokus sidan kommer vara aktiv så specielt länge om ni ska hålla på såhär!

Menar inget illa , blir bara grymt irriterad att folk tar så mkt förhastade slutsatser utan att veta saningen
Men du sa ju att *citerar* "nu blir jag irriterad här .. det e massa här som e typ 13 som föder upp holländare och teddydvv och påstår sig vara uppfödare … jag har en sak att säga , NEJ ni e inte uppfödare! för att man ska få vara det måste man vara minst 15 år iaf om man ska vara en seriös reg uppfödare!" - är det inte förhastade slutsatser?
Klart det blir en diskussion av det?
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#2 nepp det e det inte , Sen handlar det inte bara om det heller . Ja men för det behöver alla inte hoppa på en enda person
#3 - Om man startar en tråd om sådant över huvudtaget får man vara beredd på lite kritiska inlägg.
Not your mom, not your milk.

#4 men vad var det för fel med den tråden då ? alltså en 13 åring kan bara inte kalla sig för uppfödare! Sen så fick jag inte ens skriva nåt innan nån hann låsa tråden
#5 - Folk har väldigt olika åsikter, vilket skapar olika slags inlägg.

#6 a men ni har väll endå ingen rätt till att bara säga till mig som inte gjort ngt istället för att säga till dom som e jätte elaka ?
Tar man kullar på kaniner = uppfödare. Så enkelt är det ju.
Men seriös och oseriös är en annan sak då!
Du måste veta att när du startar en tråd = får massa kommentarer, och alla tycker ju int lika som du.
Jag tror nog att kanin.ifokus kommer vara aktivt.. ser inget fel på kif?
Med vänlig hälsning,
Jenny

Jag tog en kull marsvinsungar för cirka fyra år sedan.
Sedan dess har jag inte haft flera kullar så jag kallar mig inte uppfödare.
Däremot är och kommer jag för alltid att vara uppfödare för dom fyra små underbara marsvinen som jag födde upp. 
Marsvin 4-ever
.
Som sagt. Du får vara beredd på olika sorters kommentarer när du lägger ut en tråd.
Tråden blev väl låst för att det skrevs en del "onödiga" kommentarer i slutet, just för att det inte skulle bli en otrevligare diskussion.
Kif är en av de sajter där det händer mest tycker jag, och jag tror det kommer att fortsätta så också. Det är ju ett forum, och alla tycker inte lika. Så därför blir det ju diskussioner. Så lite grann får man allt vara beredd på när man säger att folk som är 13 inte får kalla sig uppfödare.
menar inget illa med detta inlägg. Men alla måste ju få ha sina åsikter, men man ska ju försöka diskutera det på ett bra sätt.
Istället för att skriva att de som inte är registrerade och är under en viss ålder inte får kalla sig uppfödare, så kunde du ha startat en frågeställning som t.ex när tycker ni att man får kalla sig uppfödare? Bara genom det så kunde det kanske ha blivit en trevligare diskussion och ingen behöver känna sig attackerad :)

Jag ansåg att själva tråden var menat som ett påhopp mot dem som är under 13 och föder upp kaniner. Du hade kunnat formulerat dig bättre, så hade det inte tråden blivit låst! Det gäller att formulera sig utan man gör påhopp på någon.
Tänk om alla hade blivit irriterade för att deras trådar hade blivit låsta, hur skulle det sett ut då? Ingen var elak mot dig heller, vi sa vad som vi tyckte.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag skrev inte i din förra tråd. Men jag förstår precis hur du menar och jag kan hålla med dig om att det är dumt att kalla sig uppfödare om man är ett barn. Men jag förstår också att många tar illa vid sig eftersom många av våra medlemmar är just barn, i alla fall under 18 år. Sedan kan man inte dra alla över kam heller, det finns många unga som har stor kunskap och föder upp för att förbättra sin ras och inte bara för att det gulligt med kaninungar. Ta bara alla unga som föder upp teddyvädurar. Jag tycker att dom gör ett jättefint jobb med att försöka få sin ras godkänd och lägger ner ett gediget avelsarbete bakom sina kullar.
Vet inte vad du och ni andra snackar om, men det är grymt tråkigt att folk tjafsar jämt och ständigt. Och omoget skulle jag också kalla det för.
Inte vill man logga in oftarre då.

