Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3827 ggr
Riqueza
1

Ramp till bur

Hittade ingen sånhär tråd. Jag har en fråga till er som har våningsburar. Jag har en utebur som står på ben och jag hade tänkt näta in nedre delen så det blir en beteshage. Nu kommer jag till frågan: Hur gör man bäst en ramp utan att kaninerna halkar? Vet inte om ni förstår riktigt vad jag menar men :p

PrinzeZz
0

jag är inte så mycket för ramper, det kan hända att kaninen trillar av den och gör sej illa.

Iaf till frågan, ta en bred bräda, spika/skruva fast "klossar" med ca 15 cm mellanrum. skitsvårt att förklara… tycker någon på kif borde ha en bild på hur en ramp brukar se ut (annars har jag det på min andra dator…)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har flera rampar till buarna ;) jag tar en planka, spikar fast klossar. Men förut har jag haft bara en bräda, kaninerna har aldrig halkat.
Men det går också att häfta fast takpapp så de inte halkar + klossar om det kan vara något.
På bilden är det en ganska kort ramp, har längre rampar.

Riqueza
0

#1 jag förstår precis hur du menar :) Jag har funderat på att göra det men var lite osäker. Jag har tänkt sätta nät så att kaninen inte ramlar av. Alltså, längs rampen upp till taket :P svårt att förklara, haha :P

[Wera]
0

Har haft så här också. Men nu mera har den plankan klossar.

[Wera]
0

Så här annars :D

[Wera]
0

Dålig bild men jag har också haft så här, lite trångt men det är väggar och tak :P

Själv tycker jag att det är onödigt med nät eller annat som vägg, kaninen ramlar nog "aldrig"? Har alltid haft utan väggar (utom den på bilden men det var för att täcka hålets kanter så inte kaninen kunda rymma) och ingen kanin har ramlat ner, Jo en gång för det var 4 kaniner som bodde tillsammans och en av dom kom samtidigt upp och "knuffa ner" en kanin men ingen kanin har skadat sig. Bara rampen är bred är det ok.

Riqueza
0

Tack så mycket för bilder och idéer allihopa :)

Oriel
0

Man kan ju också ha en bräda så att kaninen hoppar upp? :D

-' Rebecca Johansson

DreamerOf
0

Jag tog bara en avlång och halvbred bräda och satte på lite silvertejp med mellanrum, dom halkade inte :)

Tyvärr så lossnar tejpen om de regnar mkt.
/Johanna, kindofjohanna.blogg.se

hyltebarn
0

Ta en bräda och Vira ett starkt rep runt, men ca 15cm mellanrum, Men kompis hade dt så och det funkade super :)

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Emelie-E
0

Takpapp ska man inte ha. De får lätt sår på bakhasorna då. Mina har fått det. Buren jag har är köpt i djuraffär, rå rampen var sån redan. Men till sommaren ska jag sätta fast klossar istället. Det är bättre för deras tassar=)