Avmagring.
Hej-
En av mina kaniner har börjat magra och är lite allmänt småhängig.
Har ni något tips/recept på dundermat som får honom piggare o i lite mer hull?
Han har aldrig varit tjock eller haft något extra fett, men nu tycker jag han har tappat en den av de lilla han hade. Kan möjligtvis vara för lite Motion nu på sistonde.. men då borde han blir fetare kan man tycka.
Tips/Recept?
Mvh Malin
Jag tycker du ska ta kaninen till veterinär för undersökning. Du säger att kaninen verkar hängig, o dessutom magrar, det låter inte friskt.
"Småhängig". Dvs han e inte lika hyper som han brukar, de kan likaväl vara som han blivit lite äldre o lugnare, inte skvätter överallt o bockar inte sönder i hagen.
Kan ju vara mask. Kontakta en vet tycker jag med.
Den här typen av inlägg är inte längre tillåtna här på KIF, läs artikeln högst upp i kolumnen. Menar dock inget illa med det=)
Hoppas en vet kan hjälpa dig!

Min första tanke var också mask.

Svarar ändå.
Är hans tänder ok?
Marsvin 4-ever
.
Ja hans tänder är okej, allt yttre verkar bra. Kan låta som mask nu när ni säger det ja.
Hur funkar avmaskning? Är de något man måste göra hos veterinären eller kan man köpa och göra det hemma?
Ber om ursäkt, såg inte den nya regeln.. brukar inte hänga här inne så ofta längre så då blir de att man inte läser allt.
Mask var min första tanke. Hur gammal är hon?
Om hon har "uppsvullen mage" men mager på ryggen brukar det iaf. vara mask.
man kan avmaska med axilur (brukar användas till hundar och katter och går att köpa på apotek (TROR jag).
#8 Precis, köp axilur på Apoteket.
tror att axilur finns i både tablett- och flytande form….nog lättast att i så fall köpa tabletter och krossa i tex en liten sked havregrynsgröt och se till att kaninen äter upp allt. sen e det bara att följa det som står i bipacksedeln, står hur mycket de ska ha per kilo osv har jag för mig.
#10 Själv föredrar jag flytande, bara att föra in sprutan i mungipan och trycka. Det är inte säkert att de äter tablett.
Mkt enklare med flytande.
tack för alla svar. de blir att köpa flytande pasta imorgon och ge honom.
Ett bra recept på kaningodsaker är havregrynsgröt.
Fast man har den i micron för länge så att den stelnar, man kan även blanda i lite blåbär eller något annant gott. men gör det INNAN man sätter in den i micron.
Lycka till :D
Pasta, ris och potatis ska vara bra om man vill få upp kaninen i vikt. Även blanda ut pelletsen med lite solrosfrön och havre. Tänk på att kaninen även behöver mycket Motion så att han inte bara bygger på fett på magen ;)
Ang. regeln gäller den inte nu då vi Medarbetare inte var riktigt eniga om det märkte vi sedan.

#6 Även om de främre tänderna ser bra ut så kan kindtänderna vara för långa. Går att kolla upp hos veterinär :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
jo, detta inlägget är väl visst tillåtet att skriva?
kom vi inte fram till att den reglen inte gäller?!
Medarbetare på Hundar.ifokus
lycka till med kaninen förresten :)

#15 Varken pasta, ris eller potatis ska väl ges i större mängder? Har hört att kaninen får diarré och i värsta fall tarmvred, men det kanske inte är sant O__o Har jag läst någonstans.
#18 Man ska inte ge så mkt ut av det, fast jag vet inte om det kan orsaka diarré.
#18: Är kaninen inte van, kan det ju ge diarré eller liknande.
Men det gäller allt kaninen får.
Det ska vänjas in med små mängder.
#18 Har jag skrivit att det ska ges i stora mängder någonstans? Allt ska ges i liten mängd, framförallt i början då kaninen inte är van.
så himmla söt :) va bra att det gick bra