Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 655 ggr
DEMNJA
0

Rengöra boet?

När vågar man rengöra bolådan vid kull? Jawa har inte lärt sig att gå på låda ännu och bajsar överallt i buren (kisset håller hon mestadels i ena änden iaf) och har ju grävt in massor av bottenmaterialet in i bolådan och därmed även en del bajs. Så jag vill gärna rengöra den så fort man bara kan göra det. Gissar att det blir när ungarna börjat krypa ur boet?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Sashhi
0

Helst så ska man låta boet vara tills ungarna åtminstonde ca en vecka efter att de börjat krypa och vara aktiva tycker jag, om inte mer.

Not your mom, not your milk.

mingopingo
0

Honan till min första kull la sina ungar i toalådan. Jag väntade tills ungarna var 4 dagar innan jag tömde lådan och la in nytt bomaterial. Honan fixade då till boet och var nöjd sen.

Så jag skulle lyfta ur ungar med en del av päls och bo. Sen tömma bort det smutsiga och lägga in lite ny halm/hö och sen päls med ungar. Det är ju inte vidare bra att låta ungarna ligga i en massa kiss och bajs.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

DEMNJA
0

Problemet är väl då att hon inte drog så värst mycket päls och nu när ungarna rör sig i boet så ligger det inte en massa päls runt om dem längre utan har farit in i halmen och så.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

mingopingo
0

Du kan inte klippa av henne en del päls då? Bor dom ute?

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

DEMNJA
0

Nej, de bor i vårt garage som håller ca 15+

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner