Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 6547 ggr
hyltebarn
0

Simpelt och billigt kaninfoder.

Finns det någon som vet något bra kaninfoder,
Simpelt p åalla sätt som man kan
köpa i stora förpackningar ? :)
priset är ganska vitkigt!
Har du något tips? ?

Kram
Hyltebarn.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

TereseE
0

Yes, Kraft Groov 90 (hästfoder med perfekt näringsvärde för kanin). Kostar 139kr för 20kg på Odal, Granngården.

hyltebarn
0

#1 - Okej.
tack jså mycket! :)

/Saralindh

PaaatyPalm
0

Stampe är väll hyffsat billigt också :P , men vetinte riktigt. Det är ett svenskt kanin foder iallafall.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

TereseE
0

#3 Personligen föredrar jag Kraft Groov 90 framför Stampe. Har fått flera påsar med massor av smul i botten, sämre och dyrare. Bättre näringsinnehåll i Kraft Groov 90 också. (Finns även Kraft Groov 125 med högre smältbart proteininnehåll, bra för ungdjur men dyrare).

Em--ma
0

Jag har lottie men det är ganska dyrt .. ;D

Men stampe är ganska billigt, Och jag tkr inte det är smulor, asså jag menar, det är på typ alla foder smulor , typ 1/8 av min LILLA lottie var det bara smulor XD

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Twinklys
0

Som #5 skrev är Stampe billigt, vi köper 18kg för 169kr på Granngården :) Och kaninerna älskar det också! Tycker inte heller att det är smulor direkt.

Zvintos
0

Har slutat använda Stampe och gått över till Carrier.
Kaninerna hålls i bättre hull på mindre mängd, och dem har bättre aptit.
Samt att det inte smular.
Senaste påsen Stampe innehåll en halv ica-kasse med bara smul…

karin71a
0

Kraft Groov 90 har vi oxå som huvudfoder. Det är dyrare här 185:- / säck. Bra foder iaf…..

[Stampelina]
0

Ger Ni bara det som foder eller blandar Ni ut det med något annat, Carrier tex?

Låter ju mycket billigare än det jag köper, Carrier, 25 kg för 255 kr.

karin71a
0

#9 Jag blandar med lite Rabbit Royal musli men det är mest som lite gottis. Annars har jag bara det som huvudfoder….. Jättebra e de…..Det var mammsie tror jag som jag såg hade det & då det innehöll högt värde med fiber ville jag testa.

Det är stora bitar oxå, gott för jättarna att knapra på….

Bytte från Carrier till detta & är helnöjd!!

kaniniz1
0

Det finns ju även groov 60 vilket skulle vara bäst för mina kaniner tycker ni? Groov 60, 90, 125?

Jag föder upp hermeliner, för Avel utställning kel och hopp.

Och hur mkt kan man ge per dag av ett sådant foder?

[Stampelina]
0

#10 - Var har Du köpt Rabbit Royal? Det verkar vara svårt att få tag på?

TereseE
0

#10 Mammsie är jag, jättenöjd med Kraft Groov 90 verkligen!

emms
0

#13 Hur ser Kraft Groov 90 ut? Stora pelletsar eller små? Och tycker dina kaniner om det? :D

Emma

TereseE
0

#14 Dom är stora och min frasse älskar dom!

karin71a
0

#13  jaha oki….. ja det va via dig jag fick upp ögonen på Krafft Groov : )  SUPER!!!

#12 Rabbit royal köper jag via en gårdsbutik utanför Lund.

Kolla på deras hemsida vad som ligger närmst dig: Brogaarden

Oftast har dom bara deras hästfoder hemma men be dom ta hem kaninfodret, det brukar fixas utan prob……

#11 jag har ingen aning om hur mkt man kan ge mindre kaniner men jag ger mina jättar 3dl krafft groov + 1 dl rabbit royal.

