Vit blå-/brunögd?
Hur går det ihop? En vit kanin har väl genen aa - som tar bort allt pigment - men hur kan en vit kanin då få blå ögon? Har inte kopplat det ännu, sökt men inte hittat något svar :) Finns det vita brunögda kaniner?
Det finns vit, brunögda kaniner ja, men väldigt få.
min farmor och farfar hade en liten uppfödning av kaniner innnan. de fick två st av vita kaniner med bruna ögon.
Medarbetare på Hundar.ifokus

Häftigt, skulle vilja få tag i en vit brunögd någon gång :D Undrar om något genproffs kan svara på min andra fråga.

Oftast om dom är vita brunögda så är dom väl inte "äkta" vita, utan har en snarlik färg som ser ut som övervägande vit. men jag vet inte, det är något jag hört.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

En vit rödögd kanin har aa…….. som tar bort allt pigment och även ger röda ögon. En vit blåögd har i stället …….. xx som tar bort allt pigment och ger blå ögon. Det ska visst finnas nån variant av vit med bruna ögon, men jag vet inte alls om det är riktigt vitt eller bara nästan vitt.
Ja det ska finnas vit brunögd, men det är väldigt ovanligt. Oftast är de sk. "vit brunögda" inte vita utan kanske en väldigt ljus zobelsiames/siames, vad man nu vill kalla det, eller kanske japantecknad.
jag kommer inte ihåg riktigt om de två kaninungarna var hela vita, jag var bara 10 eller 12 år då, men jag minns att min farfar tyckte det var häftigt :P
Medarbetare på Hundar.ifokus

Om man parar en aa med en xx vad får man då?

Det beror ju alldeles på vad det döljer sig för färger bakom det vita, du kan ju få i princip vilka färger som helst, alla blir ju wienertecknade Xx som ibland ger blåögda ungar. Vet man vilka färganlag dom vita bär på så kan man ju räkna ut vad det blir för fäger, precis som om dom hade varit färgade.

Tack :)
I en tråd här hittade jag en "vit brunögd", men den är ju inte vit, utan brokad.
http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5cb25ffb-e955-4798-ace9-0e7cdb259859
Inlägg #19 och inlägg #16