Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 415 ggr
Between
0

Hur mycket?

jag har två dvärgvädur/vädur korsningar. Dom bor i en bur som är ca 1,3m (en bur var) fast Apache har en bur på ca 1m.

Dom får komma ut ca 5-15min nu på vintern beroende på hur kallt det är!! Men på sommaren är dom i en rastbur nästan dyngnet runt(fast inte på nätterna)

Hur mycket mat ska dom ha på vintern, och på sommaren?

Vad ger ni för mat till era kaniner och vart köper ni den?

Tina-A
0

Jag ger mina i stort sett lika mycket mat nu som under sommaren, lite mer nu, men sommaren som kommer nu ska de inte få lika mycket. De får ca 2dl / kanin och dag, lite mer än vad de får under sommaren, för att de ska hålla hullet uppe. Men ingen märkvärdig "mat-ökning" om man kan säga så.

Jag ger mina kaniner pellets som jag köper i närmaste zoo affär

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

kaniner brukar inte äta ihjäl sig eller så och har man ett bra foder som inte är så fett, tycker jag att man kan se till att det alltid finns torrfoder i matskålen. Så får kaninen äta så mkt den känner för :)

Between
0

Okej, någon som vet någon bra sort? Mina kaniner äter någon gnagarblandning med nå frön i och dom tycker inte om fröna (maten består av 80% frö) Någon som har något tips? på vad man kan ge dom?

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pellets brukar vara det bästa. Sedan finns ju också Lottie's (?) kaninmat som finns att köpa på granngården.

Jag köper pellets, sånna som på bilden, och de finns i de flesta zooaffärer.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger mina ca 1/4 dl mer inför vintern, då de ofta är i lite för dåligt hull. De får Stampe pellets som finns att köpa på Granngården. Tillsammans med det får de havre och några solrosfrön (bara de som har svårt att hålla hullet). Ger de även extra mkt hö som de kan äta.

Mina har inte fri tillgång, då de har lätt att gå upp i vikt (för mkt i vikt). Blir de för överviktiga får de ju svårt med hygienen. Så brukar kompensera pelletsen med annat mättande.

Between
0

Köpte stampe förrut, vet inte varför jag slutat med det :S  Men beöver man inget annat foder än pellets? (asså grönsaker får dom ju alltid) men något annat?

Zvintos
0

Nja, förutom hö och pellets finns det inte så jättemkt som kaninerna MÅSTE ha. Men det är ju alltid bra och uppskattat med lite annat än det. Brukar ge mina niner lite annat som ex:

*havregrynsgröt (lägger lite tärnade äpplen, morötter, bananer och lite "krossat" knäckebröd ovanpå)
*kokt potatis
*pasta (okryddat)
*ris (okryddat)

[MatildaW]
0

#6. Du kan ju lägga till lite havre i kosten, så dom får havre och pellets som torrfoder :)

Between
0

#7 vad menar du med okryddat?

LinisPandie
0

Jag ger min kanin nu på vintern nästan så mycket hon vill, hon lever ute och är väldigt hungrig hela tiden!. På Sommaren så gav jag henne också nästan obegränsat efterssom att hon hade ungar då, men om hon inte hade haft det så skulle hon fått begränsat så att hon inte bara åt det utan också åt det som fanns runt omkring sig, gräs, maskrosblad mm.

Zvintos
0

#9, att det är osaltat eftersom kaninerna inte ska ha sådant salt. Vissa har ju i salt och så när de kokar, men ska man ge till kaninerna får man låta bli det. Glad
 Var så jag menade.