Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 448 ggr
Matilda_91
0

Ta in Albin?

Funderar faktiskt på att ta in Albin nu. Det var bestämt att han skulle bo ute i sin stora bur året om men jag börjar undra om det verkligen är det bästa.. förut, när det var lite varmare kom han alltid fram och hälsade och skuttade när man var vid buren. Men nu sitter han i ett hörn och fryser. Jag tycker synd om min stackars lilla prins! Han har tillräckligt med halm (mer än en dm) + en isolerad bur med ett krypin, men ändå verkar han frysa, han är ju bara ca 5 månader. Så nu letar jag alltså efter en lagom stor innomhusbur att ha i mitt rum!

Lotta_A
0

Kaniner klarar att stå ute året om, men jag kan förstå att det är mysigare att ha dom inne. Man kanske inte kan vara ute längre stunder med kaninerna när det är jättekallt ute. Inte så roligt kankse..

Tina-A
0

Vi har satt en plexiglasskiva över ena "väggen" på buren där det är nät. Det är nät på kortsidan och på halva långsidan, och vi har alltså glas nu över kortsidan, därifrån det blåser mest. Det gör att det fortfarande är kyligt men de blåser mycket mindre på dom, och dom kan fortfarande se igenom :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Självklart skulle han klara att vara ute året om, pälsen blir nog ännu tjockare och så sjönk temeraturen från + till - väldigt fort. Men som du säger så är det svårt att kela med Albin nu när han är ute. Han hatar tyget på min regnjacka, tycker det är otäckt och prassligt och det är samma med vinterjackan, så han är bara stressad och vill ner när jag har honom i famnen. Och att stå där ute i blåsten och försöka hacka bort isen från vattenskålen flera gånger om dagen, eller skrapa bort fruset kaninkiss från toalådan tycker inte jag är speciellt kul. Så jag tror att både jag och Albin trivs bäst med att flytta in honom, samtidigt som han får mer tid att lära känna både mig, djuren och min familj!

#2: Det lät iof som en bra idé.. Albin fryser mindre men problemen med vatten och kel finns fortfarande kvar ändå.. Ja, jag och Albin får helt enkelt ta och fudera lite på det här :)

Det var länge sen Albin kunde mysa i min famn som på kortet <3

Hopi
0

Kommer inte ihåg hur du bor, men om du har altan tex, då kan du ha buren där. Det har jag. Då blir det ju mer skyddat..

Du kanske kan skaffa en fleecejacka/tröja att ta på dig när du går ut till Albin, dom prasslar inte.. =)

Men jag förstår dig.. skulle oxå vilja ta in Dennis..(men det går inte pga hö-allergi..) Men är det inte sent att ta in honom nu tro..? Dom har ju redan fått så pass tjock vinterpäls.. Men om du sakta vänjer honom, med att kanske ha honom i ett garage eller källare, ett tag bara, för att det inte ska bli så snabb omställning.. Dom ÄR väldigt känsliga för temperatur-skillnader sa iaf min uppfödare..

Matilda_91
0

Altaner är tyvärr inte mer skyddad än där buren står nu annars var det en bra idé. En fleecejacka har jag men nu när snön kommit och det blåser isande kalla vindar är det inte kul att gå ut med bara en sån på sig… Albin verkade iaf trivas bätte ute nu än innan, men jag funderar ändå på att ta in honom nu och sen ta ut honom till våren. Det är svårt det där, det finns ju fördelar och nackdelar med både ute och inne kanin. Om jag tar in honom tänkte jag först låta honom vara i källaren ett tag och vänja honom sakta med värmen :) Det kan ju inte vara så kul att komma in med värsta vinterpälsen nu!

Hopi
0

Fleecejackan kanske du kan ta utanpå nån annan jacka..

Men jag förstår dig! Det är KALLT att vara ute och pyssla o kela med sin lilla nin nu.. urs! Men det sägs ju att kaninerna klarar kyla bättre än värme.. Så dom mår säkert inte dåligt ute.. Men det är ju helt klart enklare att kela med dom inomhus.. Dennis är mer kelsjuk på kvällarna än på dagen, så går jag ut på dagarna och vill kela lite, då vill han bara sitta inne i sitt hus och kura.. hum.. Men senare på kvällen, då är han mer pigg på att hälsa på mig och kramas en stund! =)

Berätta hur du gör med Albin, Matilda_91! Om han trots allt blir innekanin istället?! Räcka ut tungan

Matilda_91
0

Jag vet inte hur jag ska göra! Det är nått som gör att jag drar mig för att ta in Albin, det känns som om kaniner egentligen "ska" vara ute och mår bäst av det. Men samtidigt går man ju och tycker synd om hundarna som sittter i hundgård dag ut och dag in, och det är ju nästan samma sak… Självklart är det bekvämast för mig att ta in honom, att slippa stå där i snö och halvmörker och frysa om fingrarna. Men vad som är bäst för Albin har jag inte kommit fram till än.. Är det nån som har innekanin eller båda delarna och kan ge mig lite för och nackdelar?

Cherry
0

#7: Jag tycker du skall göra det som känns bäst för dig!

Hopi
0

Själv klart ska du göra det som känns bäst för dig själv & Albin!

Men vore kul att höra lite för och nackdelar! Inne eller ute???

LinisPandie
0

Du kan ta in honom på hösten och ut honom på sommaren, alltså att han är ute hela sommaren, men det bästa är om han är ute hela tiden, i början av vintern kan han frysa, men sen kommer han att få vinterpäls. Tänk på att om du tar in honom nu så får du inte ta ut honom förs i Sommar!

LinisPandie
0

Ute - Fördelar: Kaninen trivs oftast bättre, får mer Motion om den får springa, kaninen får det naturligt (alltså är det mkt bra för kaninen). Nackdelar: Kan vara jobbigt att gå ut och mata en kall vintermorgon, vattnet fryser, kaninen är inte lika lätt tämjd, man måste skydda buren mot rävar, katter, fåglar mm. och därmed blir det dyrare efterssom att kaninen har behov av mer där ute.

Inne - Fördelar: Lätt att kela med (slipper dra på sig hela vinterkittet), lättare att tämja en ute, kaninen har inte behov av lika mycket som ute. Nackdelar: Naturligt är att ha kaninen ute, så det blir onaturligt, din kanin blir ofta tjockare om den inte får vara ute och springa mycket.

Det är enligt mig!.. :P :D Själv har jag ute kanin och har alltid haft det.

KajsaM
0

Jag har min kanin ute på sommaren och inne på vintern. Jag har han inne på vintern pga att då  måsta jag ha 2 st uteburar ( en hemma och en i stugan ) och i våran stuga (ute) så kan det vara kallt ;D

Hopi
0

#12; Ja så bor ju du så högt upp i Sverige, så det kan ju vara bäst för en kanin att bo inne vintertid där.. Det är väl bra nog så kalla vintrar där du bor,Kajsa… burr!

KajsaM
0

#13 joo Hopi det kan vara lite kallt :P