Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1074 ggr
DEMNJA
0

När boa med päls??

När brukar en dräktig hona börja slita lös päls och boa med? På en gång eller strax innan ungarna föds?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Kristall
0

Har hört att det är lite individuellt - allt från några dagar innan födseln till strax innan.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sashhi
0

Vanligtvis bara några minuter innan - men som sagt, väldigt inviduellt.

Not your mom, not your milk.

DEMNJA
0

Oh shit!!

Jag har köpt en teddyhona och i förrgår började hon bära hö till ena hörnet av buren och i dag har hon slitit lös päls och lagt i det hörnet!

Har satt in en ordentlig bolåda, men nu har hon ju redan börjat med ett bo i hörnet. Vad gör jag? Ska jag flytta in pälsen och det till lådan eller låta henen sköta allt det där själv?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Wera]
0

#3 Låt henne sköta sitt, hon kan lika gärna vara skendräktig?.

DEMNJA
0

Jaa hon kan ju mycket väl vara det. Kan de föresten bli skendräktiga bara så där? Vi köpte henne för 1½ vecka sen och sen dess har hon ju inte varit tillsammans med någon hane.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Wera]
0

#5 Hur gammal är hon? Hon kan ju ha varit med en annan hane hos den förra ägarn, h*n som sålde henne.

DEMNJA
0

Jaa, jag misstänker att hon har varit med en hane där! Har kontaktat henne för att få bekräftat om det är så eller inte. Den potentiella pappan (om hon nu är dräktig) finns också här och efter att jag hämtade honom har säljaren uttryckt saker som antytt att de har träffats.

Hon är precis 8 månader gammal.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Kristall
0

#5 Min dvvkorsningshona är skendräktig? just nu, boar för fullt oså.. hon har inte varit i kontakt med min hane, iofs har han kanske nosat på henne genom burgallret men inte mer än så.
Så de kan bli skendräktiga bara sådär, ja. :)

DEMNJA
0

#5 Boar hon med päls också?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Kristall
0

#9: jo (om du menade #8 ;), hon boar med päls oxå.

DEMNJA
0

Det verkar som att hon är skendräktig? då de inte har träffats sen de var små.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Stampelina]
0

Skönt, vilken katastrof annars!

Men vad roligt med den nya lilla kaninen, grattis! Det hade jag missat helt!

Hur många kaniner har Ni nu?

DEMNJA
0

#12 nej då, ingen katastrof alls. Tanken är att de två ska paras i sinom tid ;) Fast inte så här förstås utan först när jag känner mig redo för en kull..

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Stampelina]
0

Jaha, så roligt då får jag säga istället!Glad

Men hur många kaniner har ni nu då?

DEMNJA
0

4 men får hem två till i april ;)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Baralisah
0

skönt! Man får hoppas att det inte blir några ungar nu då, det är ju så himla jobbigt när man får en oplanerad kull :/

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

DEMNJA
0

En liten uppdatering. Hanen smet en gång (max 2 veckor innan hon kom till mig) och verkade ha varit inne hos honana som var i rasthage just då. Tidigare ägaren hade inte sett honom där inne men tecken på att han hade varit där.

Hon fortsätter i alla fall att boa för fullt. Snart har hon föst allt bottenmaterial in i bolådan och mot ingången, byggt ett prydligt bo där inne av hö, halm och ännu mera päls. OM det ska komma ungar borde det vara nära ialla fall. Återstår att se.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

TereseE
0

Oj vad spännande, även fast det var oplanerat!

Hur ser mamma och pappa ut? Nyfiken!

DEMNJA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa men det är riktigt besvärligt att inte veta ju. Man vill ju inte vara och pillra i boet om hon nu ska ha ungar. Samtidigt måste jag ju kolla i fall hon har fått ungar :p

Mamma

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pappa

(jaa, mamma och pappa ifall hon nu är dräktig!)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Baralisah
0

jag har aldrig varit med om att mina honor blir skendräktiga och boar med päls.. bara med halm. ha ha! =)

har hon fått än? .. Glad

DEMNJA
0

nej, kollade för en timme sen och då hade hon iaf inte fått några ungar.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Baralisah
0

okej..

Twinklys
0

Vad spännande ^^. Mamman (Jawa) är ju helsyster till vår Fantasy, och hon fick fem ungar igår, men en var dödfödd. Helt underbar mamma är hon ;)

Emm-a
0

Min hona har fått 2 kullar och hon brukar boa samma dag. Var inte hemma när dom kom men på morgonen den dagen såg jag inget täcken på att hon tänkt föda. Men det är som sagt inviduellt!

Och sen kan man märka på honorna om dom är skendräktiga. Oftast så tror jag att dom är "Överdrivna" i sitt bädddande och boande. Men du får lycka till med framtida ungar!

Twinklys
0

#25 Inka byggde ett överdrivet stort bo som var tre gånger större än hon själv, och det blev ändå 7 ungar trots att hon är teddylejon ;) Så jag tycker inte att de behöver vara överdrivna när de är skendräktiga, det kan de lika gärna vara när de är dräktiga :)

Zvintos
0

#21: Det gör mina skendräktiga honor. =P
De boar med päls så det står härliga till.