Agenten har kanske mer koll på vilken typ & hur mkt…….Skrattande

Krafft Groov är stora pellets bitar

Alla utom en gillar det….fast han e mega kräsen, tror han ska ha bara Rabbit Royal Tungan ute

gullenos
0

Jag ger lottie och min kanin älskar det, Jag tycker det inte alls är dyrt!

emms
0

#15 Okej, tack för svaren :D. Ska nog köpa det nästa gång om jag hittar det. ;)

Emma

Baralisah
0

Jag kör med Edel, en 20kg säck för 160kr. Mina kaniner har jätte bra päls och har bra kondition och är inte kräsna för mat. Men planerar ändå att byta för att det blir så smulit. :/ Det är typ bara smulor i säcken..

_Tessan (agenten) . . . inte kan jag ge Kraft groov 90 till mina kaniner?
_

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Taci
0

Jag köper Carrier, tycker det är det helt klart bästa av alla jag provat. Alla mina tre kaniner älskar det, de har fin o blank päls, fint hull osv. Inte massa smul i påsen, o billigt :)

[Stampelina]
0

#20 - Samma här, kör Carrier jag med, men skulle kunna tänka mig att testa Kraft groov 90 som Tessan rekomenderar, om det ändå har utmärkt näringsinnehåll för kaniner och är billigare så varför inte testa?

Emma-lundqv
0

Jag ska byta till krafft groov, i brist på annat äter dem rabbfor just nu.

Taci
0

#21, mja, jag ser det mer så att om kaninerna mår toppen utav det, det är billigt, lätt o få tag på, o inget negativt alls, så varför byta? Flört

Oriel
0

Köper 20kg från en hästaffär, ska se vad den heter eftersom den är jättebra. Inga smulor och kaninerna älskar den :D

-' Rebecca Johansson

[chriistina]
0

#16 Letat efter Rabbit Royal länge men hittar inte det. Brukar va i Lund ofta och undrar vilken butik du hittar det i och vart de ligger? Jag har bara hittat en affär i Flyinge där de har det.

[Stampelina]
0

#23 - Ja det är ju sant, det är ju inte jättemycket billigare än Carrier så varför krångla med byten när det funkar bra. Det är ju inte direkt som att man blir fattig av det, he he!

Jag kör på med Carrier i alla fall!Glad

TereseE
0

#19 Jodå, det är bara att blanda med det du ger några dagar innan du byter helt. Kan tänka mig att Kraft Groov 90 skulle vara super för din Donna som haft problem med magen eftersom det har så högt fiberinnehåll.

Jag gav Kraft Groov 125 till mina ungdjur på tillväxt, mer smältbart protein. Men nu får Texas bara Kraft Groov 90, han är 11 mån.

karin71a
0

#25 **BJÄRRED
**Flädie Lantmannaaffär  Tel. 046-247 430
Ring innan så dom har det hemma…

[chriistina]
0

#28 Åhh tack! Inte vatt där på länge men det är ju super nära (bor i Åkarp). Ska kolla med dem nästa gång det ska köpas foder :)

karin71a
0

#29 Ibland ligger det runt hörnet fast man inte vet….

Rabbit Royal är oxå ett bra foder, bra kompl på vintern…

Baralisah
0

#27 - Okej, vad bra! Jo båda mina kaniner har haft problem med magen, min hollis har haft magsäcksförstoppning nyligen men jag vet inte om det beror på fodret. Båda är friska och har bra hull och päls annars.

Tycker du att jag ska ge Kraft Groov 125 eller kraft groov 90?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

hyltebarn
0

tack för alla tipsen! :)
Kraft grov värkar ju super bra tycker jag!

tack!