Jag har inte hoppat på ngn!
#13 Det som gör forum som detta intressant är ju just olika människors olika åsikter, sedan är det tråkigt att det spårar ur ibland. Men inte vore det bättre om alla bara sa samma saker och höll med i alla trådar heller.
Vi lär oss av varandra och får lov att respektera varandra.
#14 men om du tänker efter så kan du förstå att det finns de som kände sig attackerade?
Agenten: Visst är ett forum en sida man faktiskt har diskussioner i, och visst har alla olika åsikter, men det är knappast nödvändigt att reta upp sig på småsaker, som vissa faktiskt gör.
Sånt kommer alltid att hända men det blir helt enkelt för ofta ibland.

Man kan ju vara 13år och va ytterst seriös med det man håller på med. Det finns många yngre som är seriösare än äldre.
Du måste också tänka på att man kanske inte vill/ha tid/ha råd med att vara reggad.
Jag startade min uppfödning när jag var 12år, så jag tog åt mig väldigt mycket att man inte kan kalla sig seriös uppfödare när man bara är 13år. Jag lägger mycket stor vikt i mina kaniner och ser alltid till att dom har det så bra som möjligt. Det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra.
#14: men flera känner sig säkert påhoppade, på samma sätt som du säger att du gör. Då det säkert finns flera ~13-åringar som är seriösa uppfödare.
Sen borde du (och andra) acceptera att detta är ett kaninforum där man diskuterar och inte tjatar om vem som har rätt. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#17 Det händer ju inte bara här, utan på alla forum. Sedan är det väl vanligare där det är stor variation på medlemmarna vad gäller ålder, erfarenhet, intressen och vana av att skriva på form osv. Men som sagt så tar jag hellre lite tjafs än ett slätstruket foum. Kanske vi behöver mer information om hur man uttrycker sig för att inte trampa varandra på tårna? Om man har i bakhuvudet att det handlar om diskussioner där folk helt klart tycker olika, men att man kan uttrycka sina åsikter på ett vänligt sätt så tror jag det blir en mycket trevligare stämning för oss alla.
Sedan har vi ju alla dåliga dagar då man kanske bara retar sig på allt och alla… Och man kan ta illa upp även om det inte var menat så från början.

Jag tillhör ju den vuxna kategorin. Och jag tycker att det är oerhört intressant att läsa samt diskutera olika åsikter.
Även dom yngres åsikter är oerhört viktiga och intressanta och mer än en gång har man fått vika sig och inse att man har inte ALLTID rätt. 
Visst kan man ibland "flyga" i luften och bli vass i sina inlägg. Det är nog jag snart känd för, "host, harkel" men i dom fallen anser jag det varit befogat.
Men man skall trotts det kunna välja orden rätt och inte fara ut i personangrepp och framförallt inte fortsätta dra ut dessa tråkiga inlägg i tråden. Det räcker med att man markerat var man står sen får det räcka.
Marsvin 4-ever
.

Mycket bra skrivet # 21

Man är ju alltid kaninens eller djurens uppfödare om man tagit en kull.
Sen om man inte är registerad , har uppfödar perfix är en annan sak.
#5: Det jag är fundersam över är varför en 13-åring in kan kalla sig uppfödare?
Vad är det som säger att en 30-åring har mer kunskap än en 13-åring, tex?
Den 13-åringen kanske är uppvuxen med kaniner i hemmet sen den föddes och 30-åringen precis skaffat sig kaniner.
Så jag tycker det är mycket mer än bara ålder som spelar in. =)
Tid, intresse och ambition (mål) tex.
Det gäller att se längre än enbart åldern.
Sen tycker inte jag det var några påhopp gentemot dig, utan enbart folk som talade om vad dem ansåg om huruvida 13-åringar kunde kalla sig uppfödare eller ej. =)
Man måste själv tänka lite på hur man uttrycker sig.
Vad vill man få ut av det man skriver?
Och hur kan folk reagera på det?
Skillnad i formulering kan ge väldigt olika svar.

