Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1328 ggr
AnimalLover
0

Tror ni det ?

Tror ni att man kan sätta ihop min hane med honan nu ? i morgon har han varit kastrat i 2 veckor .. det borde väll räcka ? eller ? .. Är så himmla sugen! Dom liksom kan inte vänta värkar det som ..

spiritedaway
0

Vänta en månad. Risken finns att det blir kaninungar fortfarande.

Man ska vänta minst en månad.

AnimalLover
0

putt

TereseE
0

1 månad är vad man brukar rekommendera för att vara på säkra sidan. Har du tänkt kastrera din hona också? Det skulle underlätta om hon slipper bli brustig, annars kommer hon förmodligen bli sur på hanen i peroder. Brukar vara honan som ställer till det mest. Hanen kan vilja rida på henne i början och honan kan också rida för att visa dominans. Hon står ju högre i rang om hon fortfarande är fertil.

Önskar lycka till!

AnimalLover
0

#3 nae det hade jag inte tänkt

MysanMinGodis
0

1 månad som de andra säger har jag hört att man ska vänta .

AnimalLover
0

ok

emms
0

Jag skulle ha väntat i minst 6 veckor. Helst 8 :)

Emma

PaaatyPalm
0

Är det inte 3 månader som är rekomenderat ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

spiritedaway
0

#8 3 månader har jag aldrig hört talas om. De flesta säger 1 månad, många säger gärna 2 månader.

Var en tjej på helgon som hade fått höra att hon kunde släppa ihop sina kaniner efter 1 vecka. Det var då en veterinär som sa det.

Så det finns väl inget exakt mått antar jag.

AnimalLover
0

min vetterinär sa att jag skulle vänta i 4 veckor , fast själv tror jag inte att det e nödvändigt

Trasdockaa
0

Min veterinär (roslagstull) sa 12 veckor till oss när vi kastrerade eftersom det var 10 veckor som spermierna kunde finnas kvar i ledarna.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

emms
0

#10 Varför inte? Spermiena kan leva kvar ett bra tag efter kastreringen så varför inte vara på säkra sidan? :) Annars är det ju stor chans att honan blir dräktig. :P

Emma

spiritedaway
0

#10 du bör verkligen vänta i alla fall 1 månad. Skulle du vara redo att föda upp en kull med kaniner?

AnimalLover
0

#12 Stor risk tror jag nog inte , #13 a skulle det bli så så skulle jag inte tycka det var ngt problem

spiritedaway
0

#14 okej, så du kan det du behöver för att klara det? Vad är kaninerna för raser?

Och jo. risken är fortfarande rätt stor att det blir ungar.

Då måste du ju ändå snart sära på kaninerna igen om det blir ungar. Är det inte värt att vänta lite längre?

Baralisah
0

om din veterinär säger att du ska vänta 4v ska du ju det eller hur?
när jag kastrerade min hane sa min veterinär att jag skulle vänta i 3v. Det är bara onödigt att låta honan bli dräktig om du ändå kastrerat hanen för att dom ska bo tsm och att det inte ska bli bebisar. och om det blir bebisar så måste du ju ändå sära på dom igen. Det är inte säkert att dom går ihop sen.
Det är mer värt att vänta.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

PaaatyPalm
0

#9 Det var så min lilla Molle blev till. Vetten sa att dom skulle vänta typ 3 veckor, 1 månad senare hade dom 5 bebisar.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

AnimalLover
0

herregud , måste alla bli så otrevliga elr ?? #15 ja ´jag har haft kaninungar förut så jag vet hur det går till! Det är en frasse å en löwen dv

Zvintos
0

#18: I vilka inlägg blir folk otrevliga? *funderar*
Bara för att man inte använder smileys, innebär det inte att man är otrevlig.
Folk här försöker ge dig ett vänskapligt råd, så varför inte ta till sig utav det? =)
Vänta iaf 2 veckor till, för honans skull.
Skulle hon bli dräktig, har du ju lagt ut pengar för kastrering i onödan.
För tanken med kastreringen antar jag var att de skulle kunna gå ihop utan att honan blir dräktig.
Blir hon dräktig måste du ju som sagt sära på dem.
Och det är inte säkert de går ihop sen efteråt.

