Avmaskning
Är det någon som avmaskar sina kaniner efter sommaren eller någon annan tid på året. Ger man en spruta eller? Skulle bara vilja veta och vilken sorts mask brukar de få?
Tack på förhand försvar
Avmaska inte i onödan! Man kan avmaska med tex axilur, som finns att köpas receptfritt på apoteket.
Avmaskar bara om kaninen har mask, avmaskar inte regelbundet/i onödan.
Tack för svaret är det samma axilur som man ger till hundar?

avmaskar bara om dom har det. Man lägger det typ i maten, vissa kaniner gillar också medlet så det går typ att ge det derekt…

#3: Ja.
Hur märker man på kaniner att de har mask? Är det inte svårt att se det i avföringen. Vilken mask brukar de få.
öJo, det är inte alltid det syns i avföringen. En del sorts mask lägger ägg runt ändtarmsöppningen. Tecken kan vara ökad hunger, ofta i kombination med avmagring över rygg.
Uppblåst mage och tuffsig päls är också tecken.
finns ju sån där test på apoteket. kolla masken.
Så vill man kolla det då och då kan man ju köpa sånt. Fast det kostar ju en del.
#6 När Charlie hade mask såg jag 2 maskar i pälsen vid analöppningen. Avmaskade han då. Men har haft kaniner med mask flera gånger utan att sett mask, utan bara lagt märke till det #7 skriver. Mumin hade tuffsig päls, avmagrad rygg, det hade Charlie med (avmagrad rygg) och uppblåst mage har de flesta haft för mig.
det går att köpa en kartong på granngården som heter "kolla masken".
finns till både häst och smådjur så se till att det är till rätt djur.
Har bara köpt en sådan för att kolla om hästen hade mask och jag tycker det var lättare än lättast att göra :). Bara att följa instruktionerna på pappret och skicka iväg det på posten.
ska köpa en sådan själv snart, misstänker att saga kan ha mask
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

hur menar ni med uppblåst mage? Att den är hård ?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#11 Jag vet inte, jag bara lägger märke till det, för ryggen är ofta mager och så är magen stor och tjock :P tror den är lite hård ja.

#12 hoppas inte tjoffs har mask då:P fast jag har inte märkt något hitills. Lite svårt att se sånt på teddysar också, man ser ju inte hur smala dom är på grund av pälsen..
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#13 Jag märkte på Charlie och Mumin, jag såg inte men jag kände! ^^
Jag avmaskar bara om jag är ganska säker på att de har mask. När muffin hade mask så såg jag en mask sen åt han mer sammtidigt som han blev smalare. Uppblåst mage och mer tydlig ryggrad. Sedan fick han lite tuffsigare päls :P.
Muffin var ungefär 4-5 månader när han fick mask och efter det har han inte riktigt växt på sig som han ska. Så han är lite mindre än vanliga dvv. Läste någonstans att det kunde hämna växten litegrann :P
Emma
#10: Det är ganska "värdelöst" att göra det, då dem testen inte är tillförlitliga.
Läs denna diskussion på kanin-net så får du ser varför.
Men vad är det för slags mask som kaniner brukar få vad heter de?

#17 aa precis vad är det för sort, någon som vet ? (:
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
#17-18: Står några olika sorter i min länk i inlägg 16.