Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1515 ggr
hyltebarn
0

För gammal ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att jag funderar på Att ta en kull på en av mina kaniner Nellie, Men jag har hört att man inte ska ta kull på kaniner som är över ett år som aldrig haft en kull tidigare ? :S

Nellie fyller 2 år i Maj, är hon för gammal ?
Hon har aldrig haft kull tidigare….

tacksam för svar..

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Minto
0

En kaninhona bör få sin första kul innan ett år ålder. Är hon äldre kan komplikationer tllstöta under tiden hon är dräktig men också vid födseln. Du bör inte avla på henne. Sedan bör man para honan ett par gånger för att hon ska må bra.

hyltebarn
0

Okej.. Rynkar på näsan

/Saralindh

Minto
0

Man måste som tänka på vad som är bäst för kaninen innan man avlar. Det kanske skulle gå bra, men varför ta risken?

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många har haft såna komplikationer på sina honor? En gång har jag haft en hona som inte kunde föda. Det är 25 år och bort mot 1000 kullar sedan för min del! De flesta av mina honor har varit kring året vid första kullen, men absolut inte alla. Honan som inte kunde föda var 8-9 månader, alltså i ideal ålder. Så jag skulle inte säga att det är vanligt med komplikationer varken under dräktigheten eller i samband med förlossningen. Däremot är det ju inte ovanligt att honor inte tar hand om sin första kull ordentligt, men det tror jag inte har att göra med åldern (snarare i så fall att det är vanligare om de är riktigt unga, typ ett halvår).

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att para en knappt tvåårig hona om hon var bra nog för att få ungar (d v s trevlig, utan kända ärftliga fel bakåt och "fin") samt frisk, pigg och absolut inte överviktig (ingen hakpåse!).

Att en hona ska ha ett par kullar för att må bra är inget annat än bullshit om uttrycket ursäktas. Vi kan göra ett litet räkneexperiment:

Säg att det föds 200 000 kaniner om året i Sverige (har ingen aning om den verkliga siffran, men många är det!). Hälften av dem är honor, d v s 100 000. Alla honor ska ha ungar ett par gånger i livet och man måste para dem innan de är ett år. Alltså får alla dessa 100 000 honor en kull året efter. Säg att det i genomsnitt blir 6 ungar i varje kull (inte alla är dvärgkaniner och stora raser kan få 12 ungar eller så i sina kullar). 3 av dessa är honor. Det blir 300 000 honor. År två får de varsin kull med i genomsnitt 6 ungar, plus att deras mammor ska ha sin andra kull. Det blir 2 400 000 kaninungar (förutom övriga kaniner som föds upp), varav 1 200 000 honor. Nästa år ska de ha varsin kull (plus de ettåriga mammorna), det blir 9 000 000 kaninungar… Jag tror inte jag behöver fortsätta!

hyltebarn
0

#4 Okej!
tycker lite som du, men samtidigt vet jag inte om jag vågar ta risken… För den finns ju alltid där ;/

Men tack!

/Saralindh

Minto
0

#4 Som jag skrev, det kanske går bra. Men risken finns där att komlikationer tillstöter och varför ska man ta risken?

Hur gammal bör honan då vara som äldst för sin första kull enligt din erfarenhet?

Vad bra då blir jag lite lugnare då, trodde nämligen att man var tvungen att ta några kullar för att honan ska må bra. Jag skulle nämligen bara vilja ta max 2-3 kullar på min "nya" hona. En kanske räcker till. Flört

Linnet
0

Jag har parat honor som varit över två år vid sin första kull utan problem och jag vet flera andra som också gjort det. De är mycket sällan det blir komplikationer, har bara varit med om det en gång på ca 50 kullar. Men visst risken finns ju oavsett honans ålder, men om man tänkte så skulle man ju aldrig kunna ta kullar.

Minto
0

Kring 2 år då? Inte äldre än så? Har en nämligen en Löwen hona som är lite över tre år och ville från början ta en kull på henne. Men blev avrådd, med anledning av att det kan tillstöta komlikationer. Rynkar på näsan

Nu har jag därför tingat en hona som är 6 månader som jag tänkte avla på. Glad

Katti
0

Själv har jag inte parat någon hona som varit över 2 år, men jag tycker att man får avgöra det från fall till fall. Honans kondition är viktig! Mina honor har inte hakpåse, inte ens de äldre (kanske tendens hos någon 3-åring, men mer är det inte), men jag fick nyligen en kanin på 1,5 år med en jättehakpåse… Sorgligt! En sån skulle jag inte para, inte ens efter att ha bantat ner henne.

hyltebarn
0

Okej!
tack för alla svar, tror jag ska para! (:
Får se, är lite tveksam fortfarande men ..

