Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 933 ggr
flikkan77
0

Parningsproblem

Jag har lite problem med min ena kaninhona.

Planen är att para henne men hon är livrädd för hannen. De har, under uppsikt, fått gå tillsammans i rastgården på 3*3 meter men det är knappt han får komma fram och nosa på henne. De har varit ihop i ca 30 minuter fyra dagar i rad men det är inte direkt någon framgång…

Nu har hon dessutom börjat boa så jag tror att hon är skendräktig? och då lär hon ju inte para sig just nu. Några tips? till hur jag ska vänja henne vid hannen?

Hannen är väldigt lugn och inte särskilt "gå på-ig". Så hon blir inte runtjagad bara för att de är ihop. Han tycker lite att honan på får komma till honom på nått sätt. Glad

"You just have to belive…"

Majja12
0

Prova låta dem sitta i varsin bur och ställ burarna så att kaninerna kan nosa på varandra och honan på så sätt får vänja sig vid hanen =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

flikkan77
0

Det var ju en bra idé! Fast hannen bor inne och honorna ute och det är nog lite i kallaste laget att slänga ut honom på heltid. Kanske får vänta att ta ungar på henne till sommaren då… när jag kan ha ute hannen dygnet runt också.

Måste dessutom bygga en bur till i så fall. Mycket bra idé men lite krånglig att lösa…

Majja12
0

Ja, då blir det lite klurigt, men som du skriver kan det vara en bra lösning att vänta till sommaren om det ändå inte blir någon PARNING nu när du satt ihop dem…om inte någon annan här på kanin.ifokus har en enklare idé Glad Jag hade förut en hane och en hona. Hanen var lös inne dygnet runt och när jag släppte ut honan så stängde jag in hanen i ett rum. Honan bodde i en stor bur, ca 2-3 kvm, gjord av hönsnät. De kunde alltså nosa på varandra genom nätet dygnet runt i stort sett. En morgon var det ett hål i nätet, allt var som vanligt annars, honan i sin bur och hanen utanför…dock kom det 4 små ungar senare. Då visste jag inte att kaniner kunde gnaga sönder hönsnät. Nåja, vad jag ville säga med det är att de blev rejält sugna på varandra då de hela tiden fick nosa på varandra genom nätet, därför som jag tänkte att det kanske kan fungera för dig att låta dem umgås genom galler Glad Förutom denna oplanerade kull med ungar så har jag ingen erfarenhet av kaninuppfödning, men det finns det många andra här som har så du kommer säkert att få många goda råd Glad Lycka till !! =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

flikkan77
0

Min andra hona är mycket lättare! Hon blir villig bara hannen tittar på henne. Så där hoppas jag på ungar om ungefär 4 veckor nu.

Hon är lite speciell med sitt boande med för hon börjar så fort hon bara sett hannen. Det är dock lite svårt att veta om hon är skendräktig? eller om det verkligen tagit. Hon blev parad för ca 5 dagar sen och har redan bo med päls… I höstas hade hon dock bo med päls innan hon blev parad och fortsatte att bygga på det under hela dräktigheten sen. Tror hon är lite förvirrad. Glad

Ska testa att släppa ihop problem honan med hannen lite ibland och se vad de gör. Hon kanske vänjer sig med. Nu när det blir varmare kommer hannen att gå ute lite där på dagarna med och då vänjer hon ju sig vid hans lukt även om de inte träffas.

hjartelyckanskaniner
0

#4 jag har haft samma problem!

Molly sprand som en rädd hare ifrån Saffe hela tiden, sen en dag så stannade hon en gång och då gick ju Saffe på henne och det blev 3 ungar, dock dog de 1 dygnet.

Tindra behövde hanen nästan bara kolla på henne också var hon dräktig;) Han ramlade en gång och 4 veckor senare så låg det 7 ungar i boet.

Tosca blev skrämd av hanen första gången jag parade henne och det blev inga ungar för det tog bara en gång. Nästa gång med Saffe så tog det 5 gånger och 4 veckor senare låg det 6 ungar i boet:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Linnet
0

Om honorna börjar boa med päls redan efter 5 dagar så är det väl ett tecken på att dom är skendräktiga, men hon kanske gör så din hona.

flikkan77
0

#6 Den honan boar med päls bara hon har tittat på en hanne. I höstas så parade jag henne tillslut bara för att få henne att sluta boa och efter att ungarna kom så blev hon den perfekta mamman istället. Glad 

När ungarna kom så hade hon boat i nästan två månader. Ett mycket fint och stort bo som tog upp tre fjärdedelar av buren.

hjartelyckanskaniner
0

Det finns vissa som boar väldigt tidigt men ändå har ungar:) Har själv haft 2 st nyligen såm gjorde stora härliga bo:n 7 dagar efter att de blivit parade.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/