Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2522 ggr
Toaden
0

Te till kaniner?

_Många inlägg jag skriver idag, men jag saknar min kanin så det gör ont och jag försöker väl tänka på annat .__. Kan inte förstå att han är död
_

Kan en kanin dricka te? Dom reagerar ju positivt på läkeörter och många ekologiska teer innehåller ju läkeörter. Om kaninen blir ex. förkyld så borde det ju isf hjälpa med passande ljummet te. :)

[Wera]
0

Jag har gett kamomill te till en sjuk kanin och han blev bättre ;)

elinab
0

Spännande tanke. Har ingen aning om kaniner kan tänka sig att dricka te, vore roligt att höra om någon testat. Men jag misstänker att kaniner hellre äter örten direkt.

elinab
0

Oj, missade ditt inlägg Wera.

Coot med kamomill te. Verkade kaninen gilla det?

Strumpa
0

jag ger mina gerbiler rooibos-te ibland. det ska vara den sorten som är helt naturlig utan smaktillsats. vanliga teer är inte så bra då de innehåller koffein. rooibos är från en buske och luktar och smakar nypon typ. det är iaf väldigt nyttigt och bra mot förkylda djur och människor :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

DEMNJA
0

Roibos-te kan man ju ge till alla möjliga djur. Vet att många ger det till förkylda djur, allt från råttor till kaniner :)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Strumpa
0

man ska undvika rött och svart te. kamomill är bra då det är utan koffein. vitt te är bättre att ge än rött och svart te.

/Sanna

Jonaflax
0

#6 - ???

Roiboos är ju det som kallas rött te.

Detta är inte "te" (alltså inte från tebuske), och innehåller ej koffein.

Förmodligen inte garvsyror heller, som finns i vanligt te (svart, grönt), och mer ju längre det drar.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[chriistina]
0

Mina fick smaka något frukt te en gång. Satte koppen på marken när det svalnat och jag inte ville ha mer. Och helt plötsligt var där kaniner som slicka i muggen. Dock va jag tveksam om det var så nyttigt så tog såklert bort den.
Men kamomill te har jag hört om flera som gett.

Strumpa
0

#7 felaktigt, ja. rött te är inte samma sak som rooibos.

/Sanna

damparu
0

Men ska man låta teét svalna innan man låter kaninen dricka det ?

// Ludde

Strumpa
0

#10 klart att man inte ska ge varmt te, det bränns ju. kaninen kommer iofs inte dricka det om det är varmt.

/Sanna

damparu
0

# 11 det har du rätt i (: ville bara vara på den säkra sidan (:

// Ludde

Strumpa
0

#12 hehe ok:)

/Sanna

Jonaflax
0

#9 Vilket är det "Rött te" som du menar?

Jag som är inbiten tedrickare har aldrig hört talas om nåt annat rött te än just Roiboos.

Vitt, grönt, och svart te från tebusken känner jag till.

Sen finns ju diverse ört-teer, men det är ju en annan femma.

Kanske blev lite OT, detta.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Strumpa
0

#14 rött te är ju från teblad, rooibos från en buske. rooibos är inte rött te, då det inte är från teblad och inte innehåller koffein utan är ett örtte från en buske utan tillsatser, smakat typ nypon.

sorry för OT!

/Sanna

[Niike]
0

#15 Kommer inte bladen från en buske då? :)

Strumpa
0

#16 de kommer från träd :) det rooibos jag menar är det som säljs i lösvikt som är helt naturellt utan koffein och det jag vet är att det är skillnad på rooibos-busken och de träd som övriga te-bladen (svart och grönt) kommer ifrån.

/Sanna

[Niike]
0

#17 okej =)

ciss
0

Gud vilka te-experter alla är, haha ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Strumpa
0