Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1983 ggr
Cagi
0

Vit/rödögd

Jag undrar lite över färgen vit rödögd då jag såg att min lilla bebis visade sig vara det? Är det vanligt och hur långt bak kan det komma från? Jag antar att det är från mammans släkt då jag har papprerna från pappan men inga från mamman fast jag har varit och frågat uppfödaren ungefär 6 gånger utan resultat.

Zvintos
0

Vit rödögdt är en färg som kan ligga dolt, då det krävs 2 anlag för att det ska synas.
Vet dock inte hur långt bak ifrån det kan komma.

Jetaime
0

Det kan ligga ganska långt bakom för att komma fram, men som ninni säger så krävs det två anlag :)

Cagi
0

Ok. Då krävs det alltså två anlag för att bli rödögd, det ska bli intressant och se om de andra två får blå eller bruna ögon?

Men en kanin med röda ögon ser bra och så? Det är inget fel när man får rödögda kaniner?

Zvintos
0

#3: Nej, det är inget fel när det blir rödögda kaniner. =)

[Wera]
0

#3 Inget fel att få rödögda kaniner, men de har sämre syn än vad blåögda och brunögda har, fast blåögda har sämre syn än brunögda.

Linnet
0

Den måste ju ha fått ett anlag från mamman och ett från pappan för att bli vit rödögd, så båda föräldrarna är ju bärare av anlaget. Vad är föräldrarna för fäger?

sotlynx
0

Tänk på att rödögda kaniner är känsligare för solsken och skarpt ljus! Flört

Cagi
0

#7 Tack, det ska jag tänka på.

Mamman är vit med blå ögon och pappan är oddeye, vit med svarta tecken.

Uppfödaren till mamman har nu hört av sig så hon skulle kolla stammen och återkomma till mig.

Sashhi
0

Men man ska inte överreagera på när man har en vit rödögd kanin. Själv älskar jag den färgen och har två här hemma. Visst, de ser lite sämre & är lite känsligare, men bara de har skugga så är det ok. Inte mycket underligare än att ha en vanlig kanin i Vilken färg? som helst. Dock ska de alltid ha skugga när de är stark sol/ljus. Annars riskerar de skador.

Not your mom, not your milk.

sotlynx
0

Röda ögon är ljuvliga!

Sashhi
0

#10 - Den kommentaren står jag med för! Finaste färgen i helhet. :)

Not your mom, not your milk.

rabbitlove
0

det e en albino gud vad sött

Cagi
0

#10,11,12 - Jag måste säga att min spontana reaktion var att jag blev rädd för jag hade förväntat mig mörka ögon som skulle bli blå. Jag har nog aldrig förr sett en kanin med röda ögon Obestämd

Linnet
0

Den kan också vara så att den har två ryssanlag (anan) tillsammans med xx då blir det en vit rödögd kanin som inte är albino.

Zvintos
0

#14: Men då är det ju ingen riktig vit rödögd, utan en wienertecknad ryss…
Och anan + xx behöver inte bli en helvit kanin, utan själva wienerteckningen kan sitta där kaninen redan är vit tack vare ryssteckningen.
Eller som en vit fläck på nosen.

Sen är ju frågan hur troligt det är att både ryss-anlag och vit blåögt spökar.
Då är det mycket troligare att det finns vit rödögt bakåt som legat dolt.

Linnet
0

#15 xx är ju inte wienertecknat, det är ju vit blåögd, men tydligen påverkar då ryssanlagen så att kaninen i stället får röda ögon. Gå in på Birgit Lundbergs hemsida, där finns det mesta om färger och hon har hållit på med kaniner hur länge som helst och gett ut en bok som heter "färglära för kaniner". Där står det att anan .. .. .. .. xx blir en vit kanin med röda ögon som inte är albino s.k. syntetiskt vit.

Zvintos
0

#16: Jag vet att xx är vit blåögd.
Men xx i kombination med XX ger ju normalt sett Xx, dvs wienertecknat.

Är säkert möjligt det hon skriver.
Frågan är ju bara hur vanligt det är..
Tror inte att så är fallet med dessa ungar, utan helt enkelt hederlig vit rödögd som hängt med i linjen.

Linnet
0

Jag fick för mig att pappan var wienertecknad eftersom han var oddeye, och mamman vit blåögd och då kan det väl bli xx

Zvintos
0

#18: Ja det kan definitivt bli xx.
Xx + xx = 50% xx, 50% Xx.

Linnet
0

Jag fick också en vit rödögd mellan en chinchillafärgad hona och blev också väldigt förvånad, det ser faktiskt lite läskigt ut med dom röda ögonen, men en del gillar det ju tydligen. Just nu har jag också en unge som ser alldeles vit ut, men vi får se vad det blir den är bara tre dagar ännu, kanske är en väldigt ljus siames också. Men klart att man blir förvånad om man har väntat sig blåögda ungar.

Cagi
0

Jag har aldrig hört talas om ryssanlag men om jag får mer information om stammen så berättar jag annars stämmer det som #18 säger angående föräldrarna iallafall och jag ska se vad jag kan få fram längre bak.

Hur ser en rysstecknad ut?

Cagi
0

Kan man få siames av två vita kaniner?

Zvintos
0

#21: Bilder på rysstecknade.

#22: Menar du zobelsiames?
Är ju det man brukar kalla siames.

Det går inte att få mellan två vit blåögda.
I sådana fall är någon inte vit blåögd.
Inte mellan vit rödögd heller, då rödögt inte kan dölja zobel.