Det finns ett inlägg här nånstans här på KIF med en massa kaninfoders infrmation eller vad man ska kalla det! xD
// Ludde
ja jag läste den… men fattade inget.. XD

okej :P hehe
// Ludde

Näringsinnehåll
Bello
Carrier
Chudleys Rabbit Royal
Lottie
Mästers
Puik
Råprotein [%]
15,7
14,0
13,0
15,0
14,0
16,5
Råfett [%]
2,9
4,0
2,5
3,0
4,0
3,2
Växttråd [%]
15,1
12,5
14,0
14,0
11,3
16
Vatten [%]
12,5
12,0
/
11,0
12,0
/
Aska [%]
6,8
6,0
6,0
8,0
-
10
Kalcium [%]
0,8
1,2
/
1,0
0,85
-
Fosfor [%]
0,5
0,6
/
0,5
0,65
-
Energi [MJ/kg]
/
10,1
/
8,92
10,7
/
Under Näringsinnehåll står det ju tex: Energi % det är ju alla näring ämnen om jag inte har fel :P
sen längst upp står det ju massa olika namn tex: Bello och Carrier,, det är själva namnet på fodret :P sen hoppas jag att du kan kolla själv :P jag är sämst på att förklara sånt här.. men det finn säkert nån som kan förklara tydligare :P
Vi säger att vi ska kolla på kannfodret BELLO; då kollar vi ju under namnet bello! Hur mkt råprotein hade bello?! jo 15,7 % sen fortsätter du bara (:sen kan du ju kolla på fler foder saker på den dära artikeln (:
// Ludde

protein: 13-15%
fett: ca 2%, inte mer än 5%
växttråd (fiber): mer än 15%, helst så mkt som möjligt (krafft groov har t.ex 18%)
Kalcium 0,4-0,6%, inte mer än 1% helst
Fosfor 0,3 - 0,5%
Magnesium ca 0,3%
Sodium 0,2-0,3%
vitamin A 10.000 IE
vitamin D ca 1.000 IE
vitamin B (b1 b2 b6 b12)
vitamin E ca 50 mg
aska är mineraler och är viktigt att det finns med. även selen.
att pelletsen har hög växttråd och mycket vitaminer är det allra viktigaste tycker jag.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
5# Oki tack! Kan man köpa vitaminer till? Jag har haft C vitamin tableter men kaninerna gillade inte det… Finns det andra mineral tillskot?

#6 du kan köpa flytande vitamintillskott, tex för hästar som finns på granngården. annars kan du köpa aloe vera-juice och ge, det är bra för både djur och människor (läst om uppfödare som ger det inne på kanin-net) eller lite äppelcidervinäger i vattnet (läst på kanin-net även där)
b-vitamin är superviktigt för alla funktioner i kroppen och det kan man köpa på apoteket (heter beviplex, flytande). men har man ett bra pellets och hö så behöver man oftast inte nått tillskott (undantag kan vara dräktiga honor, unga växande kaniner och väldigt långhåriga kaniner, dom behöver även lite extra protein och fett i form av luzern och frön t.ex.)
bra pellets är enligt mig oxbow, mustang protein plus, krafft groov 90 och 125, och lottie är helt ok för att vara så billigt och lättillgängligt.
/Sanna
7# Tack! <333333333 Hur mycket av varje ska man använda? Vittamin sakerna?? XD

glömde skriva att väster/örter är jättebra att ge, tex torkad persilja, torkade brännässlor, rölleka mfl.
/Sanna

#8 det står anvisningar på förpackningarna, men man ska ge väldigt lite och ¨kanske nån gång i veckan. t.ex äppelcidervinäger kanske 1-2 droppar i en 500ml vattenflaska, aloevera juicen (den ska vara kallpressad) ca 1 ml om dagen.
men annars är som sagt örter och grönsaker jättebra för att ge vitaminer :) och frön om kaninen är smal eller har matt päls t.ex. (krossad linfrö t.ex)
du får prova dig fram och hitta vad som funkar bäst för din kanin/kaniner! :)
/Sanna
oki tack! Sista frågan… vad heter de vitaminerna på grangården?