Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1181 ggr
[nataschaj]
0

Tips På eget hemmabygge Hus/Hyllplan!!

Jag då som sakt, är ju snart kanin ägare och jag hade då tänkt bygga eget hus och hyllplan och kaninen (vet ej ännu Vilken ras? de blir då dem har bara 2 honor så jag vet exakt då vad de blir när dem födds), "hoppkanin" kommer att väga nånstans mellan 2kg-2.8kg som vuxen, så min fundering är ju då ingången och hur högt de ska vara (måste mäta burens höjd frå¨n golvet upp)

sen då hyllplanen, en enkel variant då jag e inte den bästa på att bygga fast får ju bra hjälp. men den ska man ju då kunna ta av för ev rengöring och det.

Sen hade jag tänkt en sån dära lite bro el va nu de heter från buren till golvet så kaninen kan gå (ska ju vara en innekanin till börja med) för tror inte den kommer att hoppa ut och in då bur öppningen inte e den bästa tycker jag…

Thumper-KG
0

Ska du ha en "hoppkanin", ska du nog leta efter en med mindre vikt som vuxen. En kanin på 2,8 kg blir fort trött.

Jag har själv kaniner på 6+ kg, och de blir fort trötta, även när de ligger i hagen.

Du måste också veta vilken kaninstorlek (vikt) du ska ha, för burens storlek bestäms av vikten på kaninen. I ditt fall så ska kortaste sidan vara 50 cm.

Kolla runt lite på nätet och se hur andras burar ser ut

[nataschaj]
0

Jo men jag skrev "hoppkanin" utan den formen som finns på de å de va bara nått max vikt ja skrev med.. och jag fattar inte va de har med vikt å stolek på bur när de inte ens va de jag frågade??..

Jag vet vikten när den är stor, jag har buren som är max för en sån kanin.. de va inte bur jag e ute efter utan att bygga ett eget hus och hyllplan så fattar inte va du menar med att kanin blir tröt så fort?? har inget med det jag frågade att göra…

ja vet hur andras burar ser ut men vill som sakt veta bra hus (måtten) på den för att en så kallad hoppkanin får plats.. efter som dem på djuräffaren är så sm¨å för marsvin å de…

Thumper-KG
0

Jo för har du en bur med godkända mått (l x b = Xm2), och du sätter in en bolåda till kaninen, så gäller INTE burens mått längre, eftersom bolådan INTE får räknas in i den totala golvytan. Samma gäller för hyllan!

Mått på Bolåda:

Sashhi
0

2,8 kg är inte alltför mycket? 2,5 kg-2,8 kg är ca genomsnittsvikten hos framavlade hoppkorsningar. Och "hararna" kan till och med vara ännu större.

Not your mom, not your milk.

[nataschaj]
0

#3 då kunde du lika bra ha sakt de med en gång å  de.. men fattar fortfarande inte vara för dem blor trötta??

#4 jo ja vet de e ju de ja har kollat med uppfödarens kaniner hur mkt dem väger som vuxna de e därför ja satte ca mått på vuxen kg för antar ju att ungen kommer att väga nått i mellan där..  ocj ja satte ju 2,8kg på den som vägde mest för att ha den att typ sträva  mot.. men men..

hyltebarn
0

#1 Mina kaniner väger ca 4kg och dom blir inte fort trötta? :S
Själv tycker jag att 2 - 2.8 inte ska vara något problem.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Sashhi
0

Max 4 kg på en hoppkanin, en dock kan det bli problem om en sådan kanin ska hoppa svår-/elitklasser.

Not your mom, not your milk.