/Saralindh

blippen
0

Är det stor skillnad på innehållet i Kraft Groov 90 och Kraft Grund, eller kan man ge Kraft Grund också till kaniner?

hyltebarn
0

#33 - Jag vet faktiskt inte ;/

/Saralindh

TereseE
0

#31 Om du ger Kraft Groov 90 till båda så kan du ju bara ha lite koll på att även "lillflickan" går upp i vikt som hon ska. Lycka till!

emms
0

Är det någon som skulle kunna skriva in näringsinnehållet i kraft groov 90 i procentform? :D

Eller skicka länk om det finns på något annat ställe ;)

Emma

MajaaR
0

Jag har Zooman (finns i mataffärer), 1 kg för typ 19 spänn (: Fast finns dock inte i större förpackning. Det blandar jag sedan med Lottie, jag brukar köpta 1,5 kg-förpackningar för 35 kr, vet inte vad dom större förpackningarna kostar :)

Strumpa
0

#36 Krafft Groov 90:

Energi: 9,0 MJ

Vatten: 13%

Råprotein: 11%

Smältbart råprotein: 90 g

Råfett: 4,0%

Växttråd: 18%

Krafft Groov 125:

Energi: 10,0 MJ

Vatten: 13%

Råprotein: 13,5 %

Smältbart rp: 125 g

Råfett: 5,0 %

Växttråd: 18%

Sen är det ju massor av vitaminer och mineraler etc. men orkade inte skriva upp allt :) kolla kraffts hemsida om du vill veta mer.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Wera]
0

Rabbfor, finns på granngården i stora säckar på 25kg för 130kr. Bra pellets som är mkt omtyckt.

gullenos
0

Det som är jobbigt för mej är att granngården ligger jättelångt borta! Så jag kan inte åka dit och köpa (eller jag kan men det finns ingen tid) Så därför köper jag lottie 1.5 kilo på ica maxi för 28 kronor! Det tycker jag är bra ;D

[Wera]
0

#40 Bra men dyrt och räcker inte länge om man har många kaniner ;/

Lena82
0

Just nu har jag Stampe hemma, men ska kanske prova Kraft Groov 90 nästa gång. Hur mycket kostar det där som du sa passar bättre till ungdjur? (kraft groov 125). Bara hoppas att dem har det på granngården här i stan. De hade inte rabbfor i alla fall. Fast nu när jag tänker efter så såg jag inte det. Men jag ska ta och fråga någon dag om de har det. Agenten: vad skulle du då rekommendera, Kraft groov 90 eller kraft Groov 125? Stampe och Bamse är nu 16 resp 11 veckor ca. Stampe är född 28 okt 08 och Bamse 14 dec 08.

Gurkannn
0

#1 Du fick mig att byta till kraft groov 90 och mina KANINER älskar det!!! Det är verkligen super! Skrattande

ToyaPa
0

Hakar på tråden lite…

Har en dv.teddykille på 6 mån. Kan jag ge honom krafft grov 90? Iom att jag bara har en kanin så vet jag inte om det känns så meningsfullt att köpa 125. Han kommer ju bli smällfet om jag fortsätter ge honom det när han blir lite äldre, så det vore bra om han kunde äta 90 redan nu.

En säck på 25 kg kommer ju räcka i evigheter… Men det borde väl vara ok om den förvaras torrt, mörkt och svalt, eller hur?

Tidigare har han fått nåt ospecificerat foder från en djuraffär i holland, små pellets var det.

Tindra1
0

Kraft groov 90 finns det mindre typ påsar? typ som 5 kg

[chriistina]
0

#45 Nej, finns tyvärr inga mindre säckar. Eftersom det är ett hästfoder så är det inte lön att sälja i mindre säckar. En häst äter ju en hel del mer än kaniner ;)

Huldan
0

Jag använder att kalvfoder med bra innehåll, det heter Solid120 och finns på granngården/lantmanna

monica551
0

Jag testar just nu Tacka (Tackfor) 25 kg för 156:- (=6:25/kg).

Tidigare gav jag Lamm 500 P, 25 kg för 159:- (=6:35/kg).

Jag var super nöjd med Lamm 500 P, men annledningen till att jag testar Tacka är för att kaninerna gillar den lite bättre och pelletsen är aningen större och inte så hårt packad som den är i Lamm 500 P.

