Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 14567 ggr
gizz
0

frukt & grönt...

vilka frukt och grönsaker är bäst att ge kaninen…frågar er experter lite innan jag får hem min..Flört

botakt
0

Äpplen,morötter, gurka m.m I små mängder kan du ge banan med =)  Inte sallad till kanin ungar sa en veterinär till mig det kan göra dom lösa i magen. Du kan gå in på www.skhrf.se  och där kan du läsa om olika fruk och grönt Skrattande

Kristall
1

Grönsaker kan ges dagligen, men frukt ska ges som godis någon/några gånger i veckan. Skriver endast det som jag själv har gett åt mina kaniner. ^^
Frukt:
Äpple, banan.
Grönsaker & rotfrukter:
Morot, potatis (ska ges kokt, och naturligtvis svalt), broccoli, kål (ska ges försiktigt), gurka, paprika m.m.
Sen kan man även ge bl.a. persilja - mkt omtyckt. ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Glömde visst jordgubbar - det kan man oxå ge som godis. ;D

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Jag ger lite av varje, så som:

Päron
Äpple
Kiwi skal
Banan skal
Potatis skal (liten mängd)
Morötter
Broccoli
Broccolins "träd", skalet brukar jag ge
Kål (liten mängd)
Sallad (liten mängd)
Tomat
Paprika
Jordgubbar
Hallon
Bär
Rädisornas skälk
Banan (mkt uppskattat)
Kokt potatis (sval)
Persilja
Gurka

Kom ihåg att allt ska ges i mkt liten mängd tills kaninen vant sig. Skrattande

Lena82
0

Jag gav mina kaniner varsitt knippe persilja och det var verkligen populärt. Frukt ger jag som godis och grönsaker får de vaje dag. Men morötterna behöver väl inte vara kokta väl? Jag ger rå och det slinker ner med god aptit hos båda. Är de råa får de ju gnaga lite mer väl?? Hoppas jag inte gjort något fel bara.

Är det några grönsaker som man absolut måste koka innan man ger dem till ninisarna???

emms
0

#5 Potatis är det enda man behöver koka innan. Av görnsakerna då, även om det är en rotfrukt xD

Emma

Lena82
0

Tack så mycket för svaret. Då vet jag det. Hur ska man göra med skalning av potatis, grönsaker, frukt och rotfrukter? Banan vet jag att jag måste skala, men med det andra. Är det några man måste skala?? Jag skalar visserligen allt, men på vissa grejer så sitter ju de flesta vitaminer i skalet.

Clariiz
1

#7; Så länge du sköljer av det noga så är det ingen fara om skalet sitter kvar :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lena82
0

Jättebra. Då ska jag skölja riktigt noga samt använda något att skrubba med. Tack för svaren

gizz
0

tack för alla bra svar!!

Cagi
0

Mina kaniner älskar sockerärtor

Lena82
0

Sockerärtor kanske man skulle prova. Kanske inte så kul för våra ninisar att jämt få morötter eller paprika. Kan kaniner äta bananskal???? Jag trodde det var giftigt.

Mk91
0

Undvik citrusfrukter.

Annars kan man nog ge i princip allt, men i mycket mycket små mängder. Morötter och andra rotfrukter är bra. Sallad skall ges med försiktighet både till stora och bebisar, då det lätt kan ge diarré.

Detta är egna erfarenheter :)

Taci
0

Bladpersilja är det absolut bästa alla mina tre kanin vet :D

Billigt är det med (;

kaningodis
0

#4 Kan man ge dom bananskal? Det har jag aldrig hört eller läst förut! :P

Uppskattar dina kaniner det?

Kastanjegårdens Kaniner

Zvintos
0

Bananskal tror jag man ska vara väldigt försiktig med, med tanke på all besprutning.

emms
0

Går det att ge torkad kiwi tro? :)

Emma

Wegge
0

Min kanin älskar mandarinkryftor, det bara droppar saft när hon äter dem och sen slickar hon upp det för att hon ska få allt hon bara kan Tungan ute

Lena82
0

#13 då vet jag lite mer. Tack

Mk91
0

#14: Hihihi bladpersilja är det bästa jag vet!

[Niike]
0

#17 Ja det ska inte vara några problem.

