Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 816 ggr
shimmer
0

mat till kaninen?

hej!

undrar vad mer man kan ge sinn kanin för grönsaker(/frukter) än morötter.

mm,jo skulle oxo vilja veta vad ni ger era kanin(er) för mat (eller vad som skulle gåäven om den inte äter det).

tack på förhand

//Linnea me kaninêr #^_^#

[Niike]
0

Kolla bland våra artiklar, finns supermånga bra tips?!

[Wera]
0

Mina kaniner får det mesta.

Morötter
Äpplen
Banan (en favorit)
Jordgubbar
Hallon
Bär
Päron
Broccoli
Sallad
Kål
Bröd (okej… ingen grönsak)
Nektarin

De får fler grönsaker och frukter ^^
Jag ger pellets med torkad banan och torkade brännässlor varje dag, grönsaker nästan varje dag och frukter en gång i veckan ungefär.

shimmer
0

Skrattandeok tack så mycket

[Bolten]
0

Håller inte med wera… Bröd/knäckebröd är mkt farligt för kaniner. Man kan ge dom en brödkant som godis men inte mer, eftersom att brödet blir en "gega" i magen på kaninerna som kan orsaka hjärt och kärl problem!

[Wera]
0

#4 Jag vet att man ska ge i måttliga mängder, det ska man göra med allt. Har inte påstått att man kan ge mkt ut av det. Jag ger mina kaniner en liten bit bröd, väldigt sällan.
Jag ger bara torkat bröd (t.ex. mjukbröd som torkat och blivit hårt) eller knäckebröd.

hyltebarn
0

Jag ger mina kaniner lite av varje (;
Men tänk på att om du ska skall ge tex sallad så se till att sköljda ORDENTLIGT! Dem kan även bli lite lösa i magen av sallad så man ska helst inte ge det.. Men alla "sallads-växter" har ofta ganska mycket besprutningar på sig, vilket inte är bra för kaninen (:

Några grönskaer jag brukar ge mina kaniner;
Äpple
Morot.
Persilja.
Paprika.
Gurka m.m..

jag lägger bröd i facket under ugnen och låter det torka, när det sen är hårt så får kaninerna äta det, men som #4 så tycker inte jag det är bra att ge mjukt bröd!

Detta är vad ja gör och min erfarenhet…

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)