Innan det så gav jag Carrier 25 kg för 255:- (=10:20/kg=).

När man har många kaniner så spelar det faktiskt ganska så stor roll att ett foder är hela 38% billigare än det man tidigare gav. Då jag under 2008 hade utgifter för kaninerna på 12.742:-, (foder, hö, spån, anmälningsavgifter till utställningar etc - ej resekostnader inräknade), så spelar 38% ganska stor roll tycker jag. Det rör sig ju om tusenlappar, pengar jag hellre lägger på annat då det billigare fodret är lika bra som det dyra.

Lena82
0

Jag måste prova det sen när det andra fodret är slut

[Niike]
0

#48 Bytte du från Carrier endast pga. priset, eller fanns det någon annan anledning? Bara nyfiken.

monica551
0

#50 Jag hade fått tips? av en kaninbekant att Lamm 500 & Tacka skulle vara lika okey för kaninen. Och då priset var så mycket billigare så testade jag att byta. Men jag tog en testgrupp först innan jag böt helt för jag ville se att det stämde. Så 5 kaniner + en dräktighona fick Carrier som vanligt och 5 kaniner + en dräktig hona fick Lamm 500 P. När jag efter 3 månader gjorde min slutliga utvärdering så fann jag ingen som helst skillnad på de olika testgrupperna. Alla var lika fina i magarna och alla såg lika ut i hull, päls och kondition. Båda honorna höll en bra hull under dräktigheten och fick starka fina ungar som växte helt normal. Båda kullarna stog sig lika fint och bra i både hull och magar upp till leveransålder. Honorna återhämtade sig lika fint efter att ungarna flyttat.

Så där efter böt jag helt till Lamm 500 P och gav alla kaninerna detta med gott samvete.

Att jag nu bytt till Tacka beror på att jag tycker att den pelletsen "håller ihop på ett annat/bättre sätt".

Huldan
0

#48 Solid120 kostar 140kr för 30kg tror jag, kan kolla upp om någon är intresserad! Kaninerna har finfint hull och glansig och tjock päls.

[Niike]
0

#51 Oj, intressant att du provade med två testgrupper.

monica551
0

#53  Ja, det känndes lite tryggare att byta från ett väl fungerande koncept när jag fick svart på vitt att det fanns fler och framför allt billigare fungerande koncept än det jag hade. 
Skrattande

Huldan
0

#54 Härligt med någon så seriös kaninuppdöare! (antar att du är uppfödare om du har många kaniner)

monica551
0

#55  Ja det är jag. (Holländsk kanin & Rexkaniner).  Kyss

kaningodis
0

Kraft Groove 90 verkar ju vara bra +att det är billigare än Stampe, som jag har nu.

Stampe uppskattar mina kaniner men som sagt så kan det ibland vara smulit dock så varierar det från säck till säck. De senaste söckarna har varit perfekta medans min allra första säck bestod hälften av smulor! (jag överdriver inte!) Nu i efterhand så ångrar jag att jag inte klagade där jag köpte den…men nu är det försent ;)

Kastanjegårdens Kaniner

PimTheGreat
0

jag har 2 dvärgvädurar (2 år) som jag fick hem i fredags och sen har jag även 1 belgisk jätte  (1 år)som jag fick hem i lördags…. vad bör man köpa till de? groov 60, 90 eller 125???

Strumpa
0

#58 Jag skulle välja 125 eller 90, 60 har lite för lågt proteinvärde. Eftersom alla är över 1 år skulle jag välja groov 90 som har lite lägre fett-och proteininnehåll än 125:an. Men jag är ingen expertTungan ute

/Sanna

[Wera]
0

#58 Använde Groov 90 till syrrasn häst förut :P har för mig att hästen då får bättre & mer muskler, hästen hade dåligt med muskler.
Men tycker det är så stora pellets bitar i Groov?

