Tänk till!
Jag har fött upp kaniner nu ett bra tag, och ibland blir jag bara så irriterad på folk som inte vet någonting om kaniner, som spelar kaxiga och aldrig tänker på kaninens bästa.
När en tjej skulle köpa en kanin av mig, frågade jag henne om hon hade fler kaniner, om hon skulle enbart ha den som sällskapskanin eller kanske ha den till utställning/hoppning/avel, och då sa hon helt enkelt; "jag ska ha honom som avelskanin. Jag har precis köpt en hona så jag ska para dem i höst." Jag frågade henne om det var hennes första kanin, javisst, sa hon då. Jag frågade då lite mer "djupa" frågor, och det visade sig att hon hade noll koll på kaniner.
Jag vet att nuförtiden så startar många småuppfödningar här och där, utan vidare kunskap, men de läser på säger de, och självklart kan man det! Däremot är erfarenhet en grund man behöver, så tänk till innan du startar en uppfödning, tänk på kaninens bästa! Allt som står på Internet/i böcker är inte 100% sant alltid, det är ett snitt som skrivs, ett ungefär, för det skiljer sig så raser emellan. Tänk på att först lära dig mer om kaninens naturliga beteende, så att du vet mera.
Detta inlägg skriver jag inte för att trycka ner på någon. Men det finns många oansvariga personer som idag drar igång ett projekt och sedan inte orkar slutföra det. Kaniner är små till storleken men kräver nästan lika mycket tid och vård som en häst/hund. Tänk på det!
Så sant! (tyvärr…)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Håller med :) Fast det betyder ju inte att alla e oseriösa såklart :)
/Elvira :D
Håller med, finns så många unga och oerfarna som startar uppfödning utan något vidare mål med aveln.
tyvärr är det så. Sålde du kaninen åt henne?
Håller med! Många tar kullar hit och dit och det bidrar till att flera kaniner bortskänkes och det blir ett överskott av kaniner som ingen tar hand om…"/
Kastanjegårdens Kaniner
Bra skrivet!

Sant sant, jättebra skrivet!
Mvh Maia
Helt rätt! Man måste verkligen tänka till lite extra innan man bestämmer sig!
Not your mom, not your milk.
Jo, jag som är en hamstermänniska vet att det förekommer ofta också att man parar sina djur och får en kull. Sen är man fullfjädrad uppfödare. Utan att ha koll på genetik färger och dyl. Vanligast är det bland 13-åringar typ.
Ska man para så ska man ha haft den djurarten innan och kunna lite om färger och genetik och så. Man ska ha läst på och planerat.
Fortsätter man sen ta kullar regelbundet kan man kalla sig uppfödare.
Självklart kan man ta en kull mest på kul en gång, det har även jag gjort. Men man ska ha läst på massor!
Värd på Choklad iFokus