/Saralindh

Agda
0

Jag hade en hona på 2,5 år som jag tog kull på, hon var i bra kondition. Det gick jättebra, dock hade hon lite svårt att hinna med i förlossningen, så min brorsa som var med mig fick dra av fosterhinnan på en unge ;P

Och idag fick jag en kull på en hona som är närmare 1,5 år, det gick jättebra =) Dock så har hon inte fattat ännu att man faktiskt kan ha lite mer päls på dom små…Obestämd

teddykaniner
0

Jag aldrig parat en hona över året..men min kompis kanin..en dvv hona som var hoppkanin..var ungefär 2 år när hon skulle föda. Men det gick inte så hon dog..:/¨

Så jag skulle råda dej att inte para. Men du får ju såklart välja själv!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Minto
0

Känner också att det är en himla risk… Skulle inte heller para en hona över året, även om det kan gå bra. Man vill inte riskera att honan dör, bara för att man "tar det man har".

Skulle jätte gärna ha velat para min Löwen hona med min kompis Löwen hane, men det känns för riskabelt nu när jag sett allas inlägg och läst så mycket jag kommit över av fakta kring kaninavel. Det är anledningen till att jag skaffar mig en ny hona, som ska få bli mamma. Glad

Min äldre kanindam ska få leva livet och riktikgt skämmas bort istället. Skrattande

kaninsnobben78
0

Para inte  honan  hela tiden  inte bra så kan hona dö me inte bra:Mamma hade  kaniner vi föderupp slakt kaniner jag äter inte kaniner när kaninerna para sig för mycket  när  dom fick ungar  så sprakt så mamman dog   bara  Warninga er?Skrattande

Qepta
0

Min första kanin fick sin första kull när hon var 8 år gammal!

Det var en tjuvparning och hon rymde och parade sig hela tiden, i en sommar sedan vid 11 tiden på kvällen åkte min lärare med henne till vetrinären så hon fick somna in. Den ena ungen som lever idag av alla bebbarna är Chili, min kanin jag har nu.

Kanel led den sista sommaren, hon visste såklart inte vad hon skulle göra och hon var alldeles för stel och hennes kropp orkade inte.

Så ska du/ni ta en kull på en hona tipsar jag er om att ta kullen när honan är max 1 år för hon blir stelare och stelare och får svårare att föda då.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

hyltebarn
0

Tack igen, finns så mycket åsikter ;/
Egentligen vill jag hellre skaffa en ny kanin och avla på,

men mina föräldrar samtycker inte…

och att riskera min älskade lilla Nellie känns också tungt!
usch, ;(

/Saralindh

Qepta
0

Tänk på hennes bästa, visst hon kanske klarar förlossningen helt och utan problem men man vet inte då hon börjar bli stel. Det är för stor risk tycker jag.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Kristall
0

#16: Då skulle jag vänta med Att ta en kull om jag var du. :)
Är säkert mycket roligare att ta kull när man absolut har möjlighet (bra avelsdjur osv). ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

hyltebarn
0

Ligger nåt i det! :D
Ska försöka tjata mig till en liten Holländare, ( Vilket är min absoluta  favvo ras)

men att få ungar efter min lilla älskling känns lockande.
men jag har bestämt mig, att riskera Nellie skulle jag ALDRIG göra!

/Saralindh

Qepta
0

#18 Det var inte mening med att para Kanel, det blev så bara men Chilis ungar var planerade och det är hennes 4 kull nu också med en jätte stilig kille :D

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

hyltebarn
0

:D

/Saralindh

kaninsnobben78
0

Mina kaniner va sjuparade men de  när då ungfär

några månde gamla  men det gick bra med kullen ingen som dog dom klara sig  ingen hade betfel på ungarna  helt friska,Men nu dom fått ungar så blir det inget ungar. Då blir ingen sjuparning allafal  man ska va fösikigt  para en kaninen  och inte sätta  ihop honan  hela tiden då dör kaninhonan  om     nogon tycker det är kul.

Minto
0

#22 Jag förstår inte ditt inlägg… Obestämd

hyltebarn
0

Jag tror hon menar att det var Tjuvparning (;

/Saralindh

Minto
0

ok, då fattar jag… Flört

hyltebarn
0

#25 vad bra (:

/Saralindh