[Wera]
0

#7 Alla mina kaniner föredrar skalet än "innehållet" (typ som morot) potatis skal äter de med xD och kiwiskal.

emms
0

#21 Okej vad bra :D. För jag har redan gett det (A) haha ^^

Han älskade det förresten :D godare än torkade äpplen. Kanske till och med bättre än torkad banan :O

Emma

gizz
0

tack för alla bra tips?!! toppen!!

Killen
0

Min kanin tycker bara om isbergssallad och mammas (jag alltså) blommor Tungan ute

kissmekate.blogg.se

Lena82
0

#25 ja men blommor kan ju se riktigt goda ut ibland hi hi

matilds
0

Mina kaniner äter ALLT de får tag på, så jag får vara väldigt noga så att de inte får i sig bananskal. De blir så himla glada och hugger in på skalet innan jag hunnit öppna bananen ;)

Men jag brukar mestadels ge:
Persilja (både färsk & torkad)
Broccoli
Morot
Banan
Potatis (kokt)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Wegge
0

Blir kaniner lösa i magen av banan? kan man ge det dagligen eller bara som godis?

Och hur påverkar potatis en kanin? är det som daglig föda eller bara ibland menar jag?

Jag ger mina kaniner skivad morot varje dag :)

Mk91
0

#28: banan är väldigt sött och ska därför bara ges som godis, det är inte särskilt nyttigt för kaninen och därför onödigt att ge dagligen.

Har för mig att potatis inte heller är allt för bra, mer än till större raser som fortfarande växer/har dåligt hull. Men är inte alls säker på den frågan :)

Wegge
0

okej tack :)

Sashhi
0

Mina får dock inte frukt ofta, max 2ggr/månad. Mer som godis än dagligt intag.

Not your mom, not your milk.

Lena82
0

Frukt ger jag också som godis. Ger jag något som komplement till mat och hö så blir det morötter

Maiae
0

Kan kaniner äta kiwi-skal?:O Läste det nånstans i tråden tror jag!:)

Mvh Maia

lill-jarven
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger 3-6 olika sorters grönsaker varje dag, ibland även frukt.
Varieriar mellan:

Morot
Gurka
Salladsblad
Broccoli
Blomkål
Spenat
Vitkål
Kålrot
Sockerärtor _(sällan och mycket liten mängd till mina äldre kaniner)
_Paprika
Ruccola
Majs _(även här sällan och liten mängd)
_Persilja _(har dock en tendens att göra honor rejält brunstiga)
_Rädisor
Tomat

Frukter jag har provat att ge:

Mango
Vindruvor
Äpple
Päron
Banan

Frukter (och bla majs & sockerärtor) innehåller mycket socker och ska ges sällan. Mängd beror självklart på hur lätt din kanin går upp i vikt och hur mycket Motion den får. :)
Mina två äldre kaniner får inte ens pellets utan bara hö & grönsaker eftersom de så lätt går upp i vikt. Medan min yngsta har fri tillgång till pellets och håller en bra vikt själv.

Varje gång man ger en ny grönsak/frukt ska man ge en mycket liten mängd. Detta gäller även om man ger en grönsak som kaninen har ätit förut men inte fått på länge. Speciellt kål!
Kaninens mage är i regel känslig, men självklart varierar även det mellan individer.

Lycka till med din kanin! (:

Lena82
0

Det där såg riktigt gott ut. Nästan så att jag blev sugen på en sån skål

Millaan
0

shit vilken bra tråd ^^,

Lena82
0

#36 Håller med dig fullständigt. Detta är en riktigt bra tråd.

lennartsdotter
0

Jagmåste ärkänna att jag nästan aldrig ger kaninen grönsaker… Morötter och äpplen är väl det jag ger oftast…

Men jag kan säga efter att ha läst den här tråden så ska jag fixa fram lite i taget…

TACK!

Viljans
0

Kan kaniner äta annanas?

Toaden
0

#15 mfl Ekobananer då? Dom är väl obesprutade? Borde inte kaniner (och människor) kunna äta skalet då? :)

Sashhi
0

#38 - De ska ha det som dagligt intag..

Not your mom, not your milk.

Kiwanu
0

Vågar inte ge dem morötter nu på vintern eftersom att dem bli giftiga när dem fryser.

Nallemaja1
0

väldigt bra tråd!! Tack för alla tips?!!