#24 Just i synnerhet det sista du skrivit: "Man måste själv tänka lite på hur man uttrycker sig osv"
Är oerhört viktigt på ett forum, det fick jag lära mig då en del saker jag skrev i början blev fullständigt misstolkat.
Det är en stor skillnad på att skriva till någon man känner och vet hur h*n tolkar skriften mot att skriva till helt främmande människor på ett forum. Då får man försöka nyansera sitt inlägg ur olika "ögon" innan man sänder iväg det.
Marsvin 4-ever
.

jag blev ledsen när jag läste det för att jag ska bli uppfödare till sommar lilla tysk vädur och jag får kala mig uppfödare om jag vill och om jag känner de jag e 13 och jag tyckte att du va jävligt elak som skrev så

jo det kan jag när jag börjar
Haha, såklart du blir påhoppad när du hoppar på andra.. Logiskt?
Som sagt.. om du tycker att du blev påhoppad, så tänk då på alla 13 åringar som har uppfödning som du skapar en hel tråd, hur oseriösa dom är. Är inte det påhopp om nåt!? :P
O att du skriver att du inte hann försvara dig osv, för tråden låstes.. Tråden spårade ur = låstes, medisar kan väl inte försöka få tag i dig för att få en kommentar innan dom låser. Tråden var igång o diskuterades i länge, så om du inte svarade så var det ingen annans än ditt eget fel :)
Jag håller även med flera här att olika åsikter o synpunkter är ju vad som gör ett forum intressant. Om alla sitter o håller med varandra har man knappast något att diskutera till slut, vilket jag skulle tycka var tråkigt. Sen behöver man som sagt inte stick in elaka kommentarer osv, för att få fram sin åsikt :)

Jag är 14 och föder upp kaniner. Jag är däremot inte "seriös" och avlar inte efter färg, utan för att jag tycker det är roligt, och för att se vilka färger och teckningar ungarna får. Senare vill jag avla efter norm, men nu är det bara kelkaniner. Jag är inte femton och avlar inte seriöst. Vad är jag om jag inte är uppfödare? 
#31 Du är en uppfödare men ingen seriös som du själv säger avlar du inte seriöst, vilket är synd tycker jag.

#32 Jag vill gärna avla seriöst, men har inte tillräckligt med kunskap och har så mycket skola och bor dessutom i ett litet villaområde nära centrum så det är inte lätt…
#33 - Kanske bäst att inte avla överhuvudtaget då?
Jag tycker inte åldern spelar någon roll, det är mogenheten och helt andra saker att göra!. Är man 11, kan ta anvar, vet mycket om djuret man avlar på, tar regelbundna kullar, och det som det innebär att vara uppfödare. Räknas man inte som det då?
Nej, då räknas man som en liten barnunge som inte vet vad dom gör och leker uppfödare.
Sen kan det vara tvärt om också:
Man är 20, avlar oseriöst lite hit och dit. Inte läst på så mycket, och är allmänt ansvarslös. Och ses som en uppfödare.
Men man blir inte uppfödare över en natt: Går och lägger sig med en kelkanin, och vaknar och är uppfödare.
Enligt mig är man uppfödare när:
- Man kan mycket om artens olika betteenden, raser, färger, sjukdomar, mm.
- Tar reglebundna kullar, för det krävs mer än en hona och en hane.
- Kan ta ansvar och ta sitt djur till veterinären när det visar tecken på sjukdom.
- Klarar av att ta hand om djuren och deras ungar, har ett brinnande intresse och tröttnar inte efter ett år.
- Kan se vad som är bäst förn djurens behov, inte ägarens.
Sen om man är tio eller 40, So what?!
// Ansvarsfull och kunnig 13-åring som planerar att starta uppfödning. Dock inte kanin utan guldhamster. Har tagit ett par kullar och bestämt sig för att göra det på riktigt nu.
Värd på Choklad iFokus
Ålder spelar ingen roll. Intresse, kunskap och tid för det man gör är det viktigaste.
#33 - Om du inte har tillräcklig kunskap som du själv säger, är det nog inte någon bra idé att avla. Skaffa dig mer kunskap, och när du har tid och förhoppningsvis fortfarande intresse för det, DÅ kan du börja göra det seriöst.