TereseE
0

Det är ingen bra idé att riskera en kull med en så liten mamma och jättestor pappa. Förstår att du gärna vill släppa ihop dom så fort som möjligt, men vänta några veckor till så är du på den säkra sidan. Om du inte redan släppt ihop dom?

spiritedaway
0

#17 Okej, så man bör nog vänta 2 månader egentligen. Då har jag haft tur, än har det inte blivit nå bebisar och nu har det gått 3 månader så nu borde risken vara över.

#18 storleksskillnaden är ju rätt stor på kaninerna dina. Ökar väl riskerna rätt mycket inför dräktigheten.

Salladshataren
0

Om jag minns rätt så är din frasse bara några månader gammal? Isåfall bör du vänta med att sätta ihop dem ca 1-2 månader.

Skulle vara tråkigt om hon dog pga att du släppte ihop med hanen för tidigt…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Wera]
0

#10 "Du tror inte själv", nej men du bör ändå lyssna på det om du inte vill ha oönskad kull! För spermier lever kvar som Lollo skriver i #11.
Jag skulle väntat minst 1-2 månad/er.

Baralisah
0

Jag var inte ett dugg otrevlig om du syftade på mig! ;)
Hur har det gått?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[Wera]
0

#24 Om jag får fråga, vem skriver du till? Skriv gärna t.ex. "#29" så man vet vem du menar ;D

AnimalLover
0

#20 hon e större en hanen ^^, , Sen nej jag begär inte att man ska använda smileysar utan man kan ´ju iaf skriva på ett trevligt sätt ?, Sen så har jag inte satt ihop dom å ska inte göra det på två veckor till iaf , … Dom får nöja sig med att bara ha ett galler emellan …

Salladshataren
0

#26 Storleken kvittar, hon är ändå för ung för att bli mamma!

AnimalLover
0

#27 Har jag sakt ngt annat eller ?? Nää dåså , skriv inte saker utan att ha tagit reda på fakta först!!!!!!!!

TereseE
0

Låter bra att du bestämt dig för att vänta lite till. Jättebra om de trivs med galler emellan, det kommer underlätta för ihopsättandet sedan.

Önskar dig stort lycka till! Vill gärna se bilder på dina kaniner btw.

Linaah
0

#28 Nu tycker faktiskt jag att du verkar otrevlig… "/

Salladshataren
0

#28 Tycker synd om de synskadade när du överdriver så med utropstecken och frågetecken. Och jag sa vad JAG TYCKER, sen är det upp till dig hur du vill göra.

Linaah
0

#10 Bara en sak, om du nu knappt vill ta till dig vad medlemmar här på Kif har sagt till dig så tycker jag inte ens att du ska fråga…

Strumpa
0

#26 kanske inte ska säga åt andra att skriva på ett trevligt sätt om du själv inte bryr dig om att göra det ;) förstår att du kan bli upprörd, men skriver man frågor på ett diskussionsforum så får man räkna med att folk har åsikter, och även att de försöker hjälpa dig och se till dina kaniners bästa.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Wera]
0

#30, #32 Håller med er :) :/ Lite synd är det ju.

AnimalLover
0

Jag har inte varit otrevlig utan endast mycket irriterad! över att man inte får ställa en fråga utan att alla hoppar på en

AnimalLover
0

Okej då , ursäkta .. Men blir bara så irriterad :P

TereseE
0

Men nu hade hon ju sagt att hon skulle vänta med att sätta ihop sina kaniner, hon har alltså lyssnat och tagit till sig vad flera har sagt här i tråden. Så då behöver ni väl inte fortsätta tjafsa?

Trist när det blir så otrevlig stämning i många av våra trådar…

AnimalLover
0

#37 tack :), Men det blir bra för mamma har precis varit å köppt lite nytt galler ^^ vi hade tänkt göra en bottnen till dom oxå