Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 505 ggr
Wedi
0

Rinnade öga?

I går så märkte jag på min teddylöwen hane Totte att ett av hans ögon rinner. Jag trokade bort det men det kom till baka :/ och om man inte tar  bort det så blir det som en klump :S vad kan detta vara?

Kristall
0

Eftersom han är teddy har han troligen fått päls i ögat elr så, ganska vanligt om man inte klipper pälsen runt ögat.
Det kan även bero på drag, kyla m.m.
Klipp pälsen runt ögat och tvätta med koksaltlösning, ring veterinären om det inte går om. (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

elinab
0

Antagligen har han bara fått något i ögat som #1 sa och då går det snart över. Annars är det viktigt att du ringer vetrinären. Det kan vara en infektion eller så kan tårkanalen vara trängd.

Var försiktig så att klegget från det rinnande ögat inte kommer i närheten av det friska, till exempel när du torkar runt ögat. Om det är en infektion riskerar du då att sprida den till det friska ögat.

Lycka till och ring vetrinären om det inte går över om någon dag.

hyltebarn
0

*putt* och lycka till!

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Wedi
0

okej, igår klippe jag  han och torkade bort bort det :)

(jag torkade inte med koksaltlösning utasn bara med vatten)

Men sen när jag kom ner till han i dag så var det tillbaka ;/

[Wera]
0

#4 Fortsätt att tvätta, fast med ljummet koksaltlösning i några dagar 2-4 ggr om dagen så får du se om det blir bättre.
Annars får du åka till vet och få köpa ögondropp på apoteket.

[Wera]
0

Måste bara påpeka att det inte kan vara för att han har fått i päls i ögat som #1 gissade, utan isåfall att han har fått något strå i ögat p.g.a hö elr om det drar i buren.
För Totte är ingen teddy"löwen" (dvärgteddy) han är lejonhuvad, iaf. när du frågade mig på msn förut, och visa mig bilder ^^

Wedi
0

#6 just det  XD en han har teddy päls på huvudet och vid rumpan :D men ska tvätta med kokatsalt vatten och se hur det blir :D

Sashhi
0

#7 - Då är det inte teddypäls - utan lejonhuvade har längre päls vid huvudet & baken. :)

Not your mom, not your milk.

Wedi
0

nej det är teddypäls där ;D