Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 794 ggr
Chiquitaa
0

Hund och kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På torsdag hämtar jag en liten dvärgschnauzer valp, hur ska jag göra för att få min vuxna kanin och valpen att trivas tillsammans? Svara gärna snabbt! :D

[jakke94]
0

jag har hundar.. och kanin .. det funkar inte spec.bra .. men det är nog dels för vi har jakthundar och dels för att kaninen kom efter valpen.. jag tycker du ska presentera den nya valpen kanin så snart som möjligt.. kanske först bara genom gallret.. sen får du se till så att din kanin inte blir jätterädd :P .. och sen skulle jag aldrig lämna en kanin och en hund ensamma tillsammans :P

PaaatyPalm
0

Du får nog vara litte försiktig. Och bara låta dom träffas genom geller. Valpen kan ju få för sig att det är en leksak.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

sawa
0

jag har 2 hundar och 1 katt som går kanonbra ihop med våran kanin Mini. den ena hunden och Mini är så gulliga när dom väljer att ligga brevid varrandra på vardagsrummsmattan. Dom är aldrig dumma mot henne eller nått.

Men vad som gjorde att dom gillar varrandra så ra vet jag inte hehe,vi bara lät dom umgås :)

Dock kan det vara värre med en valp som kanske inte vet att nej är ett nej i början.men va försiktig så ska det nog gå bra :)

[GlittriGris]
0

bär valpen i en stadigt grepp och stt dej med den i famnen och lå kaninen nosa på den och tvärtom men se till att det är inom räckhåll!

gjorde så med min vovve och råtter och nu går dom lösa med varandra, jätte bra polare :D

Toaden
0

Jag har också funderat på att skaffa valp… Det måste väl gå lättare om kaninen var först?

Har hört att när djuren träffas ska kaninen sitta upphöjt, så att den kommer i samma ögonhöjd som hunden, för annars kommer kaninen i underläge och blir rädd. Eftersom kaninen var först, borde man inte kunna sätta kaninen i något högre än valpens ögonhöjd, då kanske dom känner att kaninen har övertaget? Går det att göra så, eller kommer instinten ändå ta över och säga kaninen att hunden är farlig? O.o

TereseE
0

När vi skaffade våran dvärgpinscher (på min avatar) hade vi en liten hermelin under kilot. Valpen var 4 månader när vi fick hem honom. Vi var jättenoga med att lära hunden från dag 1 att han inte fick röra kaninen alls, nolltolerans. Efter det har vi haft större kaniner och hunden har aldrig någonsin gjort något mot våra kaniner. Han är så snäll och go med dom, tycker om att putsa stora kaninöron. Nu litar vi på honom så mycket att vi kan (kunde eftersom vi inte har någon kanin längre) låta kanin och hund vara tillsammans utan uppsikt. Tigger skulle aldrig någonsin göra någon av våra familjemedlemmar illa.

Då är dvärgpinschern ändå en vakt och råtthund från början. Han har jagat och tait möss, så jaktlusten finns ju ändå där. Men inte i hemmet, han går jättebra ihop med alla storlekar av kaniner och katter också för den delen.

Härligt med en hund man verkligen kan lita på!

Däremot gäller det inte alla hundar, min syster har en leonberger som gett sig på kaniner. Så man måste vara väldigt försiktig. Det räcker med att valpen/hunden vill leka och jaga kaninen för att den ska dö av stress.

Börja med att lära hunden att den inte få hälsa på kaninen ens, vi gjorde så från början och hunden kunde ligga i närheten av kaninen men fick inte göra något. Kaniner är ju nyfikna djur så till slut har kaninen/kaninerna valt att ta kontakt.

Chiquitaa
0

Haha igår fick dom träffas utanför buren, det gick jättebra. Tickan säger till direkt när valpen blir för lekfull, då morrar hon till och då går valpen undan. Dom är jättegulliga tillsamans :D

[Wera]
0

#7 Vad bra :D lättare att lära en valp, men nu vill jag se bilder på valpen ju! :D

Kanske dålig ex. men vår hund ryggar alltid undan så fort katten säger till ;) (räcker med att han tittar på hunden, och håren reser sig, ibland tar han fram klorna) och den här hunden är medelstor typ, 50cm och är väl 8 månader. Hon brukar hoppa undan och lägga sig neroch gnälla :P
Hon gör även ingenting mot kaninerna, även om hon inte var van vid kaniner (träffa kanin när hon var 6 månader, då vi fick hem henne) bara man säger åt henne, jag kan ha burluckorna öppna, medan hon ligger i stallet.