Matproblem till frasse
Hallå!
Min 10veckors frasse Trulsa äter otroligt lite hö och ratar i princip alla grönsaker hon får. Minskar jag på pelletsen äter hon mer hö och även en del grönsaker, men hon känns så himla hungrig då och när hon får pellets kastar hon i sig den.
Jag vet att många anser att hon ska ha fri tillgång till pellets i 6 månader, men om hon fick det skulle hon sluta äta hö. Eftersom höet (och grönsakerna!) är såpass viktiga för kaninen, vill jag ju att hon ska få i sig tillräckligt. Samtidigt känns hon så himla hungrig då jag minskar ner pelletsen.
Hur ska jag göra?

Min kanin ratar dom flesta grönsakerna, det ända han gillar och äter utöver pelletsen är äpplen och iband lite morot. Han har alltid fri tillgång till sin mat. Inte så dålig på att äta hö men man måste som uppmana honom att äta genom att plocka i höet.

Jag skulle fortsätta minska lite på pellets ett tag sen börja lite sakna uppåt så hon får i sig hö. :)
hoppas det går bra!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Min frasse Texas var likadan, han började inte äta orddentligt med hö förrän pelletsskålen var helt tom. Brukade göra så att han fick ha i stort sett fri tillgång till pellets dagtid och sedan på natten fick han bara hö och vatten. Vissa kaniner är sådär bara, vet inte riktigt vad det beror på. Han åt dock grönsaker och annat ovasett om han hade pellets eller inte.
Du kan också ge ett pellets med mycket energi (tex Kraft Groov 125) i mindre mängd så hon äter upp allt och sedan ha skålen tom så hon väljer att äta sitt hö. Utan hö blir de lätt stora men bukiga i brist på nyttiga fibrer.
När hon fått lite mindre pellets gör hon nästan inget annat än att sitta i hölådan och mumsa. Efter några timmar försvinner också grönsakerna en och en.
På kvällen fyller jag hennes godisboll med pellets och hon blir helgalen och rullar omkring och kastar runt den för att få pelletsen. Ger man henne grönsaker samtidigt är de inte uppätna före morgonen därpå.
#3: Okej, ja jag har funderat på kraft Groov, men det känns dumt att köpa 125 eftersom jag bara har en kanin. Innehåller 90 mycket mindre energi?
När du säger det så har hon faktiskt en väldigt spänd och hård mage…

har oxå funderat på det fodret.. mitt foder funkar ju utmärkt till mina kaniner, bra hull och päls + kondition. Men det smular så himla mkt.. är Kraft groov 125 och kraft groov 90 samma sorts foder? vilket är bäst?
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
#6 - 125 passar ungkaniner & 90 fullvuxna.
Not your mom, not your milk.
#5 Till en frasse så kan man gott köpa 20 kgs säck, det går åt -jag lovar!
Testa att byta till Kraft Groov 125 så borde magen bli bättre också, den innehåller bra med fibrer. Plus hö så kommer det ordna till sig vet du.
Lycka till!
#8: Så du menar att hon kommer äta 20 kilo pellets inom loppet av 6 månader? Wow!
#9 Hur mycket äter hon om dagen? Lätt att räkna ut ju.
Annars kanske du kan köpa en säck tillsammans med en kompis om du inte tror att det kommer gå åt…
#10: Jag har inte testat att ge henne helt fri tillgång någon gång, men en morgon testade jag att fylla så fort det var tomt i skålen och då åt hon inget hö på hela dagen men ville fortfarande ha pellets. När jag minskade ner på pelletsen började hon äta hö igen efter någon timme utan pellets.
Jag vet inte hur mycket jag gav henne, kanske 4 - 5 dl?
Har även funderat på det där med att köpa tillsammans med en kompis, men vet ingen i min närhet som har kanin. Kanske någon här på kif vill dela en säck? :)
#11 Var bor du?
Jag tror aldrig jag gav så mycket som 5dl, men 4dl i alla fall när han fick som mest. Försök hitta en balans mellan hö och kraftfoder med tillägg av grönsaker av grenar. det är lite knepigt i början. Sedan gäller det ju att kolla magen och hullet också. Inte alltid man kan ge fri tillgång…
Tycker hon har fint hull nu och ger ca 2 dl om dagen, då äter hon bra med hö och de flesta grönsaker hon får.
Får se om jag ökar pelletsmängden om ett tag :)
Kan en ungkaning påverkas väldigt negativt om den inte får tillräckligt med pellets?
Tidigare har jag gett mina kaniner fri tillgång till pellets som små, och sedan bara några matskedar om dagen på vintern och ingenting på sommaren, eftersom jag ansåg att det inte var nödvändigt.
#13 En kanin som ska upp i jättevikt behöver ju mycket mat, men det måste ju inte vara raketfoder, som ju pellets är egentligen. Om du minskar på pelletsgivan och ser att hon har fint hull och lägger på sig i vikt så behöver du inte oroa dig. Många uppfödare göder upp frassar och jättar för att de ska få fina poäng snabbt, men med en sälskapskanin kan man ju låta den växa i lugn och ro. Ingen fara alls.
hej alla kanin tjejer! jag har just nu motsatt problem med min gamla vädurfuchs, han vill Bara ha sallad, helst rucculasallad.Vad kan jag göra för att få honom på bättre tankar för han har blivit lite mager..har provat med "godis" typ yuogurt droppar och banan men han är inte intressserad. Äter också väldigt lite hö just nu, suck ledsen…
#15 Ge honom bara hö då :) om han är hungrig så äter han ju. Sedan kan du ju börja med lite pellets eller grönsaker och så i små mängder. Ibland äter de ju lite hö för att de få så mycket andra godare saker. Och yoghurt droppar ska du nog inte ge. Det är inte bra med mjölkprodukter för deras små magar. :)
Har också en dvärgvädur fuchs :D
Emma
#16 ok, tack för svaret. problemet är att han slutade äta helt, det var därför jag i ren desperation började att ge honom sallad för att han skulle få igång magen och nu vill han bara ha det..han är ganska gammal 10 år så det känns som om jag kanske skall låta honom få bestämma, men det kommer ju inte att funka i längden så jag är ganska kluven
Mvh Marie
#17 Hmm, då vet jag faktiskt inte hur du ska göra :/
Kanske kan ringa och rådfråga vett? :)
Emma