Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 433 ggr
annica83
0

Ta ut kaninerna?

Kan man ta ut kaninerna på en balkong? Tänkte skaffa en isolerad utebur. De är en lejonhuvad och en lejon/angora.

Qepta
0

Ja det går, men om de har varit innekaniner tills nu så tycker jag att du väntar tills det blir mycket varmare, här på Chili på balkongen och hon trivs jättebra :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

spiritedaway
0

Och som jag förstått det kan det vara en dålig idé att isolera buren.

ha en bra bo-del/hus med halm och hö istället.

och som #1 säger, vänta tills det blir lite varmare ute innan du tar ut kaninerna.

Qepta
0

Precis som #2! Ha inte isolderad bur utan hus med halm det har jag, ett trähus med halm och transporbur + utbyggt med kompostgaller kan ta kort sen, för på sommrarna bli det kokhett på balkonger!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

damparu
0

ska det inte vara 10 + grader på natten innan man ska kunna sätta ut en inne kann? eller är jag helt fel ute? :p

// Ludde

Riqueza
0

#4 Det beror ju lite på hur varmt det är under natten där kaninen bor innan :) Men det bör inte skilja mer än 10 grader tror jag.

Qepta
0

just nu vet man inte med vädret då det är april och då kan vädret gå som det vill, min kanin har bott ute sen hon föddes så jag vet inte, men vänta till maj iallafall då är det svalt och skönt på kvällarna

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Wera]
0

#5 Du har helt rätt. Max 10 graders skilnad.

Ibland kan det vara dåligt att isloera en bur om man inte gör det rätt, minns inte exakt vrf.

gullenos
0

#7 Tror det är för att om det blir fuktigt så blir det kallt ändå. "expert" nää jag bara gissade!

damparu
0

#5 Jag hade iaf rätt med siffran 10 xD  vi har en isolerad bur ( sov delen) men mina kanin är inte där inne… varför ska man då isolera? tycker du ska låta bli att isolera (:

// Ludde

Zvintos
0

#7: Anledningen är att när man isolerar fel brukar det oftast bli för tätt.
En bra isolering kräver luftgenomströmning mellan isoleringsmaterialet och buren.
Annars stänger det inne kylan på vintern, och fukten/värmen på sommaren.
Vilket leder till kondens och med största sannorlikhet mögel-/fuktskador.

damparu
0

#10 nu lärde jag mig nått nytt till nästa burbygge (:

// Ludde

gullenos
0

Samma som med ventilation i hus. (a) Att fönstren måste släppa igenom lite luft för att få ventilation!