Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 629 ggr
Tittiman
0

Vad är han för "ras".

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 2 v sedan hämtade jag hem lille Zimba. Han är född på Humlevägen´s kaniner i juni-08 men har sedan bott hos Maja på Granmors.

Jag och Maja är lite osäkra på vad man kan kalla Zimbas pälstyp för. Ni kanske kan hjälpa mig?

I härstamningsbeviset står det Pudel-dvv, dubbelmanad. Maja sade dock att han var mer krullig som liten. Nu har han bara lite vågig päls bakom öronen och vid magen.Eftersom han bär på rexanlag och har en väldigt mjuk speciell päls kallade Maja honom för rexpälsad ist för pudel….

Han har ju man och kjol men inte så mkt. Är han ändå dubbelmanad?

Vore tacksam om ni vill titta på bilderna och säga vad ni tror….

Tittiman
0

En bild till.

Tittiman
0

Ännu en… Hoppas ni ser hur han ser ut!;)

Tittiman
0

Putt putt! Hoppas ngn kan svara….

Linnet
0

Pudel dvv, har jag aldrig hört talas om, men är det rexanlaget som gör den lockig då eller? Vad beträffar enkel eller dubbel man, så går det bara att se när kaninen är liten. På dom som har dubbelmanade växer manen långsammare än den övriga pälsen från början, så dom får ett väldigt lustigt utseende dom första veckorna. På dom med enkelmanade växer manen snabbare än den vanliga pälsen. Har haft båda sorterna i sama kull och det syns väldigt tydligt skillnad när dom är små. Men från att dom är 6-7 veckor går det inte att se nån skillnad längre. Hur mycket man och kjol dom får är väldigt olika oavsett om dom är enkel eller dubbelmanade.

Tittiman
0

#4 Ok, då har jag lärt mig ngt nytt! Tack!

RabbitLower
0

va de en e så e den jävligt sööööööööt <<333333Tungan ute;P

[Wera]
0

Vad jag har fått lära mig är att Dubbelmanad har kjol och man, Enkelmanad har enbart man.

Jag vet inte vad hans "ras" är, hör med Lollo hon vet säkert ;)
Men pudeldvv/dubbelmanad pudeldvv finns inte, det är väl något man kallar bara. Lollo har förklarat till mig förut vad "pudeldvv" är, men minns inte :S

Linnet
0

#7 Det stämmer inte, enkelmanade brukar också ha kjol. Dom flesta kaniner tappar ju kjolen, så den ser man oftast bara hos unga kaniner. Har haft många lejonhuvade ungar, dom flesta enkelmanade, men alla har haft mer eller mindre kjol som små.

Tittiman
0

Tack alla! Lite klokare har jag nog blivit.

#6 Ja, nog e han sööööt alltid!Flört