Men jag tror 125:an.

emms
0

#60 Tycker att större bitar är bättre (A) känns lättare att äta ^^. Men är de större än stampes bitar? Någon som har bild? ;)

Emma

Sashhi
0

#61 - Det kan ju bli lite jobbigt för lite äldre kaniner att käka jättebitar. :P

Not your mom, not your milk.

Paulines
0

Jag kör med Stampe och än så länge funkar de utmärkt :)

Sashhi
0

#47 - Nu blev jag lite intresserad. Vad passar det för kaniner tycker du? Avelskaniner, eller så? Näringsvärden?

Not your mom, not your milk.

emms
0

#62 Jo det kanske det blir ;)

Emma

Zessan
0

finns typ stort och billigt på granngården?

kaniniz1
0

Har hermeliner till Avel, utst, hopp och kel

Vad skulle ni ge av:

*Rabbfor

*Carrier

Vill ha ett så bra foder som möjligt till mina kaniner =) och skulle det vara av det billigare alternativet så är det ju ett +

Strumpa
0

#67 fråga gärna på kanin-net.nu forumet, där finns många foderkunniga. vad jag har förstått så är rabbfor ett foder som är framtaget för produktionskaniner, och är nog lite för "kraftigt" för hermelinerna (för mkt protein och för lite fibrer) och har mycket färre vitaminer än carrier. dock är rabbfor lite billigare. kanske att du blandar ut rabbforen med ett bra hästmüsli, då drygar du ut det och kan få bättre värden med mer vitaminer och mineraler. sen är ju höets kvalitet allra viktigast Glad

/Sanna

kaniniz1
0

#tack så mkt för ditt svar =) ska göra det =)

Linaah
0

Kraft Grov, står 60 90 125 för storleken på bitarna då? Är det pellets? Hur mycket ska en dvärgvädur och en hermelin ha av det, lixom om det är väldigt näringsrikt kanske dom inte ska ha så mycket av det, dom får ½ dl av pelletsen jag har nu.

Strumpa
0

#70 nej det är hur många gram per kilo smältbart råprotein pelletsen innehåller Glad

/Sanna

Linaah
0

#71 Okej, tack

hyltebarn
0

Kaninfoder = En stoor djungel suck :)

/Saralindh

Lena82
0

På lördag har granngården här i jönköping medlemsdag och då får man 20 % rabatt på Kraft groov 60, 90 och 125 samt de andra Kraft foderna. Så vi ska dit och köpa en säck med Kraft groov 90.

Zvintos
0

#74: Gäller här med, så antagligen landet över.
Tur man är medlem. Oskyldig
Ska dit och köpa en säck med Krafft Groov 90 jag med. Tungan ute

Lena82
0

#75 Ja det var faktiskt av n ren slump att jag blev medlem. Vi behövde kompostgaller och då tog jag en ansökan. Så nu får jag foder billigare och vi har fått en rabattcheck på 50 kr också. Det blir bra då vi behöver mer kompostgaller efter flytten till hagarna. Skrattande

Tindra1
0

putt :)

[chriistina]
0

Ställer en fråga här jag också, värkar vara endel foderkunniga ;)

Jag är inte så jätte intresserad av pris m.m. då jag "bara" har 4 kaniner och de är lättfödda = det blir inga extrema summer i foderkostnader.
Men för mig är det snarare viktigt att fodret har bra värden och framförallt smakar bra för kaninen.
Ger just nu Carrier då det är den rena pelletsen mina gillar bäst, testat de flesta pelletsen som finns till kaniner.
Har nu fått veta ett par ställen man kan få tag på Royal Rabbit som jag vill ge mina då de verkligen gillar denna musli! Och jag egentligen tycker musli är bättre än ren pellets.
Men så fundera jag på om det kanske finns någon musli till hästar som skulle funka lika bra? Hästar och kaniner har ju rätt lika värden så vill kolla runt lite. Men även om jag vill ge mina kaniner det bästa är jag själv inte så insatt i det här med värden och så… (a)

Lena82
0

Det blir inte att jag köper något foder i på lördag. Tror jag ska vänta med det tills efter vi har flyttat. Ju mindre grejer vi har att ta med vid flytten, desto bättre.

