Avföringen luktar.. Starkt!
Tidigare hade min hona problem med den s.k. nattavföringen och jag fick städa ur buren flera gånger om dagen. Ändrade utfodringsrutinerna och även fodret och sen dess är det inga problem alls.
Men nu… Nu luktar den vanliga avföringen. Luktar liksom, starkt, och nästan järn-aktigt. Luktar som värst när hon har gett ifrån sig nya pluttar i en nystädad bur. Och framförallt om dessa inte ligger i spånet, utan på sitthyllan. Känns som det skulle bli bättre om man krafsade över det liksom.
Hon är inte lös i magen, inte smutsig.. Men ändå kommer det vindpustar som knappt går att härda ut. Hon äter främst hö men får grönsaker/frukt varje dag och pelletts några gånger i veckan.
Kan lukten bero på höet tro? Jag är som ett stort frågetecken då jag haft tre kaniner som aldrig luktat såhär..
Frukt ska dom bara ha en gång i veckan.
Jag har kaniner här hemma och dom lämnar kvar "vitaminkluttar", och de mosas oftast på sitthyllan men känner ingen lukt, fast de bor i ett stall. Vet inte vad du kan göra.

Min Nala lämnar ibland klas avföring och det luktar verkligen apa. Hon gör dessutom som Weras, lämnar det på sitthyllan och mosar till det så fint *ler*
Är det alltså vanliga torra bajskulor som luktar illa eller är det att hon inte äter upp riktigt allt av nattavföringen?
Ja, det är den vanliga torra avföringen luktar. Kan inte vara urinen heller, luktar definitivt inte som det.. Det luktar som mest när hon preciiis varit på toaletten. Och så kommer det små luktpustar. Efter ett litet tag försvinner det. Och det luktar inte konstant, kanske ett par tre gånger om dagen när hon gett ifrån sig nya små kulor. Brukar slänga över lite spån när hon varit på toaletten för att lukten ska minskas lite.
#3 Hon kanske fiser xD *Fniss*
#4 Haha! Tänk om det vore så enkelt.. Nej, lukten stannar kvar lite för länge för att man skulle kunna tro att det var orsaken.

1# och 2# Mina kaninhannar gör alltid så, det verkar som om dom alltid sitter på sin plattformshylla när dom spiller lite vitaminbajs.
3# (OTvarning) Minns när Mynta fes i mitt ansikte. Det stank.
Agrias telefonveterinär kanske? Alltid mitt råd när jag inte kan nåt… x)
#4, Jag ge mina kaniner frukt/äpple varje dag…
Dem mår fint fint utav det.
Ja det får bli enbart hö ett par dagar och se ifall det kan försvinna. Tackar för hjälpen allihopa!
Jag ger endast frukt max 2 ggr/månaden.
Not your mom, not your milk.
#9 : hoppas de blir bra :)
Hälsningar Vemsan
#7 Det är mkt socker i frukt, där av att man inte ska ge det. Det kanske inte märks? Men tänderna lär inte må bra av det m.m
ska man ge frukt så sällan? jag som har hört av många att man ska ge dem det några ggr i veckan. hur är det med grönsaker?
#13: grönsaker kan ges varje dag , dock inte i så stor mängd. frukt ska man ta det försiktigt med eftersom de är som #7 säger att de innehåller mkt socker och inte är de bästa för kaninens tänder/mage. så bara nån liten fruktskiva nån gång i veckan :)
Hälsningar Vemsan

Grönsaker har jag hört att man ska ge i mindre mängder.
Däremot pellets, ska dom ha pellets så ska det ges varje dag. Annars ska dom inte ha det. Annars kan det bli ett stort orosmoln i deras tarmsystem.
Kaniner är extra känsliga för ny mat och matförändringar.
Nyfiken fråga, luktar det mest då hon fått pellets eller är det hela tiden?
Grönsaker ska ges dagligen i måttliga mängder, inte mycket alltså. Frukt ger jag 2 grr/månaden, men max 1 ggr/veckan tycker jag är rimligt.
Not your mom, not your milk.
Jag vet inte om det kan va pellets sorten du anv.
Då jag köpt en jättekanin märkte jag att hennes avföring lukta illa.
Men det försvann efter att jag bytt till mitt eget foder.