Lösa tänder
Är det normalt att en kanin har lösa tänder? Min trix har nämligen det hon är tre månader.
Vet inte om jag kanske bryter mot nya reglen? Hon har iallafall tappat tanden nu.
Ingen som vet om det är normalt?

jag har ingen aning, ledsen men om jag hade vetat det hade jag sagt det sry
Mamma ska ringa sen!
Lösa tänder? :o Aldrig hört talas om, jag skulle ringt en veterinär.

#4 bra, skulle ha gjort det jag oxå :)
Kollar man riktigt noga så ser man en bit av tanden som är kver så borde den inte växa ut igen då? Hon värkar inte lida precis =S
vet att katter tappar tänderna , men har aldrig hört / märkt att kaniner gör de :P
Hälsningar Vemsan
Jag har hört att kaniner tappar tänder men dom växter ut igen men det är svårt att märka av det.
Ska ge henne mat genom spruta och så=) Berättar mer nogrant sen
=))
Hon har inga framtänder kvar men kan äta hö. Jag ska ge henne mat genom spruta minst tre gånger om dagen och vi köpte även en till kanin så nu har jag tre honor!

#12 Vad var det för "fel då", var det normalt?
#13 Antagligen har hon bitit på gallret så tänderna gåttt av. Vi ringde först till vet. och hon sa att man skulle behöva vård varje månad eller lämna tillbaka till djuraffären. Sen ringde vi till djuraffären och dom sa att man skulle vända tillbak den ena tanden. Vi åkte dit och dom var tvugna att ta bort den som var kvar. Sen ska vi mata genom spruta och så får hon äta hö. Tänderna kommer att växa ut om fyra veckor ungefär.
#15 Så ni gick hellre till djuraffären än till en duktig smådjursveterinär?!
#16 Reagerade också på det där!?
En djuraffär är knappast kunnig.
Fast hon äter ju sin vanliga mat?

Dom ringde ju först till veterinär..
Mvh Sigrid

#17 dra inte alla över en kant, vissa som jobbar i djuraffär är ju utbildade djurvårdare och kan vara kunniga i sin sak :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Om man läser på deras hemsida så kan jag ju säga att det står att dom söker KUNNIg personal till olika saker. Sen har all personal olika stationer och är kunniga om just det området och ser till att man får räätt mat och pratar och ser till att man har godkänd bur hemma m.m.
#20 Jo det har du ju rätt i, men de är ju inte kunniga som en veterinär! ;)

#22 nej de är sant :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Men nu har hon ätit en skål med mat och varför kan inte vetrinären dra ut tänderna för? Antagligen för att käna pengar.

Drog personalen ut tänderna på kaninen utan bedövning? förstår inte riktigt…
Förstår inte varför du åker in dit till en djuraffär, dom får väl inte göra så?
En veterinär kan väl visst dra ut tänderna? Dom gör det på rätt.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
JA dom drog ut utan bedövning men det kanske var för att tanden redan var av och hon höll på att få den i halsen och när vi ringde vet. sa hon att hon skulle behöva komma dit varje månad och fixa med tänderna men det räckte lixom med att ta bort den lösa tanden mata hanne ganom spruta en gång och nu äter hon normalt. Hon har fått en till kompis okså.

Ok, det är din kanin och du gör precis som du vill med den.
Men jag skulle aldrig i hela mitt liv gått till en djuräffer om en sån sak, även om det var en utbildad djurvårdare eller ej. Jag anser att såna människor inte får göra sånt om dom inte jobbar inom det.
Hur vet ni att inte roten finns kvar? eller bitar av roten? det kan man aldrig vara säker på? Det kan ju bara varit själva tanden som varit lös men roten kan ha varit kvar, det kan framkalla massor med bakterier och inflammationer!
Jag skulle åkt upp till en veterinär nu och göra rent runt tanden så jag är säker på att det inte kommer in bakterier så det blir en massa inflammationer..

Och om en veterinär säger att man ska behöva komma upp till dom varje månad och behöva fixa tanden så gör man det? eller..? Eller ber dom ta bort tanden
även om en tand sitter lös så kan roten bitar av roten finnas kvar, och det är inte bra!
Det var inte jag som fattade beslutat precis

ok, vem gjorde det då? .. tänkte eftersom det är Din kanin. Det är bara ägaren till djuret som kan fatta ett beslut.

Jag tycker ni ska sluta klaga på att hon gick till en djuraffär.
Hon ringde som sagt först till veterinären SEN vände hon sig dit.
Och sen är det bra att vända sig till olika personer.
Man behöver inte alltid vända sig till vet även om det är bäst!
Djuraffärer kan ha jätte kunnigt folk. Vem vet, ni kanske bara har träffat dom som inte är så kunniga? Det vet ni ju inte, jag tror inte att ni går runt i hela djuraffären och frågar varje anställd människa.

Jag klagar verkligen inte :) då har du fått fel missuppfattning. Jag sa bara det jag tyckte och vad som kan orsaka tanden. Och som jag sa i inlägg #27, Det ÄR hennes kanin, valet är hennes.
Kan säga också att vet. sa på slutet att vi skulle lämna tillbaka henne till djuraffären! Då skulle det ändå bli så här där skulle hon desutom kanske inte bli stödmatad så ofta och så så då var det väl bättre att hon var här hemma än i djuraffären??

#33 Det håller jag helt klart med om! Du gjorde ju, bara som jag förstår, som veterinären sa när du talade med henne.
Har ni tagit bort hela tanden som var lös?

#33 - Tror du att jag anklagade dig?.. för det gjorde jag verkligen inte. Jag tyckte det var bra att du ringde vet och kollade med dom. Men jag sa bara att jag skulle aldrig gå till en djuraffär. men det är ju DIN kanin, du gör precis som du vill med den.
Va bara säker på att roten är borta så inte det blir bakterier och inflammationer i tandroten. ;)
#35 Var inte så jag menade men jag tyckte det var konstigt att hon föreslog att vi skulle lämna tillbaka henne till djuraffären. Hon äter normalt och så nu iallafall.

alltså, vad har ni för problem med att hon gick till djur affären?
Om hon litar på personalen och allting är okej, så vad är det för fel ? :/
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)