Strumpa
0

#78 helt rätt tänk tycker jag:) tycker också att själva innehållet är viktigare än kostnaden. jag använder själv rabbit royal, men jag tänkte köpa mustangs müsli förut, det är en hästmüsli som har bra värden och jag vet folk som använder det och gillar det. här kan du kolla mer på mustangs müsli, de ska vara fiber original, som har bäst värden http://www.mustangfoder.se/Msli.htm dock är det inte lika bra som rabbit royal då fettet är högre och växttråden något lägre, men kan kanske vara något att blanda ut en bra pellets med. annars finns det ett slags örtmüsli, Spillers, som det har diskuterats om på kanin-net. det innehåller massa bra örter men kan vara lite svårt att få tag på. du kan kolla om det finns nära dig på http://www.svenskafoder.se/dj/ generellt sett tycker jag att de hästmüslin som finns på marknaden ofta innehåller ganska lite fiber och mycket fett och kalcium och melass, men det finns ju guldklimpar Glad fördelen är att de ofta innehåller bra örter och att de luktar supergott ;) hästpelletsen däremot är ofta jättebra tycker jag, ofta bättre än en del kanin, ko och fårpellets. (de innehåller mycket vitaminer och fiber och mindre protein i jämförelse, vilket iaf jag tycker är bra).

/Sanna

Rero
0

Jag har bara vanliga pelletsar från djuraffär är det dåligt ??

Strumpa
0

#81 vad har dina pellets för näringsinnehåll? det står på påsen. det är svårt att kunna avgöra det annars :)

/Sanna

hyltebarn
0

#81 Det ska helst inte inehålla mer en MAX 4% råfett.
Bäst är ca 2%.

/Saralindh

Strumpa
0

#83 fett är bra då det behövs för att kunna ta upp viktiga vitaminer i fodret, och ger glansiga pälsar och hjälper unga kaniner att växa. 4-5 % är ingen fara så länge kaninen växer, i vuxen ålder kan man sen hitta ett mindre fett foder. då är runt 2 % bra som du säger, men det är svårt att hitta sådana kaninpellets i Sverige. vad har du själv för pellets?

det viktigaste är att optimalt ska växttråden, dvs fiberhalten i pelletsen vara minst 15% och proteinhalten mellan 13-15%. proteinhalten ska aldrig överstiga fiberhalten i procent.

/Sanna

hyltebarn
0

#84 Jo det var vuxen kanin jag menade (;

/Saralindh

Strumpa
0

#85 hehe okej. vad kör du med för pellets då? :)

/Sanna

hyltebarn
0

#85 Jag ger dem knappt något pellets, jag har Lantraskainer och dom levde "lant" liv innan dom kom till mig, alltså inget pellets då (:

Men dom brukar få lite Kraft Groov 90 :) <3

/Saralindh

Strumpa
0

#87 okej :) jag har läst att gotlandskaniner är väldigt lättfödda och inte behöver så mkt kraftfoder:) dom är jättefina förresten tycker jag :)

/Sanna

Veero
0

Jag har rabbfor och det är billigt och en stor påse som man köper på grangården. Har haft den i alla mina år med kaniner (6 år) och det har funkat utmärkt och kaninerna har varit i lagomt med hull och vikt :)

Rero
0

#82 det står inget det är såna där lös vikts pellets :P

Strumpa
0

#90 ajdå :P då vet man ju inte vad det är i, och det är ju lite klurigt. men om din kanin verkar må bra av dem så är det ju inga problem. märker du att pälsen är lite matt, kaninen verkar trött eller att det blir bajsklumpar i baken eller så (bara exempel), så kan det vara läge att byta :)

/Sanna

hyltebarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#88 Aaa (:
Tack, tycker jag med ^^* <3

Kaninen på bilden har dock ca 20% New zeeland i sig.. men 80% Gotland (:

/Saralindh

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.